Nincs az a sorozatgyilkos, aki kivágja magát ebből a filmjogi hercehurcából

  • narancs.hu
  • 2022. január 5.

Mikrofilm

Ugyan lezárult a pereskedés a Péntek 13-sorozat jogairól, de könnyen lehet, hogy jó darabig nem tér vissza a vászonra minden idők egyik legismertebb kaszabolós szörnyetege.

Horrorfilmek esetén viszonylag gyakori, hogy egy-egy jól sikerült darabból néhány év alatt máris trilógia, vagy akár franchise keletkezik: viszonylag olcsón és gyorsan leforgathatók, majd a főellenséget megtartva, a gyilkolásokat és ijesztegetéseket variálva futószalagon gyárthatók. Így történhetett meg, hogy a Fűrészből 17 év alatt 9 rész is készült; de a Parajelenségekből is van már 7 epizód; a Démonok között világa is 8 filmnél jár már. Régen sem volt ez másként: Chucky, a Gyerekjáték réme 7 filmben tűnt fel; Michael Myers, a Halloween gyilkosának számlálója 11-nél jár; míg az Elm utca Freddy Kruegere 9 moziban kísértett eddig. Ezek közül az egyikben a kaszabolós horror, azaz a slasher másik nagy klasszikusával, a Péntek 13 Jason Voorheestével csapott össze.

A maszkos Jason népszerűsége a fenti klasszikusokéhoz hasonlóan töretlen: az 1980-as eredeti Péntek 13 óta 8 folytatás készült, emellett 2001-ben Jason X címmel a főrém saját filmet is kapott; 2003-ban összeengedték a már emlegetett Freddy Kruegerrel, 2009-ben pedig a remakehullám is utolérte. Azóta több mint 10 év eltelt már, a sorozat a siker ellenére mégsem folytatódott – olyan jogi gubancok alakultak ki ugyanis körülötte, amelyből sorozatgyilkos legyen a talpán, aki kivágja magát belőle.

Az egész ott kezdődött, hogy az eredeti Péntek 13 forgatókönyvírója, Victor Miller a bíróságon próbálta visszaszerezni a sorozat jogait a film producerétől. Mindezt a 70-es évek közepén bevezetett törvénynek köszönhetően tehette meg, ami szerint bizonyos idő eltelte után az alkotók kérvényezhetik, hogy saját művük felett ők rendelkezzenek. Sean Cunningham, a film rendezője és producere ellenben azt állította, Miller a forgatókönyvet felkérésre, mint független vállalkozó készítette el, ezért nem formálhat jogot arra. A bíróság végül a forgatókönyvírónak adott igazat – a döntésben a tengerentúlon elképesztő erővel bíró szakszervezetek is szerepet játszottak, Miller ugyanis a Forgatókönyvírók Céhének tagja.

A két éve született döntés ellen a határidő lejártáig nem érkezett fellebbezés, így a jogok hivatalosan is visszaszálltak Millerre. Erről egyébként az a Larry Zerner számolt be, aki nemcsak ügyvédként tevékenykedik, de ő játszotta Shelley-t a sorozat harmadik részében. Azt a Shelley-t, akihez az ikonikus maszk valójában tartozott, mielőtt Jason egy toroknyiszálással el nem lopta azt tőle.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az ügy megoldódott, vagy hogy szabad lenne az út a sorozat folytatása előtt; Zerner szerint valószínűleg Cunningham egyszerűen nem akarta tovább vesztegetni a pénzét a bíróságon. Ez pedig azt jelenti, hogy

a sajátos jogi buktatók miatt a forgatókönyvíró Miller csak az első mozi forgatókönyvének amerikai jogait szerezte vissza

– azaz a legfőbb szereplők és helyszínek, így Crystal Lake, Jason Voorhees vagy annak édesanyja, Pamela felett ő rendelkezhet. A felnőtt, maszkos Jason jogai azonban továbbra is rendező-producer Cunninghamhez tartoznak, aki viszont Miller jóváhagyása nélkül nem készíthet filmet belőle. A faramuci helyzet szerint tehát hiába tisztázódtak a jogok, valójában csak akkor készülhet el a következő Péntek 13 a klasszikus, maszkos rémmel, ha a két fél meg tud állapodni – vagy ha az egyik halála után annak örökösei készek lesznek az együttműködésre.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.