„Biztos vagyok benne, hogy ezt a filmet itthon nem lehetne megcsinálni”

Mikrofilm

Érdekes beszélgetés egy verziós filmről.

Saša Uhlová cseh újságíró azokról az emberekről szeretett volna cikket írni, akik a munkaerőpiac legalján vannak, és éhbérért, törvénytelen szerződésekkel, rossz körülmények között dolgoznak.

Uhlová azonban minden próbálkozása ellenére falakba ütközött, senki sem mert neki nyilatkozni – érthető okokból. Ő azonban nem adta fel, gondolt egy merészet, és melósnak állt, rejtett kamerával vágva neki a kutatómunkának. Elment kórházi mosodába, csirkefeldolgozó üzembe és hulladékkezelő céghez is szemetet válogatni. Közben sokat beszélgetett a kollégákkal, munkásszállón aludt és a vécén jegyzetelt. A kutatómunkából végül nem csupán cikksorozat lett, hanem egy dokumentumfilm is.

A Végkimerülésig című alkotást ma este mutatják be a Verzió filmfesztiválon, a premiert azonban a Friedrich Ebert alapítvány szervezte tegnap este, ahová eljöttek a film készítői is. Saša Uhlová és a film rendezője Apolena Rychlíková nem gondolta, hogy az alkotás nagy visszhangot fog kapni. „Egy olyan online újság szerkesztőségében dolgozom, ahol kevesen vagyunk, pár ezer fix olvasónk van, akik jellemzően baloldali értelmiségiek, és ahhoz szoktam hozzá, hogy nincs nagy országos visszajelzése a munkánknak” – mondja Uhlová a premier utáni beszélgetésen.

Piros sapkában Apolena Rychlíková, balján Saša Uhlová

Piros sapkában Apolena Rychlíková, balján Saša Uhlová

 

A dokumentumfilmet egyébként támogatta a cseh köztévé, amit ott le is adtak, és a film megjelenése után jelentős társadalmi/politikai vita kezdődött meg Csehországban arról, hogy hogyan kellene javítani az embertelen, és kizsákmányoló munkakörülményeken. De a csehek nem csak vitatkoztak, hanem cselekedtek is: az alkotók arról számoltak be, hogy a filmben szereplő munkahelyek egy részén javultak a körülmények, például a húsfeldolgozó üzemben beiktattak 5 perc pihenőidőt.

„Ez egyáltalán nem kis dolog” – mondja Uhlová, aki a film elkészítése során többször elérte saját határait. A szemétválogató soron, ahol mindennaposak voltak a patkánytetemek, elhányta magát, de rendesen forgott a gyomra a csirkeüzemben is, ahol senki nem magyarázta el, hogy pontosan mit kell csinálni, ezért előfordult az is, hogy romlott hús került a boltba szállítandó dobozokba.

„Biztos vagyok benne, hogy ezt a filmet itthon nem lehetne megcsinálni, és a köztévé nem sugározná” – jelentette ki Hercegh Mária, a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MaSzSz) Nőtagozatának elnöke.

Szerdán (7-én) még elcsíphető fél 7-kor a Művészben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.