Film

Briliáns válás

  • 2018. október 27.

Mikrofilm

Két dolog nincs a filmben: briliáns meg válás. Meg ragyogás, amire az eredeti, súlyosan arányt tévesztett cím utal – hacsak nem a mindig napsugaras Nizza turisztikai reklámfilmjeként tekintünk e termékre, amelyben nagypolgári jólétben unatkozó, ellenszenves, ám jól ápolt egyedek hajszolják a boldogtalanságot. A karácsonykor elhagyott feleség számára ezer megpróbáltatáson át (balettozás, teniszezés, luxusnyaralás) vezet az út a férfihoz, akiről csak ő nem tudja mindjárt a második jelenetben, hogy megadja néki a vágyott boldogságot.

A javarészt másodosztályú vígjátékok üdvöskéjeként önbizalmat szerzett Michèle Laroque elérkezettnek látta az időt, hogy rendezőként is megmutassa, mennyire hiányzik belőle a legcsekélyebb eredetiség is. A főszerepet nagyvonalúan saját magára osztó hölgy nem azzal vétette a legnagyobb hibát, hogy jelentéktelen, humortalan, elcsépelt fordulatokkal operáló, mindazonáltal szentimentális jelenetekben gazdag forgatókönyvből dolgozott. Nem is azzal, hogy a tempótlanul folydogáló sztori gegjei vagy arcpirítóan gyengék, vagy nincsenek egyáltalán. Még csak azzal sem, hogy a szerződtetett, reménytelenül B kategóriás kollégák közül sem sikerül kiragyognia. Hanem azzal, hogy egy kisebb szerepre megnyerte Rossy de Palmát. Az Almodóvar által felfedezett, ám azóta több vígjátékot is egyedül megmentő színésznő már akkor lejátszik mindenkit, amikor még meg sem szólalt. A vérbeli komika jelenléte csak még jobban aláhúzza, milyen jellegtelenül, unalmasan, erőltetetten mórikál mindenki más ebben a fölösleges filmben.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?