Film

Briliáns válás

  • 2018. október 27.

Mikrofilm

Két dolog nincs a filmben: briliáns meg válás. Meg ragyogás, amire az eredeti, súlyosan arányt tévesztett cím utal – hacsak nem a mindig napsugaras Nizza turisztikai reklámfilmjeként tekintünk e termékre, amelyben nagypolgári jólétben unatkozó, ellenszenves, ám jól ápolt egyedek hajszolják a boldogtalanságot. A karácsonykor elhagyott feleség számára ezer megpróbáltatáson át (balettozás, teniszezés, luxusnyaralás) vezet az út a férfihoz, akiről csak ő nem tudja mindjárt a második jelenetben, hogy megadja néki a vágyott boldogságot.

A javarészt másodosztályú vígjátékok üdvöskéjeként önbizalmat szerzett Michèle Laroque elérkezettnek látta az időt, hogy rendezőként is megmutassa, mennyire hiányzik belőle a legcsekélyebb eredetiség is. A főszerepet nagyvonalúan saját magára osztó hölgy nem azzal vétette a legnagyobb hibát, hogy jelentéktelen, humortalan, elcsépelt fordulatokkal operáló, mindazonáltal szentimentális jelenetekben gazdag forgatókönyvből dolgozott. Nem is azzal, hogy a tempótlanul folydogáló sztori gegjei vagy arcpirítóan gyengék, vagy nincsenek egyáltalán. Még csak azzal sem, hogy a szerződtetett, reménytelenül B kategóriás kollégák közül sem sikerül kiragyognia. Hanem azzal, hogy egy kisebb szerepre megnyerte Rossy de Palmát. Az Almodóvar által felfedezett, ám azóta több vígjátékot is egyedül megmentő színésznő már akkor lejátszik mindenkit, amikor még meg sem szólalt. A vérbeli komika jelenléte csak még jobban aláhúzza, milyen jellegtelenül, unalmasan, erőltetetten mórikál mindenki más ebben a fölösleges filmben.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.