Film

Csak egy nő

  • 2020. május 9.

Mikrofilm

Aynur nő. Abban a zárt, szigorúan vallásos, perverz módon patriarchális közegben él, amivé saját életterét formálta a török közösség egy része – Németországban. A viszonyítási pont itt továbbra is az óhaza középkori szokásrendszere (a főhős az esküvőjén látja először a férjéül kijelölt anyaországi unokatestvérét) és a Korán szűk látókörűen értelmezett előírásai. Aynur engedelmes, a számára kijelölt életet (szolgálni férjét, szülni a gyerekeket sorban) nem kérdőjelezi meg. A családja addig szereti őt, amíg terhesen, férjétől kékre-zöldre verve haza nem tér. Onnantól szégyellik, onnantól csak zavar (a gyerek mindig sír), onnantól botrányos a viselkedése (tanulni merészel, önálló életet szeretne), s még arról is ő tehet, ha egyik kanos bátyja közelít hozzá.

Aynur lép. Elköltözik. Leveszi a kendőt. Dolgozni kezd. Kapcsolata lesz. Fivérei fenyegetései előtt nem hajol meg. A legkisebb megöli. Az ún. becsületgyilkosságból a gyilkosság egyértelmű, a becsület meg sehol – hiszen az a sunyi számítás van mögötte, hogy a kiskorú majd enyhe ítéletet kap.

Az eset valóságos, és nem egyedi. A feldolgozás elemelt: saját történetét a túlvilágról narrálja az áldozat, a közeg bemutatása tudatosan ismeretterjesztő filmes (kapott is érte eleget iszlamofóbiát kiáltó kritikusaitól a női szenvedéstörténetek iránt elkötelezett Sherry Hormann rendezőnő). Ám az érzelmi telítettség hiteles, és ne feledjük: valakit – úgy, ahogy és azért, amiért – tényleg megöltek nemzeti gőgtől és vallási fanatizmustól elvakult emberek. Akik ma szabadon és hősként élnek Törökországban.

Elérhető az HBO-n

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.