Film

Csak egy nő

  • 2020. május 9.

Mikrofilm

Aynur nő. Abban a zárt, szigorúan vallásos, perverz módon patriarchális közegben él, amivé saját életterét formálta a török közösség egy része – Németországban. A viszonyítási pont itt továbbra is az óhaza középkori szokásrendszere (a főhős az esküvőjén látja először a férjéül kijelölt anyaországi unokatestvérét) és a Korán szűk látókörűen értelmezett előírásai. Aynur engedelmes, a számára kijelölt életet (szolgálni férjét, szülni a gyerekeket sorban) nem kérdőjelezi meg. A családja addig szereti őt, amíg terhesen, férjétől kékre-zöldre verve haza nem tér. Onnantól szégyellik, onnantól csak zavar (a gyerek mindig sír), onnantól botrányos a viselkedése (tanulni merészel, önálló életet szeretne), s még arról is ő tehet, ha egyik kanos bátyja közelít hozzá.

Aynur lép. Elköltözik. Leveszi a kendőt. Dolgozni kezd. Kapcsolata lesz. Fivérei fenyegetései előtt nem hajol meg. A legkisebb megöli. Az ún. becsületgyilkosságból a gyilkosság egyértelmű, a becsület meg sehol – hiszen az a sunyi számítás van mögötte, hogy a kiskorú majd enyhe ítéletet kap.

Az eset valóságos, és nem egyedi. A feldolgozás elemelt: saját történetét a túlvilágról narrálja az áldozat, a közeg bemutatása tudatosan ismeretterjesztő filmes (kapott is érte eleget iszlamofóbiát kiáltó kritikusaitól a női szenvedéstörténetek iránt elkötelezett Sherry Hormann rendezőnő). Ám az érzelmi telítettség hiteles, és ne feledjük: valakit – úgy, ahogy és azért, amiért – tényleg megöltek nemzeti gőgtől és vallási fanatizmustól elvakult emberek. Akik ma szabadon és hősként élnek Törökországban.

Elérhető az HBO-n

 

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.