Film

Csak egy nő

  • 2020. május 9.

Mikrofilm

Aynur nő. Abban a zárt, szigorúan vallásos, perverz módon patriarchális közegben él, amivé saját életterét formálta a török közösség egy része – Németországban. A viszonyítási pont itt továbbra is az óhaza középkori szokásrendszere (a főhős az esküvőjén látja először a férjéül kijelölt anyaországi unokatestvérét) és a Korán szűk látókörűen értelmezett előírásai. Aynur engedelmes, a számára kijelölt életet (szolgálni férjét, szülni a gyerekeket sorban) nem kérdőjelezi meg. A családja addig szereti őt, amíg terhesen, férjétől kékre-zöldre verve haza nem tér. Onnantól szégyellik, onnantól csak zavar (a gyerek mindig sír), onnantól botrányos a viselkedése (tanulni merészel, önálló életet szeretne), s még arról is ő tehet, ha egyik kanos bátyja közelít hozzá.

Aynur lép. Elköltözik. Leveszi a kendőt. Dolgozni kezd. Kapcsolata lesz. Fivérei fenyegetései előtt nem hajol meg. A legkisebb megöli. Az ún. becsületgyilkosságból a gyilkosság egyértelmű, a becsület meg sehol – hiszen az a sunyi számítás van mögötte, hogy a kiskorú majd enyhe ítéletet kap.

Az eset valóságos, és nem egyedi. A feldolgozás elemelt: saját történetét a túlvilágról narrálja az áldozat, a közeg bemutatása tudatosan ismeretterjesztő filmes (kapott is érte eleget iszlamofóbiát kiáltó kritikusaitól a női szenvedéstörténetek iránt elkötelezett Sherry Hormann rendezőnő). Ám az érzelmi telítettség hiteles, és ne feledjük: valakit – úgy, ahogy és azért, amiért – tényleg megöltek nemzeti gőgtől és vallási fanatizmustól elvakult emberek. Akik ma szabadon és hősként élnek Törökországban.

Elérhető az HBO-n

 

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.