Tévésorozat

Des

Mikrofilm

A Netflixnek hála virágkorát éli a true crime, amelynek darabjai főként a sorozatgyilkosok iránti perverz kíváncsiságot elégítik ki. Még ha elegendő figyelmet is kap az elkövető, illetve az áldozatok családi háttere vagy a társadalmi környezet, a véres részletek azért kellő szemléletességgel tárulnak elénk. Az ITV Des című sorozata épp ellentétes utat követ: szinte csak szavakkal írja le a tárgyául szolgáló gyomorforgatóan groteszk gyilkosságsorozatot.

A skót exrendőr, Dennis Nilsen 1978 és 1983 között legalább tizenkét fiatal férfit gyilkolt meg Londonban. A 80-as évek lakhatási krízisének legsérülékenyebb áldozatai közül válogatott, hajléktalan droghasználókat és melegeket csalt fel a lakására, ahol megfojtotta őket, a holttestek darabjait pedig elégette vagy a vécén húzta le. Évekig észrevétlenül ölt, egy dugulás buktatja le, ő pedig nem különösebben tiltakozik letartóztatása ellen – ezzel indul a sorozat is. David Tennant vérfagyasztó fegyelmezettséggel játssza Nilsent, akit látszólag hidegen hagy a nyomozás, de titokban szomjazza a figyelmet. Az ő meleg, empatikus tükörképe Daniel Mays, aki az ügyet felderítő nyomozóként keserves lassúsággal hullik darabokra. Az írók Brian Masters Nilsen-életrajza alapján dolgoztak (ő maga is megjelenik becsvágyó Capote-aspiránsként), a könyv maga is érzékeny a társadalmi nüanszokra (Thatcher részvétlensége bűnsegéd a gyilkosságokban) és a kor homofób reflexei­re. A Des feszült, lidérces dráma, alkotóit mégis jobban érdekli az áldozatok iránti részvét, mint a gyilkos torz lelke.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.