Film

Ígérem, hogy visszatérek

  • - kg -
  • 2020. november 8.

Mikrofilm

Bizonyára léteznek szakmák, amelyek még sosem szerepeltek játékfilmen, de amióta Adam Sandler elkészítette a Nászok ászát, az esküvői énekesek mozgóképes reprezentációja mellé is pipa került, de a New York-i cipészeket (The Cobbler) is ő hozta vissza a reflektorfénybe. Szép misszió, de az ügyvédek, taxidermisták és űrhajósok iránti, kiapadhatatlan filmes érdeklődést így sem sikerült megközelíteni. Utóbbi szakma már csak azért is népszerű, mert előbb-utóbb előkerül egy nagydarab űrhajó, amely sokak számára izgalmas látvány. Ezzel a „kinek nagyobb a rakétája” megközelítéssel dacol Alice Winocour űrhajós filmje, amelyben a legfontosabb dolgok nem az irányító központ monitorjaira, hanem Eva Green arcára vannak írva. Csupa emberi érzés, amit csakis egy űrhajós anya érezhet, amikor a munkája elszakítja hétéves gyermekétől. Ezt az arcokon játszódó anya-gyermek drámát az űrhajós-felkészülés mindennapjainak valóságos, vagy annak tűnő pillanatai keretezik – jó kis egyveleg. Egyrészt, mert rég jártunk már Bajkonurban, ami akkor is izgalmas lenne, ha egy bajkonuri fűcsomót néznénk egy átutazó tücsök nézőpontjából, másrészt rég láthattuk Eva Greent ennyire evilági, űrruhája ellenére is ennyire földhözragadt szerepben. Űrhajósnak lenni nehéz, a Mars messze, anya csak egy van, Matt Dillon szigorú állkapcsa pedig egész biztosan az amerikai hadsereg titkos projektjének eredménye – Winocour filmje túlmegy e nyilvánvaló igazságokon, és bár végül rakétát is villant, egy gyerek és egy felnőtt arcáé végig a főszerep.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.