Film

Ígérem, hogy visszatérek

  • - kg -
  • 2020. november 8.

Mikrofilm

Bizonyára léteznek szakmák, amelyek még sosem szerepeltek játékfilmen, de amióta Adam Sandler elkészítette a Nászok ászát, az esküvői énekesek mozgóképes reprezentációja mellé is pipa került, de a New York-i cipészeket (The Cobbler) is ő hozta vissza a reflektorfénybe. Szép misszió, de az ügyvédek, taxidermisták és űrhajósok iránti, kiapadhatatlan filmes érdeklődést így sem sikerült megközelíteni. Utóbbi szakma már csak azért is népszerű, mert előbb-utóbb előkerül egy nagydarab űrhajó, amely sokak számára izgalmas látvány. Ezzel a „kinek nagyobb a rakétája” megközelítéssel dacol Alice Winocour űrhajós filmje, amelyben a legfontosabb dolgok nem az irányító központ monitorjaira, hanem Eva Green arcára vannak írva. Csupa emberi érzés, amit csakis egy űrhajós anya érezhet, amikor a munkája elszakítja hétéves gyermekétől. Ezt az arcokon játszódó anya-gyermek drámát az űrhajós-felkészülés mindennapjainak valóságos, vagy annak tűnő pillanatai keretezik – jó kis egyveleg. Egyrészt, mert rég jártunk már Bajkonurban, ami akkor is izgalmas lenne, ha egy bajkonuri fűcsomót néznénk egy átutazó tücsök nézőpontjából, másrészt rég láthattuk Eva Greent ennyire evilági, űrruhája ellenére is ennyire földhözragadt szerepben. Űrhajósnak lenni nehéz, a Mars messze, anya csak egy van, Matt Dillon szigorú állkapcsa pedig egész biztosan az amerikai hadsereg titkos projektjének eredménye – Winocour filmje túlmegy e nyilvánvaló igazságokon, és bár végül rakétát is villant, egy gyerek és egy felnőtt arcáé végig a főszerep.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.