Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez
earth_of_the_blind_03.png

Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez

Mikrofilm

Lírai dokumentumfilmek Litvániából a Verzió műsorán.

A valóság ismeretterjesztő célú rögzítése nemcsak a különleges események, társadalmi problémák megjelenítését foglalja magában. Az idő múlása éppúgy dokumentum. Az 1960-as években virágzó litván lírai dokuirányzat sajátosan újító filmjei egészen más képi és tartalmi módon mutatták be egyedi, addig lényegében láthatatlan módon a hétköznapokat.

A szovjet tagállam második világháború utáni neves filmkészítői (Robertas Verba, Henrikas Šablevičius, Edmundas Zubavičius) a valóság részletekbe menő, pontos megfigyelését és puritán ábrázolását választották.

Audrius Stonys a láthatatlant láttatja;

képek és hangok különös szövedékével

jelenít meg az érzéki, már-már filozofikus világot, az egyénhez köthető „belső látképet”. A csend vagy épp a meditatív képek hosszú beállításai lírai egyszerűséggel hatnak munkáiban – igazi slow-élmény nézni a műveit.

false

A Vakok vidékében emberek, állatok és az őket körülvevő környezet találkozásai válnak eggyé. Az Antigravitáció képein a gravitáció törvényének kiiktatására tesz kísérletet kamerájával. Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez; az ember periferiális észleléseit kutatja.

Egyszerűnek tűnő

kérdéseket fogalmaz meg, melyekre a fizika választ adhat, de másféle tapasztalati lehetőségekkel is megközelíthetők. Nem könnyű definiálni e dokumentumfilmes irányzatot.

false

Kornelijus és Diana Matuzevičius alkotása, Jokūbas Josadė litvániai zsidó író és irodalomkritikus portréja egészen más irányt képvisel, mint Stonys munkái, mégis van bennük valami közös, zsigeri hasonlóság.

A nem szokványos portré az egyén történetén át ad képet a készültekor frissen függetlenné vált Litvániáról, miközben egy korábbi nemzedék képviselőjének gondolatait hasonlítja össze az 1993-as kortárs valósággal.

A litván lírai dokumentumfilmek válogatása megtekinthető a Verzió Filmfesztiválon november 12 és 17. között.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.