Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez
earth_of_the_blind_03.png

Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez

Mikrofilm

Lírai dokumentumfilmek Litvániából a Verzió műsorán.

A valóság ismeretterjesztő célú rögzítése nemcsak a különleges események, társadalmi problémák megjelenítését foglalja magában. Az idő múlása éppúgy dokumentum. Az 1960-as években virágzó litván lírai dokuirányzat sajátosan újító filmjei egészen más képi és tartalmi módon mutatták be egyedi, addig lényegében láthatatlan módon a hétköznapokat.

A szovjet tagállam második világháború utáni neves filmkészítői (Robertas Verba, Henrikas Šablevičius, Edmundas Zubavičius) a valóság részletekbe menő, pontos megfigyelését és puritán ábrázolását választották.

Audrius Stonys a láthatatlant láttatja;

képek és hangok különös szövedékével

jelenít meg az érzéki, már-már filozofikus világot, az egyénhez köthető „belső látképet”. A csend vagy épp a meditatív képek hosszú beállításai lírai egyszerűséggel hatnak munkáiban – igazi slow-élmény nézni a műveit.

false

A Vakok vidékében emberek, állatok és az őket körülvevő környezet találkozásai válnak eggyé. Az Antigravitáció képein a gravitáció törvényének kiiktatására tesz kísérletet kamerájával. Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez; az ember periferiális észleléseit kutatja.

Egyszerűnek tűnő

kérdéseket fogalmaz meg, melyekre a fizika választ adhat, de másféle tapasztalati lehetőségekkel is megközelíthetők. Nem könnyű definiálni e dokumentumfilmes irányzatot.

false

Kornelijus és Diana Matuzevičius alkotása, Jokūbas Josadė litvániai zsidó író és irodalomkritikus portréja egészen más irányt képvisel, mint Stonys munkái, mégis van bennük valami közös, zsigeri hasonlóság.

A nem szokványos portré az egyén történetén át ad képet a készültekor frissen függetlenné vált Litvániáról, miközben egy korábbi nemzedék képviselőjének gondolatait hasonlítja össze az 1993-as kortárs valósággal.

A litván lírai dokumentumfilmek válogatása megtekinthető a Verzió Filmfesztiválon november 12 és 17. között.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."