Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez
earth_of_the_blind_03.png

Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez

Mikrofilm

Lírai dokumentumfilmek Litvániából a Verzió műsorán.

A valóság ismeretterjesztő célú rögzítése nemcsak a különleges események, társadalmi problémák megjelenítését foglalja magában. Az idő múlása éppúgy dokumentum. Az 1960-as években virágzó litván lírai dokuirányzat sajátosan újító filmjei egészen más képi és tartalmi módon mutatták be egyedi, addig lényegében láthatatlan módon a hétköznapokat.

A szovjet tagállam második világháború utáni neves filmkészítői (Robertas Verba, Henrikas Šablevičius, Edmundas Zubavičius) a valóság részletekbe menő, pontos megfigyelését és puritán ábrázolását választották.

Audrius Stonys a láthatatlant láttatja;

képek és hangok különös szövedékével

jelenít meg az érzéki, már-már filozofikus világot, az egyénhez köthető „belső látképet”. A csend vagy épp a meditatív képek hosszú beállításai lírai egyszerűséggel hatnak munkáiban – igazi slow-élmény nézni a műveit.

false

A Vakok vidékében emberek, állatok és az őket körülvevő környezet találkozásai válnak eggyé. Az Antigravitáció képein a gravitáció törvényének kiiktatására tesz kísérletet kamerájával. Égi perspektívából közelít nem evilági élményekhez; az ember periferiális észleléseit kutatja.

Egyszerűnek tűnő

kérdéseket fogalmaz meg, melyekre a fizika választ adhat, de másféle tapasztalati lehetőségekkel is megközelíthetők. Nem könnyű definiálni e dokumentumfilmes irányzatot.

false

Kornelijus és Diana Matuzevičius alkotása, Jokūbas Josadė litvániai zsidó író és irodalomkritikus portréja egészen más irányt képvisel, mint Stonys munkái, mégis van bennük valami közös, zsigeri hasonlóság.

A nem szokványos portré az egyén történetén át ad képet a készültekor frissen függetlenné vált Litvániáról, miközben egy korábbi nemzedék képviselőjének gondolatait hasonlítja össze az 1993-as kortárs valósággal.

A litván lírai dokumentumfilmek válogatása megtekinthető a Verzió Filmfesztiválon november 12 és 17. között.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.