Gyilkos a levegőben: 2030-ig várhatóan 300 ezer embert fog megölni Európában

Verzió 2019 - Légszomj

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 14.

Mikrofilm

Bele se gondoljunk, hogy mi lehet a világ elmaradottabb szegleteiben – horror a Verzión.

Csendes gyilkos – ma már így ismerjük az azbesztet, amelynek építőipari felhasználását a fejlett országokban évekkel ezelőtt betiltották. Ennek ellenére a WHO szerint az Európai Unióban még mindig évente 20-30 ezer ember betegszik meg, 2030-ig pedig várhatóan 300 ezer ember fog meghalni miatta.

És ez csak Európa – gondoljunk bele, milyen pusztító hatása van az azbesztnek a világ elmaradottabb részein!

Daniel Lambo belga dokumentumfilmes ennek járt utána. Otthona szomszédságában működött egy építőanyag-ipari cég, amely rengeteg embernek, köztük az apjának is munkát adott – azt azonban nem sejtették az ott dolgozók, hogy a gyár lassan, de folyamatosan mérgezi őket.

„Azbeszt és cement – ezt hívjuk tökéletes párosnak!”

– szólt akkoriban a fáma. Ma már tudunk az anyag káros hatásairól – az azbesztipar azonban nem tűnt el, csak átalakult. A felhasználásával készült tetők és épületek mindenhol a világon, így Magyarországon is tovább károsítják az ott élők egészségét, a Nyugaton bezárt gyárak pedig a törvényeket és adószabályokat kihasználva Keleten, például Indiában nyitottak újra, és az ottani dolgozókat mérgezve jobban prosperálnak, mint valaha.

A Légszomj nemcsak egy társadalmi témák iránt elkötelezett filmes lebilincselő nyomozása, de a korunkról szóló megdöbbentő látlelet is egyben.

A Légszomj című filmet a 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon vetítik november 15-én (Művész mozi - jegyek itt) és 17-én (Kino - jegyek itt). A rendező is ott lesz, akitől a film után kérdezni is lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.