Gyilkos a levegőben: 2030-ig várhatóan 300 ezer embert fog megölni Európában

Verzió 2019 - Légszomj

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 14.

Mikrofilm

Bele se gondoljunk, hogy mi lehet a világ elmaradottabb szegleteiben – horror a Verzión.

Csendes gyilkos – ma már így ismerjük az azbesztet, amelynek építőipari felhasználását a fejlett országokban évekkel ezelőtt betiltották. Ennek ellenére a WHO szerint az Európai Unióban még mindig évente 20-30 ezer ember betegszik meg, 2030-ig pedig várhatóan 300 ezer ember fog meghalni miatta.

És ez csak Európa – gondoljunk bele, milyen pusztító hatása van az azbesztnek a világ elmaradottabb részein!

Daniel Lambo belga dokumentumfilmes ennek járt utána. Otthona szomszédságában működött egy építőanyag-ipari cég, amely rengeteg embernek, köztük az apjának is munkát adott – azt azonban nem sejtették az ott dolgozók, hogy a gyár lassan, de folyamatosan mérgezi őket.

„Azbeszt és cement – ezt hívjuk tökéletes párosnak!”

– szólt akkoriban a fáma. Ma már tudunk az anyag káros hatásairól – az azbesztipar azonban nem tűnt el, csak átalakult. A felhasználásával készült tetők és épületek mindenhol a világon, így Magyarországon is tovább károsítják az ott élők egészségét, a Nyugaton bezárt gyárak pedig a törvényeket és adószabályokat kihasználva Keleten, például Indiában nyitottak újra, és az ottani dolgozókat mérgezve jobban prosperálnak, mint valaha.

A Légszomj nemcsak egy társadalmi témák iránt elkötelezett filmes lebilincselő nyomozása, de a korunkról szóló megdöbbentő látlelet is egyben.

A Légszomj című filmet a 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon vetítik november 15-én (Művész mozi - jegyek itt) és 17-én (Kino - jegyek itt). A rendező is ott lesz, akitől a film után kérdezni is lehet.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."