Gyilkos a levegőben: 2030-ig várhatóan 300 ezer embert fog megölni Európában

Verzió 2019 - Légszomj

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 14.

Mikrofilm

Bele se gondoljunk, hogy mi lehet a világ elmaradottabb szegleteiben – horror a Verzión.

Csendes gyilkos – ma már így ismerjük az azbesztet, amelynek építőipari felhasználását a fejlett országokban évekkel ezelőtt betiltották. Ennek ellenére a WHO szerint az Európai Unióban még mindig évente 20-30 ezer ember betegszik meg, 2030-ig pedig várhatóan 300 ezer ember fog meghalni miatta.

És ez csak Európa – gondoljunk bele, milyen pusztító hatása van az azbesztnek a világ elmaradottabb részein!

Daniel Lambo belga dokumentumfilmes ennek járt utána. Otthona szomszédságában működött egy építőanyag-ipari cég, amely rengeteg embernek, köztük az apjának is munkát adott – azt azonban nem sejtették az ott dolgozók, hogy a gyár lassan, de folyamatosan mérgezi őket.

„Azbeszt és cement – ezt hívjuk tökéletes párosnak!”

– szólt akkoriban a fáma. Ma már tudunk az anyag káros hatásairól – az azbesztipar azonban nem tűnt el, csak átalakult. A felhasználásával készült tetők és épületek mindenhol a világon, így Magyarországon is tovább károsítják az ott élők egészségét, a Nyugaton bezárt gyárak pedig a törvényeket és adószabályokat kihasználva Keleten, például Indiában nyitottak újra, és az ottani dolgozókat mérgezve jobban prosperálnak, mint valaha.

A Légszomj nemcsak egy társadalmi témák iránt elkötelezett filmes lebilincselő nyomozása, de a korunkról szóló megdöbbentő látlelet is egyben.

A Légszomj című filmet a 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon vetítik november 15-én (Művész mozi - jegyek itt) és 17-én (Kino - jegyek itt). A rendező is ott lesz, akitől a film után kérdezni is lehet.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.