Egy NFT-ből készített volna sorozatot, de ellopták tőle

Mikrofilm

Lába kélt a Fred nevű digitális majomnak, aki Seth Green új sorozatának sztárja lett volna.

Az NFT-ket (non-fungible token, azaz nem helyettesíthető zseton) sokan a kriptopiac legújabb durranásának tartják, de legalább ennyien vannak, akik szerint az egész nem több egy átverésnél, amelyet egy manapság divatos digitális technológia mögé bújtatnak.

Az NFT-k dióhéjban egyfajta digitális értéktárgyak, melyek a blokklánc technológiának köszönhetően a bitcoinhoz hasonlóan egyediek és másolhatatlanok. A technológia szép lassan a művészeti és filmes világba is beszűrődik – ahogy mi is megírtuk, Quentin Tarantino például a Ponyvaregény kivágott jeleneteit szerette volna ilyen módon értékesíteni, ez azonban nem igazán tetszett a stúdiónak. Mindez egy rakás izgalmas kérdést vet fel, például hogy művészeti tárgynak számítanak-e az NFT-k, és ki birtokolja őket valójában, az alkotó vagy a stúdió?

A technológiában rejlő lehetőségekre és az azzal járó veszélyekre is rávilágít az eset, ami Seth Green színész-rendezővel történt, aki egy saját NFT-jét szerette volna bemutatni egy sorozatban – azonban a hírek szerint kénytelen volt leállítani a projektet, ugyanis az NFT-jét, amit a Bored Ape Yacht Clubtól vásárolt, egyszerűen ellopták.

Na de ki az a Seth Green és mi az a Bored Ape Yacht Club?

A 48 éves Seth Greent itthon legtöbben talán olyan vígjátékok mellékszereplőiként ismerik, mint a Buli az élet, a Szőr Austin Powers: Őfelsége titkolt ügynöke és folytatásai, vagy a Scooby Doo 2.: Szörnyek póráz nélkül. Az elmúlt években a tengerentúlon főleg szinkronszerepeiről (Family Guy, A galaxis őrzői animációs sorozat) és a Robot Chicken nevű, felnőtteknek szóló, stop motion technikával készült animációs szkeccskomédia-sorozatáról ismert. Tavaly új projektbe fogott: White Horse Tavern címmel egy sorozatot szeretett volna készíteni a Bored Ape Yacht Club (BAYC) #8398 számú NFT-jéről, amit ő maga vásárolt meg.

A BAYC olyan, mint egy új típusú művészeti kollektíva és egy aukciós ház keveredése egy privát VIP-klubbal, mely az NFT-k egyik legnagyobb sikerét aratta és a mainstreammel is megismertette a technológiát: forgalma néhány hónappal az indulása után meghaladta az 1 milliárd dollárt.

A BAYC valójában nem más, mint egy tízezer darabos, divatos és emberszerű majmokat ábrázoló digitális képgyűjtemény. A képek nem többek egyszerű fájloknál, értékük a mögöttük álló blokklánc-technológián alapul, vagyis azon, hogy mindegyikük egyedi és oszthatatlan – na meg a hájpon, ami körülveszi a projektet: Jimmy Fallon amerikai műsorvezető 220 ezer dollárért vásárolt egy NFT-t, míg Eminem 462 ezer dollárt fizetett az egyik ilyen képért.

A rekordot egy különösen ritka vonásokkal rendelkező majmot ábrázoló kép tartja, ez a Sotheby’s árverésén 3,4 millió dollárért kelt el. Mint a modern művészet és a piacgazdaság megtanította számunkra, minden értéktárgy annyit ér, amennyit adnak érte – a BAYC képei azonban nem csak NFT-voltuk miatt értékesek. A képet megvásárlók ugyanis az egyedi, majmos avatár mellett belépőt is kapnak egy exkluzív klubba, ami státuszt és egyéb lehetőségeket biztosít számukra.

 
A Bored Ape Yacht Club majmai 
Forrás: CryptoPotato
 

Miután Green is vásárolt egy NFT-t a BAYC-tól, ő vált a kép teljes jogú tulajdonosává, és megszerezte a jogot, hogy szabadon felhasználja azt. Egy sorozatban szerette volna bemutatni egyedi majmos képének főszereplőjét, ám kénytelen volt leállítani a munkálatokat, miután egy hackelés során valaki ellopta tőle NFT-jét.

„2021 júliusában vásároltam meg a majmot. Az elmúlt hónapokat azzal töltöttem, hogy fejlesztettem a szellemi tulajdonom és azon dolgoztam, hogyan tudom a show sztárjává tenni. Egyébként Frednek hívják, és néhány nappal azelőtt, hogy bemutatkozhatott volna, egyszerűen elrabolták” – magyarázta a színész-rendező. Majmát egy adathalász akció keretében szerezték meg tőle, és már tovább is adták egy másik NFT-gyűjtőnek – Green most azon ügyködik, hogy valahogy visszaszerezze a digitális képet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.