Egy NFT-ből készített volna sorozatot, de ellopták tőle

Mikrofilm

Lába kélt a Fred nevű digitális majomnak, aki Seth Green új sorozatának sztárja lett volna.

Az NFT-ket (non-fungible token, azaz nem helyettesíthető zseton) sokan a kriptopiac legújabb durranásának tartják, de legalább ennyien vannak, akik szerint az egész nem több egy átverésnél, amelyet egy manapság divatos digitális technológia mögé bújtatnak.

Az NFT-k dióhéjban egyfajta digitális értéktárgyak, melyek a blokklánc technológiának köszönhetően a bitcoinhoz hasonlóan egyediek és másolhatatlanok. A technológia szép lassan a művészeti és filmes világba is beszűrődik – ahogy mi is megírtuk, Quentin Tarantino például a Ponyvaregény kivágott jeleneteit szerette volna ilyen módon értékesíteni, ez azonban nem igazán tetszett a stúdiónak. Mindez egy rakás izgalmas kérdést vet fel, például hogy művészeti tárgynak számítanak-e az NFT-k, és ki birtokolja őket valójában, az alkotó vagy a stúdió?

A technológiában rejlő lehetőségekre és az azzal járó veszélyekre is rávilágít az eset, ami Seth Green színész-rendezővel történt, aki egy saját NFT-jét szerette volna bemutatni egy sorozatban – azonban a hírek szerint kénytelen volt leállítani a projektet, ugyanis az NFT-jét, amit a Bored Ape Yacht Clubtól vásárolt, egyszerűen ellopták.

Na de ki az a Seth Green és mi az a Bored Ape Yacht Club?

A 48 éves Seth Greent itthon legtöbben talán olyan vígjátékok mellékszereplőiként ismerik, mint a Buli az élet, a Szőr Austin Powers: Őfelsége titkolt ügynöke és folytatásai, vagy a Scooby Doo 2.: Szörnyek póráz nélkül. Az elmúlt években a tengerentúlon főleg szinkronszerepeiről (Family Guy, A galaxis őrzői animációs sorozat) és a Robot Chicken nevű, felnőtteknek szóló, stop motion technikával készült animációs szkeccskomédia-sorozatáról ismert. Tavaly új projektbe fogott: White Horse Tavern címmel egy sorozatot szeretett volna készíteni a Bored Ape Yacht Club (BAYC) #8398 számú NFT-jéről, amit ő maga vásárolt meg.

A BAYC olyan, mint egy új típusú művészeti kollektíva és egy aukciós ház keveredése egy privát VIP-klubbal, mely az NFT-k egyik legnagyobb sikerét aratta és a mainstreammel is megismertette a technológiát: forgalma néhány hónappal az indulása után meghaladta az 1 milliárd dollárt.

A BAYC valójában nem más, mint egy tízezer darabos, divatos és emberszerű majmokat ábrázoló digitális képgyűjtemény. A képek nem többek egyszerű fájloknál, értékük a mögöttük álló blokklánc-technológián alapul, vagyis azon, hogy mindegyikük egyedi és oszthatatlan – na meg a hájpon, ami körülveszi a projektet: Jimmy Fallon amerikai műsorvezető 220 ezer dollárért vásárolt egy NFT-t, míg Eminem 462 ezer dollárt fizetett az egyik ilyen képért.

A rekordot egy különösen ritka vonásokkal rendelkező majmot ábrázoló kép tartja, ez a Sotheby’s árverésén 3,4 millió dollárért kelt el. Mint a modern művészet és a piacgazdaság megtanította számunkra, minden értéktárgy annyit ér, amennyit adnak érte – a BAYC képei azonban nem csak NFT-voltuk miatt értékesek. A képet megvásárlók ugyanis az egyedi, majmos avatár mellett belépőt is kapnak egy exkluzív klubba, ami státuszt és egyéb lehetőségeket biztosít számukra.

 
A Bored Ape Yacht Club majmai 
Forrás: CryptoPotato
 

Miután Green is vásárolt egy NFT-t a BAYC-tól, ő vált a kép teljes jogú tulajdonosává, és megszerezte a jogot, hogy szabadon felhasználja azt. Egy sorozatban szerette volna bemutatni egyedi majmos képének főszereplőjét, ám kénytelen volt leállítani a munkálatokat, miután egy hackelés során valaki ellopta tőle NFT-jét.

„2021 júliusában vásároltam meg a majmot. Az elmúlt hónapokat azzal töltöttem, hogy fejlesztettem a szellemi tulajdonom és azon dolgoztam, hogyan tudom a show sztárjává tenni. Egyébként Frednek hívják, és néhány nappal azelőtt, hogy bemutatkozhatott volna, egyszerűen elrabolták” – magyarázta a színész-rendező. Majmát egy adathalász akció keretében szerezték meg tőle, és már tovább is adták egy másik NFT-gyűjtőnek – Green most azon ügyködik, hogy valahogy visszaszerezze a digitális képet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.