Egy NFT-ből készített volna sorozatot, de ellopták tőle

Mikrofilm

Lába kélt a Fred nevű digitális majomnak, aki Seth Green új sorozatának sztárja lett volna.

Az NFT-ket (non-fungible token, azaz nem helyettesíthető zseton) sokan a kriptopiac legújabb durranásának tartják, de legalább ennyien vannak, akik szerint az egész nem több egy átverésnél, amelyet egy manapság divatos digitális technológia mögé bújtatnak.

Az NFT-k dióhéjban egyfajta digitális értéktárgyak, melyek a blokklánc technológiának köszönhetően a bitcoinhoz hasonlóan egyediek és másolhatatlanok. A technológia szép lassan a művészeti és filmes világba is beszűrődik – ahogy mi is megírtuk, Quentin Tarantino például a Ponyvaregény kivágott jeleneteit szerette volna ilyen módon értékesíteni, ez azonban nem igazán tetszett a stúdiónak. Mindez egy rakás izgalmas kérdést vet fel, például hogy művészeti tárgynak számítanak-e az NFT-k, és ki birtokolja őket valójában, az alkotó vagy a stúdió?

A technológiában rejlő lehetőségekre és az azzal járó veszélyekre is rávilágít az eset, ami Seth Green színész-rendezővel történt, aki egy saját NFT-jét szerette volna bemutatni egy sorozatban – azonban a hírek szerint kénytelen volt leállítani a projektet, ugyanis az NFT-jét, amit a Bored Ape Yacht Clubtól vásárolt, egyszerűen ellopták.

Na de ki az a Seth Green és mi az a Bored Ape Yacht Club?

A 48 éves Seth Greent itthon legtöbben talán olyan vígjátékok mellékszereplőiként ismerik, mint a Buli az élet, a Szőr Austin Powers: Őfelsége titkolt ügynöke és folytatásai, vagy a Scooby Doo 2.: Szörnyek póráz nélkül. Az elmúlt években a tengerentúlon főleg szinkronszerepeiről (Family Guy, A galaxis őrzői animációs sorozat) és a Robot Chicken nevű, felnőtteknek szóló, stop motion technikával készült animációs szkeccskomédia-sorozatáról ismert. Tavaly új projektbe fogott: White Horse Tavern címmel egy sorozatot szeretett volna készíteni a Bored Ape Yacht Club (BAYC) #8398 számú NFT-jéről, amit ő maga vásárolt meg.

A BAYC olyan, mint egy új típusú művészeti kollektíva és egy aukciós ház keveredése egy privát VIP-klubbal, mely az NFT-k egyik legnagyobb sikerét aratta és a mainstreammel is megismertette a technológiát: forgalma néhány hónappal az indulása után meghaladta az 1 milliárd dollárt.

A BAYC valójában nem más, mint egy tízezer darabos, divatos és emberszerű majmokat ábrázoló digitális képgyűjtemény. A képek nem többek egyszerű fájloknál, értékük a mögöttük álló blokklánc-technológián alapul, vagyis azon, hogy mindegyikük egyedi és oszthatatlan – na meg a hájpon, ami körülveszi a projektet: Jimmy Fallon amerikai műsorvezető 220 ezer dollárért vásárolt egy NFT-t, míg Eminem 462 ezer dollárt fizetett az egyik ilyen képért.

A rekordot egy különösen ritka vonásokkal rendelkező majmot ábrázoló kép tartja, ez a Sotheby’s árverésén 3,4 millió dollárért kelt el. Mint a modern művészet és a piacgazdaság megtanította számunkra, minden értéktárgy annyit ér, amennyit adnak érte – a BAYC képei azonban nem csak NFT-voltuk miatt értékesek. A képet megvásárlók ugyanis az egyedi, majmos avatár mellett belépőt is kapnak egy exkluzív klubba, ami státuszt és egyéb lehetőségeket biztosít számukra.

 
A Bored Ape Yacht Club majmai 
Forrás: CryptoPotato
 

Miután Green is vásárolt egy NFT-t a BAYC-tól, ő vált a kép teljes jogú tulajdonosává, és megszerezte a jogot, hogy szabadon felhasználja azt. Egy sorozatban szerette volna bemutatni egyedi majmos képének főszereplőjét, ám kénytelen volt leállítani a munkálatokat, miután egy hackelés során valaki ellopta tőle NFT-jét.

„2021 júliusában vásároltam meg a majmot. Az elmúlt hónapokat azzal töltöttem, hogy fejlesztettem a szellemi tulajdonom és azon dolgoztam, hogyan tudom a show sztárjává tenni. Egyébként Frednek hívják, és néhány nappal azelőtt, hogy bemutatkozhatott volna, egyszerűen elrabolták” – magyarázta a színész-rendező. Majmát egy adathalász akció keretében szerezték meg tőle, és már tovább is adták egy másik NFT-gyűjtőnek – Green most azon ügyködik, hogy valahogy visszaszerezze a digitális képet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.