Egy NFT-ből készített volna sorozatot, de ellopták tőle

Mikrofilm

Lába kélt a Fred nevű digitális majomnak, aki Seth Green új sorozatának sztárja lett volna.

Az NFT-ket (non-fungible token, azaz nem helyettesíthető zseton) sokan a kriptopiac legújabb durranásának tartják, de legalább ennyien vannak, akik szerint az egész nem több egy átverésnél, amelyet egy manapság divatos digitális technológia mögé bújtatnak.

Az NFT-k dióhéjban egyfajta digitális értéktárgyak, melyek a blokklánc technológiának köszönhetően a bitcoinhoz hasonlóan egyediek és másolhatatlanok. A technológia szép lassan a művészeti és filmes világba is beszűrődik – ahogy mi is megírtuk, Quentin Tarantino például a Ponyvaregény kivágott jeleneteit szerette volna ilyen módon értékesíteni, ez azonban nem igazán tetszett a stúdiónak. Mindez egy rakás izgalmas kérdést vet fel, például hogy művészeti tárgynak számítanak-e az NFT-k, és ki birtokolja őket valójában, az alkotó vagy a stúdió?

A technológiában rejlő lehetőségekre és az azzal járó veszélyekre is rávilágít az eset, ami Seth Green színész-rendezővel történt, aki egy saját NFT-jét szerette volna bemutatni egy sorozatban – azonban a hírek szerint kénytelen volt leállítani a projektet, ugyanis az NFT-jét, amit a Bored Ape Yacht Clubtól vásárolt, egyszerűen ellopták.

Na de ki az a Seth Green és mi az a Bored Ape Yacht Club?

A 48 éves Seth Greent itthon legtöbben talán olyan vígjátékok mellékszereplőiként ismerik, mint a Buli az élet, a Szőr Austin Powers: Őfelsége titkolt ügynöke és folytatásai, vagy a Scooby Doo 2.: Szörnyek póráz nélkül. Az elmúlt években a tengerentúlon főleg szinkronszerepeiről (Family Guy, A galaxis őrzői animációs sorozat) és a Robot Chicken nevű, felnőtteknek szóló, stop motion technikával készült animációs szkeccskomédia-sorozatáról ismert. Tavaly új projektbe fogott: White Horse Tavern címmel egy sorozatot szeretett volna készíteni a Bored Ape Yacht Club (BAYC) #8398 számú NFT-jéről, amit ő maga vásárolt meg.

A BAYC olyan, mint egy új típusú művészeti kollektíva és egy aukciós ház keveredése egy privát VIP-klubbal, mely az NFT-k egyik legnagyobb sikerét aratta és a mainstreammel is megismertette a technológiát: forgalma néhány hónappal az indulása után meghaladta az 1 milliárd dollárt.

A BAYC valójában nem más, mint egy tízezer darabos, divatos és emberszerű majmokat ábrázoló digitális képgyűjtemény. A képek nem többek egyszerű fájloknál, értékük a mögöttük álló blokklánc-technológián alapul, vagyis azon, hogy mindegyikük egyedi és oszthatatlan – na meg a hájpon, ami körülveszi a projektet: Jimmy Fallon amerikai műsorvezető 220 ezer dollárért vásárolt egy NFT-t, míg Eminem 462 ezer dollárt fizetett az egyik ilyen képért.

A rekordot egy különösen ritka vonásokkal rendelkező majmot ábrázoló kép tartja, ez a Sotheby’s árverésén 3,4 millió dollárért kelt el. Mint a modern művészet és a piacgazdaság megtanította számunkra, minden értéktárgy annyit ér, amennyit adnak érte – a BAYC képei azonban nem csak NFT-voltuk miatt értékesek. A képet megvásárlók ugyanis az egyedi, majmos avatár mellett belépőt is kapnak egy exkluzív klubba, ami státuszt és egyéb lehetőségeket biztosít számukra.

 
A Bored Ape Yacht Club majmai 
Forrás: CryptoPotato
 

Miután Green is vásárolt egy NFT-t a BAYC-tól, ő vált a kép teljes jogú tulajdonosává, és megszerezte a jogot, hogy szabadon felhasználja azt. Egy sorozatban szerette volna bemutatni egyedi majmos képének főszereplőjét, ám kénytelen volt leállítani a munkálatokat, miután egy hackelés során valaki ellopta tőle NFT-jét.

„2021 júliusában vásároltam meg a majmot. Az elmúlt hónapokat azzal töltöttem, hogy fejlesztettem a szellemi tulajdonom és azon dolgoztam, hogyan tudom a show sztárjává tenni. Egyébként Frednek hívják, és néhány nappal azelőtt, hogy bemutatkozhatott volna, egyszerűen elrabolták” – magyarázta a színész-rendező. Majmát egy adathalász akció keretében szerezték meg tőle, és már tovább is adták egy másik NFT-gyűjtőnek – Green most azon ügyködik, hogy valahogy visszaszerezze a digitális képet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.