Egy szentimentális férfi megmutatja a remény másik oldalát

  • - palosm -
  • 2020. május 28.

Mikrofilm

A Mikrofilm házimozis ajánlata a CirkoFilm online kínálatából: A remény másik oldala.

„Szentimentális férfi vagyok. Azt hiszem, hat olyan filmet csináltam, amiben kinyírtam a főszereplőt. De ma már képtelen lennék erre. Túlságosan megszeretem a főszereplőimet. És a közönséget sem akarom elszomorítani. Nem szeretem a szomorú közönséget. Van, hogy a forgatókönyvben még meghal a főszereplőm, de a forgatáson már életben hagyom“, mondta a Narancsnak adott interjújában a finn Aki Kaurismäki, és ez szerintünk már önmagában elég indok, hogy ajánljuk nagyszerű filmjét, A remény másik oldalát, ami pontosan erről, vagyis az abszurd, kérlelhetetlen, mindenen átsugárzó derűről szól.

A történet két szálon fut: egy aleppói menekült Finnországban kérvényez menekültstátuszt, egy finn kereskedő pedig kilép saját addigi életéből, munkájából, házasságából. A dolgok végül nem alakulnak a legjobban, de a hatóságok igazságtalan bánásmódját vagy a szélsőjobboldali huligánok verését mindig ellensúlyozzák az öncélú jóindulat, empátia, segítségnyújtás gesztusai, és a két férfi története találkozik.

"Kaurismäki a felületes szemlélő számára – írtuk róla portrénkban – akár közönyösnek is tűnhet, de meglehetősen politikus rendező, hisz a társadalomban mélyen gyökerező empátiában és összetartásban – a rendszer intoleranciájára nála a közösség befogadása a gyógyír (ellentétben Fassbinderrel, akinél a társadalomban megbújó előítéletek előbb-utóbb minden emberi kapcsolatot megmérgeznek). Legutolsó két filmjében (Kikötői történet, 2011 és A remény másik oldala, 2016) eddigi politikai nézeteit tulajdonképpen organikusan fejleszti tovább, beépítve a változó finn valóságot és a multikulturalizmus témáját. Munkásosztálybeli elesettjei közé immár bekerülnek a menekültek (az afrikai Idrissa és a szír Khaled), akiket a finn bevándorlási rendszer kivet magából, de a társadalom élő szövetét alkotó egyének és kisközösségek befogadják őket. A rendező nem lát különbséget köztük és a finn underclass tagjai között – szövetségük logikusan illeszkedik a szolidaritást körüljáró Kaurismäki-életműbe."

Maga a filmes formanyelv is sztoikus nyugalmat sugároz, semmi truváj vagy meglepetés, emberek statikus, távoli beállításokban beszélnek vagy hallgatnak, az utcasarkon közben valaki gitározik.

Ugyanakkor A remény másik oldala humanizmusát éppen a reményről való lemondás táplálja: cél, kétely és küzdelem nélküli szolidaritás ez, amit nem a dolgok helyrehozása vagy elvek érvényesítése hajt. Ahogy Kaurismäki mondta egy másik Narancs-interjúba: minél borúsabban látja a világot, annál optimistább film készít. „Ha remény sincs már, a pesszimizmusnak sincs értelme.“

A remény másik oldala pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában nagyjából egy mozijegy áráért, magyar felirattal.

A remény másik oldala from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.