Egy szentimentális férfi megmutatja a remény másik oldalát

  • - palosm -
  • 2020. május 28.

Mikrofilm

A Mikrofilm házimozis ajánlata a CirkoFilm online kínálatából: A remény másik oldala.

„Szentimentális férfi vagyok. Azt hiszem, hat olyan filmet csináltam, amiben kinyírtam a főszereplőt. De ma már képtelen lennék erre. Túlságosan megszeretem a főszereplőimet. És a közönséget sem akarom elszomorítani. Nem szeretem a szomorú közönséget. Van, hogy a forgatókönyvben még meghal a főszereplőm, de a forgatáson már életben hagyom“, mondta a Narancsnak adott interjújában a finn Aki Kaurismäki, és ez szerintünk már önmagában elég indok, hogy ajánljuk nagyszerű filmjét, A remény másik oldalát, ami pontosan erről, vagyis az abszurd, kérlelhetetlen, mindenen átsugárzó derűről szól.

A történet két szálon fut: egy aleppói menekült Finnországban kérvényez menekültstátuszt, egy finn kereskedő pedig kilép saját addigi életéből, munkájából, házasságából. A dolgok végül nem alakulnak a legjobban, de a hatóságok igazságtalan bánásmódját vagy a szélsőjobboldali huligánok verését mindig ellensúlyozzák az öncélú jóindulat, empátia, segítségnyújtás gesztusai, és a két férfi története találkozik.

"Kaurismäki a felületes szemlélő számára – írtuk róla portrénkban – akár közönyösnek is tűnhet, de meglehetősen politikus rendező, hisz a társadalomban mélyen gyökerező empátiában és összetartásban – a rendszer intoleranciájára nála a közösség befogadása a gyógyír (ellentétben Fassbinderrel, akinél a társadalomban megbújó előítéletek előbb-utóbb minden emberi kapcsolatot megmérgeznek). Legutolsó két filmjében (Kikötői történet, 2011 és A remény másik oldala, 2016) eddigi politikai nézeteit tulajdonképpen organikusan fejleszti tovább, beépítve a változó finn valóságot és a multikulturalizmus témáját. Munkásosztálybeli elesettjei közé immár bekerülnek a menekültek (az afrikai Idrissa és a szír Khaled), akiket a finn bevándorlási rendszer kivet magából, de a társadalom élő szövetét alkotó egyének és kisközösségek befogadják őket. A rendező nem lát különbséget köztük és a finn underclass tagjai között – szövetségük logikusan illeszkedik a szolidaritást körüljáró Kaurismäki-életműbe."

Maga a filmes formanyelv is sztoikus nyugalmat sugároz, semmi truváj vagy meglepetés, emberek statikus, távoli beállításokban beszélnek vagy hallgatnak, az utcasarkon közben valaki gitározik.

Ugyanakkor A remény másik oldala humanizmusát éppen a reményről való lemondás táplálja: cél, kétely és küzdelem nélküli szolidaritás ez, amit nem a dolgok helyrehozása vagy elvek érvényesítése hajt. Ahogy Kaurismäki mondta egy másik Narancs-interjúba: minél borúsabban látja a világot, annál optimistább film készít. „Ha remény sincs már, a pesszimizmusnak sincs értelme.“

A remény másik oldala pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában nagyjából egy mozijegy áráért, magyar felirattal.

A remény másik oldala from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.