Egy szentimentális férfi megmutatja a remény másik oldalát

  • - palosm -
  • 2020. május 28.

Mikrofilm

A Mikrofilm házimozis ajánlata a CirkoFilm online kínálatából: A remény másik oldala.

„Szentimentális férfi vagyok. Azt hiszem, hat olyan filmet csináltam, amiben kinyírtam a főszereplőt. De ma már képtelen lennék erre. Túlságosan megszeretem a főszereplőimet. És a közönséget sem akarom elszomorítani. Nem szeretem a szomorú közönséget. Van, hogy a forgatókönyvben még meghal a főszereplőm, de a forgatáson már életben hagyom“, mondta a Narancsnak adott interjújában a finn Aki Kaurismäki, és ez szerintünk már önmagában elég indok, hogy ajánljuk nagyszerű filmjét, A remény másik oldalát, ami pontosan erről, vagyis az abszurd, kérlelhetetlen, mindenen átsugárzó derűről szól.

A történet két szálon fut: egy aleppói menekült Finnországban kérvényez menekültstátuszt, egy finn kereskedő pedig kilép saját addigi életéből, munkájából, házasságából. A dolgok végül nem alakulnak a legjobban, de a hatóságok igazságtalan bánásmódját vagy a szélsőjobboldali huligánok verését mindig ellensúlyozzák az öncélú jóindulat, empátia, segítségnyújtás gesztusai, és a két férfi története találkozik.

"Kaurismäki a felületes szemlélő számára – írtuk róla portrénkban – akár közönyösnek is tűnhet, de meglehetősen politikus rendező, hisz a társadalomban mélyen gyökerező empátiában és összetartásban – a rendszer intoleranciájára nála a közösség befogadása a gyógyír (ellentétben Fassbinderrel, akinél a társadalomban megbújó előítéletek előbb-utóbb minden emberi kapcsolatot megmérgeznek). Legutolsó két filmjében (Kikötői történet, 2011 és A remény másik oldala, 2016) eddigi politikai nézeteit tulajdonképpen organikusan fejleszti tovább, beépítve a változó finn valóságot és a multikulturalizmus témáját. Munkásosztálybeli elesettjei közé immár bekerülnek a menekültek (az afrikai Idrissa és a szír Khaled), akiket a finn bevándorlási rendszer kivet magából, de a társadalom élő szövetét alkotó egyének és kisközösségek befogadják őket. A rendező nem lát különbséget köztük és a finn underclass tagjai között – szövetségük logikusan illeszkedik a szolidaritást körüljáró Kaurismäki-életműbe."

Maga a filmes formanyelv is sztoikus nyugalmat sugároz, semmi truváj vagy meglepetés, emberek statikus, távoli beállításokban beszélnek vagy hallgatnak, az utcasarkon közben valaki gitározik.

Ugyanakkor A remény másik oldala humanizmusát éppen a reményről való lemondás táplálja: cél, kétely és küzdelem nélküli szolidaritás ez, amit nem a dolgok helyrehozása vagy elvek érvényesítése hajt. Ahogy Kaurismäki mondta egy másik Narancs-interjúba: minél borúsabban látja a világot, annál optimistább film készít. „Ha remény sincs már, a pesszimizmusnak sincs értelme.“

A remény másik oldala pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában nagyjából egy mozijegy áráért, magyar felirattal.

A remény másik oldala from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.