Film

Éles késsel

  • 2020. május 30.

Mikrofilm

Bőrfejűek merő balhéból megölnek egy fiút. A tetteseket elítélni azonban nem lehet (a gyilkosságot rögzítő biztonsági kamera működtetésére nem volt engedély), és nem is merik (az amúgy is korrupt hatóságok félnek a neonácikat „foglalkoztató” maffiától). Az áldozat apja, a tipikus kisember próbál meg tehát fellépni – nemcsak a bűnözőkkel, de immár az ellene forduló állami szervekkel szemben is (amelyek játszmáiba csak belezavar az okvetetlenkedő állampolgár). Perfekt kiinduló helyzet egy feszült politikai thrillerhez, Amerikában egy Mark Ruffalo, Európában egy Olivier Gourmet vagy Toni Servillo játszaná valamelyik Oscar-kompatibilis profinál a meggyötörten lázadó apát. De ez egy kelet-európai film, szlovák konkrétan, ebben feltűnően rosszarcú, elhasznált emberek élik és halják szomorúan beszűkült életüket. Nincs fordulatos nyomozás, csak kínos amatörizmus, és nincsenek feltárva politikai összefonódások. Csak célozgatás meg durcás odamondogatás van, lelkiismeret-furdalásról elővezetett, pszichologizáló közhelyek meg egy tévés sorozatsztár, akinek filmográfiájában a legnagyobb szám a végtelenül kínos Die Hard 6. egyik (orosz) mellékszerepe. Roman Luknár teátrális apjával egy pillanatig nem lehet azonosulni.

Pedig több mint bicskanyitogató a megtörtént eset, az egyetemista Daniel Tupý meggyilkolásának ügye, amelyet feldolgoz a részleteket a kelleténél jobban átíró Éles késsel. Húsbavágó az általános probléma felvetése is: hogy tudniillik az álhumanista törvény a bűnöző jogait érvényesíti az áldozatéival szemben.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.