Film

Éles késsel

  • 2020. május 30.

Mikrofilm

Bőrfejűek merő balhéból megölnek egy fiút. A tetteseket elítélni azonban nem lehet (a gyilkosságot rögzítő biztonsági kamera működtetésére nem volt engedély), és nem is merik (az amúgy is korrupt hatóságok félnek a neonácikat „foglalkoztató” maffiától). Az áldozat apja, a tipikus kisember próbál meg tehát fellépni – nemcsak a bűnözőkkel, de immár az ellene forduló állami szervekkel szemben is (amelyek játszmáiba csak belezavar az okvetetlenkedő állampolgár). Perfekt kiinduló helyzet egy feszült politikai thrillerhez, Amerikában egy Mark Ruffalo, Európában egy Olivier Gourmet vagy Toni Servillo játszaná valamelyik Oscar-kompatibilis profinál a meggyötörten lázadó apát. De ez egy kelet-európai film, szlovák konkrétan, ebben feltűnően rosszarcú, elhasznált emberek élik és halják szomorúan beszűkült életüket. Nincs fordulatos nyomozás, csak kínos amatörizmus, és nincsenek feltárva politikai összefonódások. Csak célozgatás meg durcás odamondogatás van, lelkiismeret-furdalásról elővezetett, pszichologizáló közhelyek meg egy tévés sorozatsztár, akinek filmográfiájában a legnagyobb szám a végtelenül kínos Die Hard 6. egyik (orosz) mellékszerepe. Roman Luknár teátrális apjával egy pillanatig nem lehet azonosulni.

Pedig több mint bicskanyitogató a megtörtént eset, az egyetemista Daniel Tupý meggyilkolásának ügye, amelyet feldolgoz a részleteket a kelleténél jobban átíró Éles késsel. Húsbavágó az általános probléma felvetése is: hogy tudniillik az álhumanista törvény a bűnöző jogait érvényesíti az áldozatéival szemben.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.