Élet, szerelem és szörnyek a Szovjetunió árnyékában – jön az Észt Filmhét

Mikrofilm

Játékfilmekkel, dokukkal és animációkkal érkezik az Észt Hét március 24-27. között a Művész és a Kino Cafe mozikba.

Az észt rendezők remekei viszonylag ritkán jönnek velünk szembe a magyar mozikínálatot böngészve – az Észt Hét azonban idén is elhozza a balti állam filmtermésének legjavát. A különleges hangulatú, egyszerre borongós és édesbús mozik bemutatják, a Magyarországhoz képest közel tizedannyi lakosú országban hogyan zajlott az élet a Szovjetunió alatt, milyen ott gyerekként élni ma, vagy épp hogyan érintik az észteket a globalizáció olyan jelenségei, mint a környezetszennyezés vagy az amerikai típusú mumble rap térhódítása.

„A Szovjetunióban a nők csendben szülnek!” – szól rá a marcona szülésznő az anyukára, aki ezután kénytelen hang nélkül vajúdni. Johannesnek születéséhez hasonlóan az élete is tele van nehézségekkel – ráadásul mindkettőre nyomasztó árnyékot vet a szovjet állam. Édesanyja Finnországba megy dolgozni, majd elhalmozza őt olyan nagy presztízsű, egzotikus dolgokkal mint banán, tévéantenna vagy cukorka – ezeknek köszönhetően a fiúnak nemcsak barátai, de irigyei is akadnak. Egy kamaszos lázadási kísérlet következtében hajának nagy részét elveszti, szerelmes lesz egy iskolatársnőjébe, összeverekszik annak bátyjával – egyre kisebbnek érzi a világot maga körül, ám a határőrök tovább őrzik a szovjet tervezés egyik mintapéldányaként tündöklő városának határait. A Pá, Szovjetunió! filmje tele van számunkra is ismerős helyzetekkel, miközben mindvégig szatirikus és hamisítatlanul észt marad.

 
Pá, Szovjetunió!
Fotó: Észt Filmhét/Elen Lotman
 

A Kratt ifjúsági mozi létére meglehetősen véres és sötét. Az északi vígjátékokra szokás mondani, hogy keményebbek, mint a legkönnyfakasztóbb amerikai drámák – Rasmus Merivoo családi mozija hasonlóképpen felér egy nyomasztó, tábortűz körüli rémmesével. A gyerekek a nagyihoz utaznak szünidőre, telefonjaik és okoseszközeik nélkül viszont kénytelenek házimunkát végezni és a helyi gyerekekkel barátkozni. Így fedezik fel a helyi folklór egyik szereplőjét, a krattot: ez egy olyan kerti lomokból, az ördög segítségével megidézett szörny, aki egy ember bőrébe bújva bármilyen munkát elvégez, amivel megbízzák, ám ha nincs több teendője, véres bosszút áll az embereken. A mozi egészen egyedien keveri a vidéki bohókás idillt a bőrünk alá mászó rémisztgetéssel, miközben az idősek tiszteletére, na meg a kétkezi munka becsületére is nevel.

A Tűzmadár rendezője, Peeter Rebane korábban dokumentumfilmjeiről volt híres, ez a második játékfilmje. Az 1970-es években játunk, a szovjet megszállás alatt álló Észtországban, a légierő vonalas, szabálykövető világában. Itt követhetjük nyomon egy szerelmi háromszög kialakulását: a nyughatatlan Sergei közben kénytelen szembenézni múltjával, Romannak a karrierje, Luisának pedig a családja kerül veszélybe. A film a kosztümös történelmi drámát keveri a melodrámával, hangvétele végig érzékeny, megvalósítása pedig visszafogott marad.

 
Tűzmadár
Fotó: Észt Filmhét
 

A filmhét Észt történetek cím alatt három rövid dokumentumfilmet is bemutat. A Holnap minden jobb lesz egy fiatal anyukáról szól, aki a mindent elöntő szemét miatt úgy dönt, az élelmiszerboltok helyett ezentúl azok kukáiból szerzi be a mindennapi betevőt. A pázsitról látszólag két szomszéd eltérő kertművelési szokásait mutatja be, de a meditatív hangulatú dokuban valójában világnézetek csapnak össze: a Pajo-házaspár egy évre előre eltervezi a fűnyírásokat, centivel mérik a pázsitot és nem hagyják, hogy holmi kopasz fűfoltok kikezdjék tökéletes udvarukat. Velük ellentétben a szomszédban lakó ékszerkészítő a laissez faire elvét vallja: hagyja, hogy a természet tegye a dolgát, miközben ábrándos képpel emlékszik vissza a múltra és tervezi a jövőt a kerttel kapcsolatban – tervei azonban valószínűleg soha nem valósulnak meg. A Lil Észtország pedig betekintést nyújt az észt zenei színtérre: a balti államban sincs új a nap alatt, a fiatalok a hiphopért rajonganak, a klasszikus rapperek helyét pedig ún. mumble rapperek, vagyis olyan előadók vették át, akik bravúros rímek helyett a lehető legegyszerűbb szövegeket motyogják. Mint a kultúrából szinte minden, ez is az Egyesült Államokból indult, majd pár év késéssel megérkezett Európába – az észt zenei szcéna mellett pedig már Magyarországon is tetten érhető.

Külön blokkot kaptak az észt animációk, amelyek többek között egy lágyszívű sünt, egy egyedi életmódot folytató, de a boldogságot nem lelő férfit, a tojásfőzés dilemmáit, vagy épp a távoli Ruhnu-sziget szomorú történetét mutatják be. A kisfilmeknek nemcsak látványviláguk, de hangulatuk is egyedi és megkapó.

Az Észt Hetet március 24-27. között rendezik meg a Művész és a Kino Cafe moziban. További információk az Észt Intézet Facebook-oldalán, a vetítésekre jegyek ezen a linken érhetőek el.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.