Film

Életem értelmei

  • - kg -
  • 2019. április 21.

Mikrofilm

A dobozolóüzemben sem könnyű, hát még otthon. Hát még, ha a feleség, két gyermek édesanyja egyszer csak eltűnik, a hűlt helye és egy messziről küldött képeslap marad csak utána. Ezt a hűlt helyet járjuk körül: apa otthon a rámaradt gyerekekkel, apa a gyárban a rábízott munká­sokkal, apa a rokoni segítséggel, apa a szakszervezetben, apa a konyhában – Romain Duris mindent meg is tesz, hogy bérből-fizetésből élő gyári alkalmazottnak és hétköznapi apának higgyük, akire ráomlik az élet. Bár a francia sztár kilóg kissé a munkásszerepekre castingolt kollégái közül, a műegészet körüllengő életszag megkönnyíti az ő és a néző dolgát. Hiszünk is neki, nem is, de a gyerek­etetés céljából kibontott müzlisdobozban több a realizmus, mint nemzeti filmtermésünk legjavában, és ez azért megolajozza az azonosulást. Persze, nem kell ettől elalélni, a müzli-realizmus egy ismert technika, ahogy más műfajban a dzsungelharc és annak életszerű ábrázolása. A titka az, hogy jól kell csinálni, és itt jól van csinálva (rendezte: Guillaume Senez), még ha olykor bekúszik egy-egy érzelmes zeneszám is.

A francia filmben az a jó (még ha olykor belga is), hogy egy-két év terméséből meg lehet ismerni a középső és alsóbb néposztályok minden árnyalatát. Míg Duris a gyárban és otthon küzd, egy tehetősebb nappaliban Bérénice Bejo válik (Rég nem szerelem, 2016), egy szerényebb konyhában pedig Vincent Lindon néz farkasszemet a munkanélküliséggel (Mennyit ér egy ember?, 2015), miközben Léa Drucker valahol a két réteg között menekül brutális férje elől (Láthatás, 2017).

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.