Film

Életem értelmei

  • - kg -
  • 2019. április 21.

Mikrofilm

A dobozolóüzemben sem könnyű, hát még otthon. Hát még, ha a feleség, két gyermek édesanyja egyszer csak eltűnik, a hűlt helye és egy messziről küldött képeslap marad csak utána. Ezt a hűlt helyet járjuk körül: apa otthon a rámaradt gyerekekkel, apa a gyárban a rábízott munká­sokkal, apa a rokoni segítséggel, apa a szakszervezetben, apa a konyhában – Romain Duris mindent meg is tesz, hogy bérből-fizetésből élő gyári alkalmazottnak és hétköznapi apának higgyük, akire ráomlik az élet. Bár a francia sztár kilóg kissé a munkásszerepekre castingolt kollégái közül, a műegészet körüllengő életszag megkönnyíti az ő és a néző dolgát. Hiszünk is neki, nem is, de a gyerek­etetés céljából kibontott müzlisdobozban több a realizmus, mint nemzeti filmtermésünk legjavában, és ez azért megolajozza az azonosulást. Persze, nem kell ettől elalélni, a müzli-realizmus egy ismert technika, ahogy más műfajban a dzsungelharc és annak életszerű ábrázolása. A titka az, hogy jól kell csinálni, és itt jól van csinálva (rendezte: Guillaume Senez), még ha olykor bekúszik egy-egy érzelmes zeneszám is.

A francia filmben az a jó (még ha olykor belga is), hogy egy-két év terméséből meg lehet ismerni a középső és alsóbb néposztályok minden árnyalatát. Míg Duris a gyárban és otthon küzd, egy tehetősebb nappaliban Bérénice Bejo válik (Rég nem szerelem, 2016), egy szerényebb konyhában pedig Vincent Lindon néz farkasszemet a munkanélküliséggel (Mennyit ér egy ember?, 2015), miközben Léa Drucker valahol a két réteg között menekül brutális férje elől (Láthatás, 2017).

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)