Interjú

„Életem legjobb húzása”

Ellen Burstyn színész

Mikrofilm

Nyert Oscar-, Emmy- és Tony-díjat, felkarolta Scorsese-t, színészközpontot vezet Al Pacinóval, most pedig Mundruczó Kornél filmjében játszik – a Pieces of a Woman nagy sikerrel szerepelt a Velencei Filmfesztiválon. A színésznőt New York-i otthonában értük el telefonon.

Magyar Narancs: Lee Strasbergtől, az Actors Studio legendás vezetőjétől, Al Pacino mentorától tanulta a method acting mibenlétét. A híres „módszer” még most is a segítségére volt, amikor a Pieces of a Womanben játszott?

Ellen Burstyn: Sokan sokfélét gondolnak a módszerről, Sztanyiszlavszkij például azt mondta, hogy ő nem talált fel semmit, csak leírta, mit csinál egy jó színész. Vannak tanulható technikák, amelyek hozzásegítenek a minél realisztikusabb játékhoz, de a „method” nem egy stílus, régen rossz, ha egy színészről ránézésre meg lehetne mondani, hogy ó, igen, ő a módszer híve. Kornél filmjének világába könnyű volt belehelyezkednem, és amilyen nagyszerű színész Vanessa (Kirby – a szerk.), könnyű volt elhinnem, hogy ő a lányom. Ha beszélünk, a mai napig mamának szólít.

MN: Al Pacinóval együtt még mindig társelnökként vesz részt az Actors Studio életében?

EB: Igen, és Alec Baldwin is csatlakozott hozzánk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.