Elhunyt Gyarmathy Ágnes, a Mephisto jelmeztervezője

  • narancs.hu
  • 2023. április 27.

Mikrofilm

82 éves volt. 

Életének 82. évében csütörtökön meghalt Gyarmathy Ágnes Munkácsy Mihály-díjas díszlet- és jelmeztervező, egyetemi tanár, az Oscar-díjas Mephisto című film jelmeztervezője – tájékoztatta a Színház és Film Intézet az MTI-t csütörtökön.

Gyarmathy Ágnes az alapítástól a Színház és Film Intézet osztályvezető tanára volt. „A színház iránti mélységes alázatát és mindent felülíró szeretetét örökké szívünkben őrizzük”

– közölte az intézet.

 
Ráckevei Anna, a Csokonai Nemzeti Színház igazgatója (j) és Gyarmathy Ágnes, a színház díszlet- és jelmeztervezője bemutatja Jászai Mari halotti maszkját a debreceni Déri Múzeumban 2016. szeptember 27-én. A különösen értékes, az eddigi ismeretek szerint az eredetiről csak két másolatban készült maszkot Ráckevei Anna ajándékozta a múzeumnak.
Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI Fotó:
 

Gyarmathy Ágnes 1941. augusztus 9-én született Budapesten, szülei Gyarmathy Tihamér festőművész és Gobbi Éva voltak. Pályafutást 1960 és 1962 között a Pécsi Nemzeti Színházban kezdte színésznőként. 1962 és 1966 között a poznani Képzőművészeti Főiskola hallgatója lett, és ettől kezdve a díszlet- és jelmeztervezés irányába fordult.

1966-tól haláláig több mint 500 különböző színházi előadáshoz tervezett díszletet, jelmezt vagy mindkettőt. Az összes jelentősebb magyarországi színházban dolgozott, köztük a Szegedi Nemzeti Színházban, a debreceni Csokonai Színházban, a kecskeméti Katona József Színházban, a Békéscsabai Jókai Színházban és a Budapesti Operettszínházban.    

Több magyar tévéjáték és film, köztük Szabó István Oscar-díjas Mephistójának jelmezeit is ő készítette. Színházi, televíziós és filmes munkáiért számos nívódíjban részesült, 1978-ban Munkácsy-díjjal tüntették ki.  

1989 óta tanított, a Képzőművészeti Egyetem, a Kaposvári Egyetem látványtervezés tanszékének főmunkatársa volt, haláláig a Színház és Film Intézet osztályvezető mestertanáraként tevékenykedett.

Meghatározó szerepet játszott az iskolai oktatás alakításában, szervezésében és irányításában. Jelentős szerepet töltött be a színházi szakmák utánpótlás-nevelésében, óráin diákjaival személyes mester-tanítvány viszonyt alakított ki, és nyomon követte volt tanítványai későbbi pályafutását. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.