Elhunyt Gyarmathy Ágnes, a Mephisto jelmeztervezője

  • narancs.hu
  • 2023. április 27.

Mikrofilm

82 éves volt. 

Életének 82. évében csütörtökön meghalt Gyarmathy Ágnes Munkácsy Mihály-díjas díszlet- és jelmeztervező, egyetemi tanár, az Oscar-díjas Mephisto című film jelmeztervezője – tájékoztatta a Színház és Film Intézet az MTI-t csütörtökön.

Gyarmathy Ágnes az alapítástól a Színház és Film Intézet osztályvezető tanára volt. „A színház iránti mélységes alázatát és mindent felülíró szeretetét örökké szívünkben őrizzük”

– közölte az intézet.

 
Ráckevei Anna, a Csokonai Nemzeti Színház igazgatója (j) és Gyarmathy Ágnes, a színház díszlet- és jelmeztervezője bemutatja Jászai Mari halotti maszkját a debreceni Déri Múzeumban 2016. szeptember 27-én. A különösen értékes, az eddigi ismeretek szerint az eredetiről csak két másolatban készült maszkot Ráckevei Anna ajándékozta a múzeumnak.
Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI Fotó:
 

Gyarmathy Ágnes 1941. augusztus 9-én született Budapesten, szülei Gyarmathy Tihamér festőművész és Gobbi Éva voltak. Pályafutást 1960 és 1962 között a Pécsi Nemzeti Színházban kezdte színésznőként. 1962 és 1966 között a poznani Képzőművészeti Főiskola hallgatója lett, és ettől kezdve a díszlet- és jelmeztervezés irányába fordult.

1966-tól haláláig több mint 500 különböző színházi előadáshoz tervezett díszletet, jelmezt vagy mindkettőt. Az összes jelentősebb magyarországi színházban dolgozott, köztük a Szegedi Nemzeti Színházban, a debreceni Csokonai Színházban, a kecskeméti Katona József Színházban, a Békéscsabai Jókai Színházban és a Budapesti Operettszínházban.    

Több magyar tévéjáték és film, köztük Szabó István Oscar-díjas Mephistójának jelmezeit is ő készítette. Színházi, televíziós és filmes munkáiért számos nívódíjban részesült, 1978-ban Munkácsy-díjjal tüntették ki.  

1989 óta tanított, a Képzőművészeti Egyetem, a Kaposvári Egyetem látványtervezés tanszékének főmunkatársa volt, haláláig a Színház és Film Intézet osztályvezető mestertanáraként tevékenykedett.

Meghatározó szerepet játszott az iskolai oktatás alakításában, szervezésében és irányításában. Jelentős szerepet töltött be a színházi szakmák utánpótlás-nevelésében, óráin diákjaival személyes mester-tanítvány viszonyt alakított ki, és nyomon követte volt tanítványai későbbi pályafutását. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."