Két évre vagyunk az AI-generálta filmektől a Bosszúállók-rendező szerint

  • narancs.hu
  • 2023. április 28.

Mikrofilm

Joe Russo szerint ez nem rémisztő, inkább izgalmas dolog, és az egész filmkészítési és filmnézési kultúrát is megváltoztathatja.

A Bosszúállók: Végjátékkal és Végtelen háborúval bevételi rekordokat döntögető Russo-testvérpártól nem állnak távol a hangzatos kijelentések: nemrég például azt nyilatkozták, moziba járni ma már egy elitista dolognak számít. Egyikük, Joe Russo pedig nemrég azzal borzolta a kedélyeket, hogy az AI-ben, azaz mesterséges intelligenciában rejlő filmkészítési lehetőségeket fejtegette.

A Donald Mustard videójáték-készítővel közös panelbeszélgetésen Russo arról spekulált, hogy körülbelül két évre vagyunk az AI-készítette filmektől – és ez véleménye szerint egy üdvözítendő dolog.

„Az igazi értéke a történetmesélés demokratizálása. Ez elképesztően hasznos. Azt jelenti, hogy bizonyos léptékkel, a fotórealisztikus programok és az AI segítségével bárki elmesélhet egy történetet vagy készíthet egy játékot. Számomra ez az, ami elképesztően izgalmas” – fogalmazott.

Szerinte elképzelésünk sincs, az AI hogyan fogja érinteni Hollywoodot, az azonban biztos, hogy a változás motorja a Z-generáció lesz, amely nemcsak könnyű szakértelemmel rendelkezik a témában, de nem is fél alkalmazni azt. Ők lesznek a kultúra fő gazdasági hajtóerejei, márpedig nekik nagyon mások az igényei, mint az előző generációknak Russo szerint. „Nem érdekli őket a mozisztár-rendszer. Ha leülök a gyerekeimmel és azt mondom nekik, hogy ebben Brad Pitt szerepel, rám néznek hogy az kicsoda? Máshogy értékelik a szabadidejüket és azt, ki szórakoztatja őket” – magyarázta. 

Az AI-tól azt várja, hogy segít a történetek megtervezésében, és egyben meg is változtatja, ahogyan elmeséljük azokat. „Egy folyamatosan változó sztorid lesz, legyen szó játékról, filmről vagy sorozatról. Besétálsz a házadba és lemented az AI-t a saját platformodra. ’Hé, szeretnék egy mozit amiben az én fotórealisztikus avatárom és Marilyn Monroe fotórealisztikus avatárja szerepel. Azt akarom, hogy romantikus komédia legyen, mert nehéz napom volt’ – az pedig létrehoz egy nagyon is megfelelő történetet, aminek párbeszédeiben a te hangod hallható. Lemásolja a hangodat, és hirtelen van egy 90 perces romkomod, aminek te vagy a főszereplője. Te pedig tovább pofozgathatod a történeted a neked megfelelő módon” – fejtette ki, hogy szerinte hogyan fog kinézni a jövő filmnézése.

Russo beszélgetőtársa, Donald Mustard az Epic Games nevű, videójátékokkal foglalkozó vállalat egyik vezetője volt, hozzájuk tartozik például a világsikerű Fortnite is. A rendező szerint az ehhez hasonló játékok a filmprodukciókra is inspirálóan hatnak. Sőt, szerinte az AI segítségével a fentihez hasonló módon a játékok is személyre szabhatóak lesznek. „Tegyük fel, hogy azt szeretnéd, hogy a Fortnite sokkal jobban hasonlítson egy horror játékhoz. Csak meg kell majd kérned az AI-t, hogy csavarja fel a horrorisztikus elemeket. Szerintem erre tartunk – nem tudom, mennyi időbe telik, de ez az irány” – magyarázta.

Russótól nem állnak távol a technológiai újdonságok, a hatalmas bevételeket elérő Marvel-filmjeik után testvérével zokszó nélkül hátat fordítottak a hagyományos filmszínházaknak: először az Apple-nek rendeztek egy drámát Cherry – Az elveszett ártatlanság címmel, majd egy másik streaminghez, a Netflixhez szerződtek, aminek elkészítették a platform akkori legdrágább filmjét.

A beszélgetés során Russo bevallotta, hogy több AI-vel foglalkozó vállalatba is beszállt. Egyik cége, az AGBO például a filmkészítési folyamat kodifikálásával foglalkozik – ennek pedig nagy hasznát vették, mikor szoros határidő alatt kellett szuperhősmozikat készíteniük. Kevin Feige, a Marvel fejese ugyanis egyszer csak bedugta fejét az ajtajukon azzal, hogy másfél év múlva moziba kell kerülnie a Polgárháborúnak. „Nos, akkor elő kell állnunk egy történettel, adj 10 percet!” – emlékezett vissza.

Mint elmondta, nagyon fegyelmezett munkafolyamatra volt szükségük, hogy előálljanak egy olyan sztorival, amit a világ minden táján jól fogadnak majd, ráadásul négy másik, akkor még forgó Marvel-filmhez is kapcsolódik. „Egy nagyon fókuszált folyamatra volt ehhez szükségünk – ez minden filmmel egyre fejlettebbé vált, míg a Bosszúállók: Végjátékra már egy rendkívül hatékony csoporttá váltunk. Épp ezért úgy gondoltuk, vigyük tovább ezt a folyamatot és kezdjünk el más dolgokat is fejleszteni vele” – magyarázta.

Russo szerint azért fuldoklunk a folytatásokban és franchise-okban, mert a filmek büdzséje olyan korlátozó erejű, hogy mindenki igyekszik kockázatkerülő lenni és ezért inkább létező tartalomhoz nyúlnak. „El kell jutnunk odáig hogy ismét lehet nagy téttel játszani – ez csak akkor következhet be, ha a büdzsék csökkennek” – mutatott rá, hozzátéve, hogy a mesterséges intelligencia elhozhatja ezt. Ennek ellenére látja a technológia veszélyeit is: szerinte szükség lesz olyan AI-cégekre is, akik olyan AI-t fejlesztenek, ami megvéd minket az AI-tól.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.