Két évre vagyunk az AI-generálta filmektől a Bosszúállók-rendező szerint

  • narancs.hu
  • 2023. április 28.

Mikrofilm

Joe Russo szerint ez nem rémisztő, inkább izgalmas dolog, és az egész filmkészítési és filmnézési kultúrát is megváltoztathatja.

A Bosszúállók: Végjátékkal és Végtelen háborúval bevételi rekordokat döntögető Russo-testvérpártól nem állnak távol a hangzatos kijelentések: nemrég például azt nyilatkozták, moziba járni ma már egy elitista dolognak számít. Egyikük, Joe Russo pedig nemrég azzal borzolta a kedélyeket, hogy az AI-ben, azaz mesterséges intelligenciában rejlő filmkészítési lehetőségeket fejtegette.

A Donald Mustard videójáték-készítővel közös panelbeszélgetésen Russo arról spekulált, hogy körülbelül két évre vagyunk az AI-készítette filmektől – és ez véleménye szerint egy üdvözítendő dolog.

„Az igazi értéke a történetmesélés demokratizálása. Ez elképesztően hasznos. Azt jelenti, hogy bizonyos léptékkel, a fotórealisztikus programok és az AI segítségével bárki elmesélhet egy történetet vagy készíthet egy játékot. Számomra ez az, ami elképesztően izgalmas” – fogalmazott.

Szerinte elképzelésünk sincs, az AI hogyan fogja érinteni Hollywoodot, az azonban biztos, hogy a változás motorja a Z-generáció lesz, amely nemcsak könnyű szakértelemmel rendelkezik a témában, de nem is fél alkalmazni azt. Ők lesznek a kultúra fő gazdasági hajtóerejei, márpedig nekik nagyon mások az igényei, mint az előző generációknak Russo szerint. „Nem érdekli őket a mozisztár-rendszer. Ha leülök a gyerekeimmel és azt mondom nekik, hogy ebben Brad Pitt szerepel, rám néznek hogy az kicsoda? Máshogy értékelik a szabadidejüket és azt, ki szórakoztatja őket” – magyarázta. 

Az AI-tól azt várja, hogy segít a történetek megtervezésében, és egyben meg is változtatja, ahogyan elmeséljük azokat. „Egy folyamatosan változó sztorid lesz, legyen szó játékról, filmről vagy sorozatról. Besétálsz a házadba és lemented az AI-t a saját platformodra. ’Hé, szeretnék egy mozit amiben az én fotórealisztikus avatárom és Marilyn Monroe fotórealisztikus avatárja szerepel. Azt akarom, hogy romantikus komédia legyen, mert nehéz napom volt’ – az pedig létrehoz egy nagyon is megfelelő történetet, aminek párbeszédeiben a te hangod hallható. Lemásolja a hangodat, és hirtelen van egy 90 perces romkomod, aminek te vagy a főszereplője. Te pedig tovább pofozgathatod a történeted a neked megfelelő módon” – fejtette ki, hogy szerinte hogyan fog kinézni a jövő filmnézése.

Russo beszélgetőtársa, Donald Mustard az Epic Games nevű, videójátékokkal foglalkozó vállalat egyik vezetője volt, hozzájuk tartozik például a világsikerű Fortnite is. A rendező szerint az ehhez hasonló játékok a filmprodukciókra is inspirálóan hatnak. Sőt, szerinte az AI segítségével a fentihez hasonló módon a játékok is személyre szabhatóak lesznek. „Tegyük fel, hogy azt szeretnéd, hogy a Fortnite sokkal jobban hasonlítson egy horror játékhoz. Csak meg kell majd kérned az AI-t, hogy csavarja fel a horrorisztikus elemeket. Szerintem erre tartunk – nem tudom, mennyi időbe telik, de ez az irány” – magyarázta.

Russótól nem állnak távol a technológiai újdonságok, a hatalmas bevételeket elérő Marvel-filmjeik után testvérével zokszó nélkül hátat fordítottak a hagyományos filmszínházaknak: először az Apple-nek rendeztek egy drámát Cherry – Az elveszett ártatlanság címmel, majd egy másik streaminghez, a Netflixhez szerződtek, aminek elkészítették a platform akkori legdrágább filmjét.

A beszélgetés során Russo bevallotta, hogy több AI-vel foglalkozó vállalatba is beszállt. Egyik cége, az AGBO például a filmkészítési folyamat kodifikálásával foglalkozik – ennek pedig nagy hasznát vették, mikor szoros határidő alatt kellett szuperhősmozikat készíteniük. Kevin Feige, a Marvel fejese ugyanis egyszer csak bedugta fejét az ajtajukon azzal, hogy másfél év múlva moziba kell kerülnie a Polgárháborúnak. „Nos, akkor elő kell állnunk egy történettel, adj 10 percet!” – emlékezett vissza.

Mint elmondta, nagyon fegyelmezett munkafolyamatra volt szükségük, hogy előálljanak egy olyan sztorival, amit a világ minden táján jól fogadnak majd, ráadásul négy másik, akkor még forgó Marvel-filmhez is kapcsolódik. „Egy nagyon fókuszált folyamatra volt ehhez szükségünk – ez minden filmmel egyre fejlettebbé vált, míg a Bosszúállók: Végjátékra már egy rendkívül hatékony csoporttá váltunk. Épp ezért úgy gondoltuk, vigyük tovább ezt a folyamatot és kezdjünk el más dolgokat is fejleszteni vele” – magyarázta.

Russo szerint azért fuldoklunk a folytatásokban és franchise-okban, mert a filmek büdzséje olyan korlátozó erejű, hogy mindenki igyekszik kockázatkerülő lenni és ezért inkább létező tartalomhoz nyúlnak. „El kell jutnunk odáig hogy ismét lehet nagy téttel játszani – ez csak akkor következhet be, ha a büdzsék csökkennek” – mutatott rá, hozzátéve, hogy a mesterséges intelligencia elhozhatja ezt. Ennek ellenére látja a technológia veszélyeit is: szerinte szükség lesz olyan AI-cégekre is, akik olyan AI-t fejlesztenek, ami megvéd minket az AI-tól.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.