Az Oscar-díjas Ellen Burstyn Mundruczó Kornélról: a Fehér isten mélyen meghatott

Mikrofilm

Közös filmjükbe Scorsese is beszállt, Exkluzív interjú!

Nyert Oscar-, Emmy- és Tony-díjat, felkarolta Scorsese-t, színészközpontot vezet Al Pacinóval, most pedig Mundruczó Kornél filmjében játszik – a Pieces of a Woman nagy sikerrel szerepelt a Velencei Filmfesztiválon. A színésznőt New York-i otthonában értük el telefonon.

Az interjút Köves Gábor készítette - a teljes szöveg a csütörtökön megjelent Magyar Narancs legfrissebb számban olvasható. Ízelítő:

Magyar Narancs: Al Pacinónak csak nemrég jött össze, hogy Martin Scorsese-vel dolgozhasson, ön viszont már a hetvenes években főszerepet játszott nála. Igaz, hogy ön választotta ki az akkor még pályakezdő maestrót az Alice már nem lakik itt megrendezésére?

Ellen Burstyn: Igen. A filmet én vittem a Warnerhez, a stúdió meg is vette, majd megkérdeztek, kit szeretnék rendezőnek. Francis Ford Coppolától kértem tanácsot, egy új és izgalmas rendezőt akartam, mire Francis azt mondta, van itt egy film, Aljas utcák a címe, nézd meg. Imádtam! Egy bökkenő volt csak: nőszemszögű filmet akartam, de fogalmam sem volt, hogy az Aljas utcák rendezője képes-e ilyesmire? Kértem hát egy találkozót tőle, Marty be is jött az irodába. Megkérdeztem, tud-e bármit is a nőkről, mire azt felelte: „Nem, de szeretnék tanulni.” Ennél jobb választ nem is kaphattam volna. Ismeretlen rendező volt, az Aljas utcákat még be sem mutatták akkor, de felvettük. Életem legjobb húzása volt.

false

 

Fotó: MTI

MN: Scorsese-t kérte meg, hogy ha az Alice-ért ön kapja az Oscart, vegye át a díjat, mert színházi kötelezettségei miatt nem tud ott lenni az átadón. Miben játszott aznap este?

EB: A Jövőre veled ugyanittben a Broadway-n. Lement az aznapi előadás, felugrottam egy barátomhoz és megnéztem a tévében, ahogy Marty átveszi a díjamat. És most újra összehozott minket egy film. Amikor Marty megnézte a Pieces of a Womant, annyira tetszett neki, hogy beszállt executive producerként. Kornél nagyszerű rendező, a Fehér isten mélyen meghatott.

Részlet a Pieces of a Womanből:

A teljes interjút elolvashatják a legfrissebb Magyar Narancsban, vagy online, ha előfizetnek a lapra digitálisan!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.