Film

Élve vagy halva

Stéphanie Chuat, Véronique Reymond: Az én húgom

  • 2021. május 12.

Mikrofilm

„…s mint fán se nő egyforma két levél, / a nagy időn se lesz hozzá hasonló” – írja Kosztolányi a Halotti beszédben. Hiába ikertestvérek Lisa és Sven, hiába az eltéphetetlen érzelmi kötelék, a közös szenvedély (Lisa színműíró, Sven színész), a közös világlátás, egy ember nem vállalhatja át egy másik ember terheit.

Lisa csontvelőt ad Svennek, de a rák továbbpusztítja a férfi testét, lelkét, tudatát. Szétesett berlini anyjuk alkalmatlanságát látva magához veszi, kezelteti, svájci családjánál ápolja is kisfiává gyámoltalanodó bátyját a két perccel fiatalabb húg. A maradék életerejét a színpadi visszatérés reményéből merítő haldoklónak monodrámát ír az elmaradt Hamlet-felújítás helyett az irodalmi munkásságát már egyszer lezáró nő, s személyesen könyörög színházigazgató exének, hogy mutassa be az ilyen beteg állapotban is játszható Jancsi és Juliska-parafrázist, hiszen ezek ők: két eltévedt gyerek a sötét erdőben. Egyiküket a halál töri meg, másikukat az élet: Lisa feladta művészi ambícióit, hogy elit zeneiskolát igazgató férje meggazdagodásra, presztízsszerzésre, gyerekeik (úgymond) életének (karrierjének) bebiztosítására épített egzisztenciájához részben díszelgéssel (partik, díjátadások, hivatásszerű mosolygás), részben az intézmény unatkozó milliomoscsemetéinek (teljesen fölösleges) irodalmi pallérozásával járuljon hozzá. Akinek meg kell halnia, az végül csendes szeretetben távozhat. Akinek élnie kell életének másik fele nélkül, az visszatalál az íráshoz, hogy a közös szenvedélyben, a művészetben éltesse tovább azt a valakit, akit csak ő ismert igaz valójában, s akihez nem lesz többé hasonló „a nagy időn”.

Nina Hoss és Lars Eidinger párosa elhiteti velünk ezt a mindennél szorosabb, a megváltást el mégsem hozó kapcsolatot, ezt a szép, bár vitatható konklúziót.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.