VERZIÓ

Farkasok szabadon

Mikrofilm

A világtörténelmi optimizmus futó pillanata már régen tovatűnt, így aztán sokunk közös álmáról, a liberális demokráciáról manapság aggodalmasan szokás szólni. Rupert Russell 2017-es, három éven át forgatott dokumentumfilmje a „csapataink harcban állnak” attitűdjével hozza a néző elé a példákat öt országból, kevéssé meglepő módon Donald Trump Amerikáján végezve a sort. „A farkasok szabadsága gyakran a birkák halálát jelenti” – erre a sarkalatos Isaiah Berlin-idézetre utal a címválasztás (meg a filmet végigkísérő animáció), merthogy a demokráciát veszélyeztető kockázatok egyik legnagyobbika a szabadon választott, azonban illiberális elveket hirdető és azok szellemében cselekvő kormánypolitikus. A hindu nacionalisták, a tunéziai iszlamisták vagy éppen Trump esete persze csakis az elvonatkoztató általánosítás emeltebb szintjén hozható közös nevezőre: ebben segítenek a megszólaltatott tudós szakértők, köztük Francis Fukuyama. Ám a film készítői helyenként még ennél is nagyobbat próbálnak markolni, hiszen a rendőrségi túlkapásoktól az amerikai választásokat nyugtalanítóan befolyásoló Super PAC csoportokon át a mai fogyasztói társadalom sérülékenységéig mozaikdarabok egész garmadája jut a néző elé. S akad részlet, közelebbről a nyilvános táncot szigorú és idejétmúlt rendelkezések közé szorító japán No Dance Act elleni küzdelem, amely kilógni látszik az elbeszélésből. Viszont eredményessége révén ez a tánc-szabadságharc mégiscsak jól szolgálja a film végkicsengését is jellemző elszánt bizakodás hangulatát.

Vetítik: november 8., 16.00, Kino; november 9., 19.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.