Tévésorozat

Fekete hölgyek szkeccs showja

Mikrofilm

Van Robin Thede sorozatában egy visszatérő szkeccsdarabka, ami a CIA legjobb ügynökéről szól. A molett, fekete Trinity bárhová be tud épülni, mert mindenki számára láthatatlan. A szkeccs show hozzá hasonlóan kihasználja társadalmi hátrányát és ebből építkezik: Thede és komédiás cinkostársai pontosan tudják, hol a helye a fekete nőnek az amerikai társadalomban és szórakoztatóiparban. A legrosszabb szerep, amit eddig kaphattak, a rikácsoló hárpia és a szerény családanya (sok esetben a fekete férfi humoristák is így ábrázolták őket), a legjobb pedig a pimasz, öblös hangú, dühös fekete csaj. Ezeket a kliséket kiröhögik, kiröhögtetik, be- és leépítik – a szerepeket pedig maguknak írják.

Thede átlátja és szédítő ugrásokkal bejárja a popkultúra minden szegmensét Megan Thee Stallion öntudatos, pozitív partihimnuszától a 80-as évek all-black szkeccsműsorain át a harlemi ball-kultúráig.

A fekete nőkre eső minden tekintetet – még a sajátjukat is – szétszerelnek és kritizálnak a készítők. Épp ez a sokféle nézőpont teszi olykor egyenetlenné a szériát: egyik társadalmi szegmensből és helyzetből a másikba ugrunk egy epizódon belül többször is, az egyes jelenetek pedig annyiféle ellentmondást és igazságtalanságot akarnak egyszerre megragadni, hogy néha épp a humor szorul ki belőlük.
A Black Lady Sketch Show sűrű szövésű, bár néhol kicsit ügyetlen – ám mindenképp lenyűgöző, hogy milyen könnyű kézzel épít új kánont, amelyben mindenféle példakép (Laverne Cox, Angela Bassett, Patti LaBelle, Bob the Drag Queen) megfér egymás mellett.

Az HBO műsorán

 

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.