Tévésorozat

Fekete hölgyek szkeccs showja

Mikrofilm

Van Robin Thede sorozatában egy visszatérő szkeccsdarabka, ami a CIA legjobb ügynökéről szól. A molett, fekete Trinity bárhová be tud épülni, mert mindenki számára láthatatlan. A szkeccs show hozzá hasonlóan kihasználja társadalmi hátrányát és ebből építkezik: Thede és komédiás cinkostársai pontosan tudják, hol a helye a fekete nőnek az amerikai társadalomban és szórakoztatóiparban. A legrosszabb szerep, amit eddig kaphattak, a rikácsoló hárpia és a szerény családanya (sok esetben a fekete férfi humoristák is így ábrázolták őket), a legjobb pedig a pimasz, öblös hangú, dühös fekete csaj. Ezeket a kliséket kiröhögik, kiröhögtetik, be- és leépítik – a szerepeket pedig maguknak írják.

Thede átlátja és szédítő ugrásokkal bejárja a popkultúra minden szegmensét Megan Thee Stallion öntudatos, pozitív partihimnuszától a 80-as évek all-black szkeccsműsorain át a harlemi ball-kultúráig.

A fekete nőkre eső minden tekintetet – még a sajátjukat is – szétszerelnek és kritizálnak a készítők. Épp ez a sokféle nézőpont teszi olykor egyenetlenné a szériát: egyik társadalmi szegmensből és helyzetből a másikba ugrunk egy epizódon belül többször is, az egyes jelenetek pedig annyiféle ellentmondást és igazságtalanságot akarnak egyszerre megragadni, hogy néha épp a humor szorul ki belőlük.
A Black Lady Sketch Show sűrű szövésű, bár néhol kicsit ügyetlen – ám mindenképp lenyűgöző, hogy milyen könnyű kézzel épít új kánont, amelyben mindenféle példakép (Laverne Cox, Angela Bassett, Patti LaBelle, Bob the Drag Queen) megfér egymás mellett.

Az HBO műsorán

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.