Dokumentumfilm

Ferenc pápa – Egy hiteles ember

  • 2019. május 18.

Mikrofilm

A jelenlegi katolikus egyházfő az, aki átvitt értelemben is kiszállt a pápamobilból és szembenézett egyháza gyakorlatának legsúlyosabb ellentmondásaival. Az ő pápasága nem uralkodás, hanem az uralkodással rokon értelműnek vélt pontifikátus eredeti jelentését visszaállító hídverés, szolgálat, a komolyan vett jézusi tanítás és példa.

Wim Wenders pusztítóan unalmas filmet humanistáskodott össze erről a karizmatikus emberről. Elkísérte Ferencet a világ számos pontjára, elhelyezgette különféle szép hátterek előtt, hogy a pápa – olykor több tízezres – hallgatósága számára vagy közvetlenül a rendező kamerájába elmondja mindazokat a gondolatokat, amelyeket különféle médiumokból már ismerhetünk. A nagy német rendező pedig dehogyis zavarja meg kérdésekkel a mondandót. És a pápát emberként sem gondolja más oldaláról bemutatni, mint ami állandóan látszik belőle. Viszont az egyébként hitbéli kérdéseket egyáltalán nem érintő, hanem a világpolitikát morális aspektusból mérlegelő megnyilatkozásokhoz a létező legkézenfekvőbb képsorokat rendeli: közhelyparádé festi alá a pápai szavakat. Már, amikor aláfesti.
A migráció témájánál naná, hogy anyákat látunk síró gyermekekkel, a világért érzett felelősséghez jól passzol a cunami, ám a papi pedofília kapcsán tett kijelentések esetében már nem érzi szükségét Wenders, hogy bármilyen képpel emlékeztesse a nézőt az ügy súlyosságára – pedig az szorosabban kapcsolódik a katolikus egyházhoz, mint a túlnépesedés problematikája (bár, ha az óvszerhasználat tiltására gondolunk… de arról itt nincs szó). Ferenc beszél, őt látni pedig megnyugtató. Legalábbis Ferenc pápát. Mert amikor gagyi ismeretterjesztő filmek modorában az assisi szentet idézi meg a rendező, rémes statisztákat igazgatva a giottói ábrázolásokat imitálandó, az felháborítóan dilettáns.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.