Képzeljük el, hogy az M1 Híradójának egyik kisinasa a napi migránsozás közben megújítja a filmkészítést

Verzió 2019 - A forradalom évfordulója

  • -ts-
  • 2019. november 15.

Mikrofilm

Volt már rá példa.

Most akkor tényleg képzeljük el egy röpke pillanatra, hogy az M1 Híradójából az egyik csávó, az egész napos migránsozás, sorosozás, alkalmatlanozás mellett, alatt vagy közben a filmkészítés nagy újítójává emelkedik – nincs az a fantázia, amelyik ezt megvalósíthatónak látná.

Pedig nem lehetetlen, tessék belehúzni kicsit, fiúkák!

Hogy mennyire nem lehetetlen, arra most itt az élő bizonyíték: Dziga Vertov A forradalom évfordulója című, sokáig elveszettnek hitt montázsfilmje. Pont olyan, mint amilyennek gondolnánk: ezerrel tolják kerekeken az ágyút a vöröskatonák, befut a páncélvonat az állomásra,

jön Lenin zsebre vágott kézzel,

majd az egyiket előhúzván irányt mutat. Arra kell menni, elvtársak, de arról sajnos Trockíj érkezik és ő is felszáll a vonatra, egy másikra. Monitorok járőröznek a Néván, s így tovább, képre kép, jelenetre jelenet, hihetetlen tempót diktálva, amikor nézi az ember, ritmusra dobban a lába a filmmel, rohanna menten a forradalomba.

Talán onnan jöhetett mindez az ifjú, alig huszonpár éves Kaufmannak, hogy ifjú korában zenét tanult… De elragadta film. Amikor Lenin elvtárs azt mondta, hogy „minden művészet közül számunkra legfontosabb a film”, akkor feltehetően a Kinonegyelja nevű vadiúj és immár teljesen szovjet filmhíradóra gondolt, illetve Vertov nagy spektákulumára, a kinopravdára.

Nos, a pravdából az lett, ami, de Vertov módszere (melyben a kamera válik a szemünkké, és könyörtelenül belát mindehová és megmutat mindent, jót, rosszat) máig él, s máig is hat (gondoljunk csak a cinema veritére a hatvanas évekből, vagy egyáltalán magára a dokumentarizmusra).

Szóval, aki kicsit is többet akar tudni a filmművészetről, mint azt, hogy a következő jelenetben kit üt agyon a Joker, az olyat kap a Verzión, hogy örökre megemlegeti.

A forradalom évfordulója című filmet szombaton délután kettőkor vetítik az OSA Archívumban.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."