„Ha haza nem mehet, miért nem keresnek neki új családot?”

Mikrofilm

Az Aliciával folytatódik a Verzió filmjeit bemutató sorozatunk.

Alicia kilenc éves és már 5 éve egy holland gyermekotthonban él, amikor kérdőre vonja a nevelőit: miért nem mehet új családhoz és miért nem látogatja többször a vér szerinti anyukája? Válaszokat nem kap. És mi sem kapunk. Maasja Ooms három éven keresztül mutat fel részleteket a lány nevelőotthonban töltött mindennapjaiból, miérteket azonban nem ad, mindössze kartotékadatokba kapunk beavatást: Alicia egyévesen kerül tinédzser anyjától nevelőszülőkhöz, majd nevelőapja halála után otthonba.

false

 

És aztán telnek az évek. Minél tovább követjük a történetét, annál több frusztráló kérdéssel szembesülünk, éppúgy, mint maga a kamaszodó kislány, akinek igazából fogalma sincs arról, miért nem lehet újra a szinte gyerekként szülővé kényszerülő anyjával, miközben a fiatalabb testvére otthon élhet. És ha oda nem mehet, miért nem keresnek neki új családot? És miért kellene betartania szabályokat, amikor őt innen úgyse viszi el soha senki… Csupa zavar, csupa érthetetlenség, csupa szeretethiány és tehetetlen düh, ráadásul a kamaszkor küszöbén, amikor egyébként sem egyszerű megtalálni a biztos pontot a világban vagy önmagunkban.

false

 

Alicia környezete ráadásul nem biztos pontokból, hanem tanácsadókból, nevelőkből áll: a velük való kapcsolatot és konfliktusokat élezi ki, mutatja fel a film. És közben adatolja, megmagyarázza az időbeli ugrásokat, a szökéseket, a gyógyszeres kezelést, az új otthonokkal való próbálkozásokat... Ám a dokumentumfilm csak kevéssé reflektál saját szerepére, nem sokat tudunk meg arról, hogyan hat a megfigyelés a személyiség fejlődésére. Hullámhegyek- és völgyek váltják egymást: a gyermekotthonok jobb és rosszabb napjai.

A rendező nem a szegénységre vagy az anyagi hiányokra koncentrál, hanem egy másik nélkülözésre: az anyától, apától, otthontól megfosztottságra. A nagy kérdés, van-e kiút a rendszerből, amelyen Alicia anyja már végigtalpalt, és Alicia is a küszöbén áll. Vajon nincsenek más utak, csak az önmagukat ismétlő mintázatok? És marad-e bármi egy gyerek életében, ha hiányzik a szeretet?

Vetítik: szerdán (7-én) délután négykor és vasárnap (11-én) negyed háromkor a Művészben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.