Hajdu Szabolcs: "Amíg azt láttam, hogy a rendszer megváltoztatható, lelkiismereti kérdés volt, hogy kívül maradjak rajta"

  • narancs.hu
  • 2019. október 18.

Mikrofilm

De a rendszer egyre nagyobb... Független színházról és filmről, #metoo-történetekről, a Filmalapról és az országra stílusként rátelepedett hímsovinizmusról is beszél új előadása, az Egy százalék indián alkalmából.

A Filmalappal szakítva forgatta le saját lakásában, családjával az Ernelláék Farkaséknált című filmjét, és mutatott működőképes alternatívát a független színházaknak a Látókép nevű színházi társaságával. Új bemutatója, az Egy százalék indián kapcsán Soós Tamás interjújában a Filmalapról, Andy Vajnáról, Sárosdi Lilláról és az országra stílusként rátelepedett hímsovinizmusról is beszél Hajdu Szabolcs. Rövid részlet az interjúból:

Magyar Narancs: Abban, hogy az Egy százalék indián nyíltabban beszél hímsovinizmusról, nők elleni erőszakról, szerepet játszott, hogy közvetlen közelről néztétek végig a #metoot itthon kirobbantó Sárosdi Lilla kálváriáját, aki egy ideig az Ernelláékban is játszott?

Hajdu Szabolcs: Tudat alatt lehet, hogy hozzájárult, mert ez a téma folyamatosan benne volt, van a levegőben, de konkrétan nem volt róla szó. Akkoriban nekünk az egész inkább arról szólt, hogy Lillát féltettük. Neki egy időben kétesélyes volt, hogy ha kilép az utcára, a nyakába borulnak, vagy megverik. Emlékszem, amikor elmesélte nekünk a történetét, épp Erdélyből jöttünk hazafelé az Ernelláék előadásáról, és amikor elmondta a mára már jól ismert sztorit, mi is sorolni kezdtük a saját történeteinket. Mindenkinek volt több is, a feleségemnek is, nekem is. Még ott a mikrobuszban arról kezdtünk beszélgetni, hogy most már borítani kéne a bilit, mert elegünk volt abból, hogy éveken át rettegtünk bizonyos emberektől, míg azok vígan élték a világukat, és sorra tettek lelki nyomorékká embereket. Mert itt nemcsak a szexualitásról van szó, sokkal inkább a hatalmi pozícióval való visszaélésről, legyen szó szülő-gyerek, tanár-diák, főnök-beosztott viszonyról. Pár hétre rá robbant a Weinstein-ügy, és a feleségem küldött Lillának egy sms-t, hogy most kéne elmondania neki is a történetét. Lilla azt írta, másoktól is kapott hasonló üzenetet, és úgy döntött, kiáll vele a nyilvánosság elé.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Amikor a feleséged, Török-Illyés Orsolya elmesélte a történetét az őt 14 éves korában zaklató kórusvezetőről, nem gondoltál rá, hogy te is kiállj a sajátoddal?

HSZ: Nem.

MN: Miért?

HSZ: Én gyávább vagyok ennél. A lányok bátrabbak. Meg én egyet már kábé elmeséltem más formában. Fehér tenyér a címe.

(...)

MN: Lehet valaki hosszú távon független filmes Magyarországon?

HSZ: Én nem gondolkodom hosszú távban. Van sok ötletem, amit színházban és filmen is meg lehet valósítani. Ha szükséges, pályázok a Filmalaphoz is. Nincsenek ilyen típusú skrupulusaim.

MN: Pár éve még voltak. Mi változott?

HSZ: Amíg azt láttam, hogy a rendszer megváltoztatható közös kiállással, és szükség van szolidaritásra, addig lelkiismereti kérdés volt, hogy kívül maradjak rajta. A rendszer viszont egyre nagyobb, és a fogaskerekei egy irányba őrölnek. Ha elindulnék velük szemben, csak annyi történne, hogy az én kerekeim összetörnének.

A Magyar Narancs 2019. október 17-i lapszámában olvasható teljes interjút és sok más érdekes tartalmat keresse az újságárusoknál.  Ha előfizetne az újságra, itt megteheti.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”