Film

Legénybúcsú Bt.

  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Ez a vígjáték szigorúan magánéleti jellegű bonyodalmakat próbál vicces formában elővezetni: munkahelyükön, családjukban elnyomott balfácánok csinálnak bizniszt abból, hogy más, ugyancsak több irányból elnyomott balfácánok részére, legénybúcsú címén biztosítják a nem nagyon kulturált tombolás lehetőségét – az egzotikus, nyers, féktelen és szenvedélyes vadkeleten.

Van itt minden: pia és kurvák, extrém sportok és lövöldözés a pusztán, akár tankkal is, akár emberre is. Szaré’-húgyé’. Olyan olcsón mérik a dévajkodást a bamba bennszülöttek, hogy tényleg csak kiröhögni lehet a nyomi pofájukat. Az átejteni vélt feleségek meg, bár a végén csak rálépnek kicsapongani merészelő férjük mogyorójára, annyit azért levesznek, hogy mekkora lóvé van a tangabugyiba-melltartóba öltözött szőrös seggfejek utaztatásában, s miután erkölcsileg jól megleckéztették életük párját, a gyengébbik nem irányába is kiterjesztik a cég nemes tevékenységét, hiszen a nekivadult csajok is szívesen vadásznak kiszolgáltatott félhülyékre. Ha poénokat, na jó, legalább egyetlen poént mellé­keltek volna ehhez a kavarodáshoz, még tán megbocsátható volna az a képekből, megjegyzésekből, beszólásokból mintegy mellékesen áradó mély megvetés, leplezni meg sem próbált lenézés, kulturális értelemben vett rasszizmus (amikor nem genetikailag tartunk alsóbbrendűnek valakit, hanem a miénktől eltérő kulturális referenciái és preferenciái miatt), amelyet az alkotók a mindenre magyarázatot szolgáltató „vadkelet” kifejezéshez társítanak. Ha nem említettem volna: a mozgókép eredeti címe: Budapest.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.