Film

Legénybúcsú Bt.

  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Ez a vígjáték szigorúan magánéleti jellegű bonyodalmakat próbál vicces formában elővezetni: munkahelyükön, családjukban elnyomott balfácánok csinálnak bizniszt abból, hogy más, ugyancsak több irányból elnyomott balfácánok részére, legénybúcsú címén biztosítják a nem nagyon kulturált tombolás lehetőségét – az egzotikus, nyers, féktelen és szenvedélyes vadkeleten.

Van itt minden: pia és kurvák, extrém sportok és lövöldözés a pusztán, akár tankkal is, akár emberre is. Szaré’-húgyé’. Olyan olcsón mérik a dévajkodást a bamba bennszülöttek, hogy tényleg csak kiröhögni lehet a nyomi pofájukat. Az átejteni vélt feleségek meg, bár a végén csak rálépnek kicsapongani merészelő férjük mogyorójára, annyit azért levesznek, hogy mekkora lóvé van a tangabugyiba-melltartóba öltözött szőrös seggfejek utaztatásában, s miután erkölcsileg jól megleckéztették életük párját, a gyengébbik nem irányába is kiterjesztik a cég nemes tevékenységét, hiszen a nekivadult csajok is szívesen vadásznak kiszolgáltatott félhülyékre. Ha poénokat, na jó, legalább egyetlen poént mellé­keltek volna ehhez a kavarodáshoz, még tán megbocsátható volna az a képekből, megjegyzésekből, beszólásokból mintegy mellékesen áradó mély megvetés, leplezni meg sem próbált lenézés, kulturális értelemben vett rasszizmus (amikor nem genetikailag tartunk alsóbbrendűnek valakit, hanem a miénktől eltérő kulturális referenciái és preferenciái miatt), amelyet az alkotók a mindenre magyarázatot szolgáltató „vadkelet” kifejezéshez társítanak. Ha nem említettem volna: a mozgókép eredeti címe: Budapest.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.