Három Miloš Forman-film, amit mindenkinek látnia kell

  • Gera Márton
  • 2018. április 15.

Mikrofilm

A cseh új hullámtól Hollywoodig.

86 éves korában meghalt Miloš Forman cseh rendező, aki elsősorban az Egyesült Államokban forgatott filmjeivel lett ismert – írtuk meg tegnap. Pályája során több mint tíz nagyjátékfilmmel bizonyította, hogy a legnagyobb rendezők között a helye, és pont ugyanolyan mesterien tud alkotni az USA-ban, mint Csehszlovákiában. Éppen ezért most három, különböző évtizedekben készült Forman-filmet ajánlunk, amit bűn kihagyni, és nagyjából bármikor újra lehet nézni.

A második nekifutás: Egy szöszi szerelme (1965)

Amikor Formant a cseh új hullám egyik fő képviselőjeként emlegetjük, három filmjére gondolunk: a Fekete Péterre, a Tűz van, babám!-ra, és az Egy szöszi szerelmére. Divat ezek közül a tűzoltóbálos kalandot a legjobbnak tekinteni, pedig hát az Egy szöszi szerelme is elég plasztikusan mutat rá a kor visszásságaira. Persze, lehet rá egyszerű szerelmi történetként is tekinteni, nem kell benne keresni a szatirikus hangot, a rendszerkritikát, valószínűleg így is működik. Viszont a prágai zenész és a vidéki, cipőgyárban güriző lány történetében már ott vannak Forman későbbi rendezői védjegyei, a pergő párbeszédek, az elrejtett szimbólumok, meg a figurák, akik kicsit kilógnak a sorból.

Lásky jedné plavovlásky - postelová scéna

Nejlepší scéna z filmu!!! Josef Šebánek opět geniální!

A lázadó sorstragédiája: Száll a kakukk fészkére (1975)

Nyilvánvalóan az életmű csúcsáról van szó, Forman Amerikában forgatott második filmjéről, amivel letette a névjegyét Hollywoodban. A legfurcsább az egészben, hogy a Száll a kakukk fészkére olyan, mintha olyasvalaki csinálta volna, akik évtizedeken keresztül amerikai közönségfilmeket készített, és ismeri a vasfüggönyön túli filmezés minden szabályát. Egyszerre végtelenül laza és kijózanítóan kemény darab ez, amelyben Forman úgy beszél elnyomásról, hogy a pszichiátriáról mindössze egyszer, egy hajókirándulás erejéig lép ki a film. Többször is padlóra küldi a nézőjét a Száll a kakukk fészkére, hogy aztán hol egy Jack Nicholson-féle mosoly emelje fel onnan, hol meg az indián szökése. Persze, biztosan nem lehetne ennyi ódát zengeni a Forman-életmű legjobb darabjáról, ha nem szerepelne benne Louise Fletcher, akinél jobb nővér zsarnok kevés fordult elő a vásznon.

Száll a kakukk fészkére - magyar előzetes

A Ken Kesey regényéből forgatott film egy elmegyógyintézetben játszódik, ahová McMurphy, a kisstílű bűnöző a börtön helyett záratja magát. Hamarosan rájön: a műintézmény lakói - akik ellentétben vele, nem tettetésből kerültek ide - semmivel sem bolondabbak nála, annál inkább bolond a világ, amely idejuttatta őket.

A középszerűség tragédiája: Amadeus (1984)

Ez már a befutott Forman filmje, akinek nem kell alkukat kötnie, amatőr színészekkel dolgoznia, hanem nyugodtan elmehetett Csehországba és Ausztriába, hogy pompás kosztümmel, grandiózus díszletekben forgasson le egy életrajzi filmet, ami szerencsére a legkevésbé sem követi az életrajzi filmek ismert dramaturgiáját. Az Amadeus nem emeli piedesztálra Mozartot, és nem is a bölcsőtől a koporsóig tartó útját akarja elmesélni; sokkal inkább szól ez a film a tehetség és a középszerűség keserű küzdelméről, valószínűleg ez is az oka, hogy a rendező nem a valóságot, hanem Peter Shaffer fikciót nem nélkülöző drámáját vette alapul. Itt Salieri kénytelen szembesülni azzal, hogy van valaki, aki sokkal jobb nála, aki ösztönösebben alkot, és akit ötödjére is képes meghallgatni, hiába irigy rá. Az Amadeus tele iróniával, Mozart helyenként vihorászó bohócként jelenik meg, miközben a zene olyan sodró, hogy egyetlen jelenet sem állhatja útját. Forman ódája volt ez, de nem Mozarthoz, hanem a zenéhez és a megállíthatatlan tehetséghez.

Mozart Vs Salieri

A Video I Edited from hit movie Amadeus. Check out this video I edited out of Immortal Beloved http://www.youtube.com/watch?v=votTqZIq4iY Shows the madness of Beethoven! PS Guys, if anyone is interested in Pokémon battles, I upload frequent battles on my channel! Check them out :) Thanks.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.