Három Miloš Forman-film, amit mindenkinek látnia kell

  • Gera Márton
  • 2018. április 15.

Mikrofilm

A cseh új hullámtól Hollywoodig.

86 éves korában meghalt Miloš Forman cseh rendező, aki elsősorban az Egyesült Államokban forgatott filmjeivel lett ismert – írtuk meg tegnap. Pályája során több mint tíz nagyjátékfilmmel bizonyította, hogy a legnagyobb rendezők között a helye, és pont ugyanolyan mesterien tud alkotni az USA-ban, mint Csehszlovákiában. Éppen ezért most három, különböző évtizedekben készült Forman-filmet ajánlunk, amit bűn kihagyni, és nagyjából bármikor újra lehet nézni.

A második nekifutás: Egy szöszi szerelme (1965)

Amikor Formant a cseh új hullám egyik fő képviselőjeként emlegetjük, három filmjére gondolunk: a Fekete Péterre, a Tűz van, babám!-ra, és az Egy szöszi szerelmére. Divat ezek közül a tűzoltóbálos kalandot a legjobbnak tekinteni, pedig hát az Egy szöszi szerelme is elég plasztikusan mutat rá a kor visszásságaira. Persze, lehet rá egyszerű szerelmi történetként is tekinteni, nem kell benne keresni a szatirikus hangot, a rendszerkritikát, valószínűleg így is működik. Viszont a prágai zenész és a vidéki, cipőgyárban güriző lány történetében már ott vannak Forman későbbi rendezői védjegyei, a pergő párbeszédek, az elrejtett szimbólumok, meg a figurák, akik kicsit kilógnak a sorból.

Lásky jedné plavovlásky - postelová scéna

Nejlepší scéna z filmu!!! Josef Šebánek opět geniální!

A lázadó sorstragédiája: Száll a kakukk fészkére (1975)

Nyilvánvalóan az életmű csúcsáról van szó, Forman Amerikában forgatott második filmjéről, amivel letette a névjegyét Hollywoodban. A legfurcsább az egészben, hogy a Száll a kakukk fészkére olyan, mintha olyasvalaki csinálta volna, akik évtizedeken keresztül amerikai közönségfilmeket készített, és ismeri a vasfüggönyön túli filmezés minden szabályát. Egyszerre végtelenül laza és kijózanítóan kemény darab ez, amelyben Forman úgy beszél elnyomásról, hogy a pszichiátriáról mindössze egyszer, egy hajókirándulás erejéig lép ki a film. Többször is padlóra küldi a nézőjét a Száll a kakukk fészkére, hogy aztán hol egy Jack Nicholson-féle mosoly emelje fel onnan, hol meg az indián szökése. Persze, biztosan nem lehetne ennyi ódát zengeni a Forman-életmű legjobb darabjáról, ha nem szerepelne benne Louise Fletcher, akinél jobb nővér zsarnok kevés fordult elő a vásznon.

Száll a kakukk fészkére - magyar előzetes

A Ken Kesey regényéből forgatott film egy elmegyógyintézetben játszódik, ahová McMurphy, a kisstílű bűnöző a börtön helyett záratja magát. Hamarosan rájön: a műintézmény lakói - akik ellentétben vele, nem tettetésből kerültek ide - semmivel sem bolondabbak nála, annál inkább bolond a világ, amely idejuttatta őket.

A középszerűség tragédiája: Amadeus (1984)

Ez már a befutott Forman filmje, akinek nem kell alkukat kötnie, amatőr színészekkel dolgoznia, hanem nyugodtan elmehetett Csehországba és Ausztriába, hogy pompás kosztümmel, grandiózus díszletekben forgasson le egy életrajzi filmet, ami szerencsére a legkevésbé sem követi az életrajzi filmek ismert dramaturgiáját. Az Amadeus nem emeli piedesztálra Mozartot, és nem is a bölcsőtől a koporsóig tartó útját akarja elmesélni; sokkal inkább szól ez a film a tehetség és a középszerűség keserű küzdelméről, valószínűleg ez is az oka, hogy a rendező nem a valóságot, hanem Peter Shaffer fikciót nem nélkülöző drámáját vette alapul. Itt Salieri kénytelen szembesülni azzal, hogy van valaki, aki sokkal jobb nála, aki ösztönösebben alkot, és akit ötödjére is képes meghallgatni, hiába irigy rá. Az Amadeus tele iróniával, Mozart helyenként vihorászó bohócként jelenik meg, miközben a zene olyan sodró, hogy egyetlen jelenet sem állhatja útját. Forman ódája volt ez, de nem Mozarthoz, hanem a zenéhez és a megállíthatatlan tehetséghez.

Mozart Vs Salieri

A Video I Edited from hit movie Amadeus. Check out this video I edited out of Immortal Beloved http://www.youtube.com/watch?v=votTqZIq4iY Shows the madness of Beethoven! PS Guys, if anyone is interested in Pokémon battles, I upload frequent battles on my channel! Check them out :) Thanks.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.