Film

Három nő

  • 2018. október 20.

Mikrofilm

A közismert film­sztár videóüzenetet kap egy színésznövendéktől, akit családja a falujában maradni, férjhez menni kényszerít. A felvételen a lány öngyilkosságot látszik elkövetni, így a lelkiismeret-furdalástól gyötört híresség (Benhaz Jafari) otthagyja az aktuális forgatást, Jafar Panahi filmrendező barátjával nekivág a távoli, elmaradott, török nyelvű (talán azeri) kisebbség lakta vidéknek, hogy megtalálja – legalább a lány holttestét. Az expozíció akkor is erőteljes, ha a néző kevésbé hiszékeny, mint a saját nevükön és egzisztenciájukkal szereplő hősök (hogy itt nem történhetett emberhalál, csak a szerep szerint nem nyilvánvaló). És akkor ott vagyunk az iráni művészfilmek kedves toposzánál, az elhagyatott és elmaradott, poros, kietlen és szegény vidéken kóborló értelmiséginél, aki különféle emberekkel találkozik, érdekes sorsokba nyer betekintést és sajátos gondolkodásmódokat ismer meg. Panahi és a színésznő nem csak a színpadra vágyó lányt találják meg, de az őt bujtató, idős dívát is, akit az ismeretlenségbe és nyomorba száműztek az egyik despotát (a sah) másikra (az ajatollah és utódai) cserélő, eufemisztikusan forradalomnak nevezett társadalmi átrendeződés után. Találnak továbbá egy tudatosan bezárkózó, patriarchális közösséget, amely védelmezi egyedül helyesnek tartott életformáját s elnyomja mindazt, ami abba nem illeszkedik. Mindebben nem nehéz napjaink Iránjának leképezését felfedezni, hisz a bukolikus jeleneteken rendre átüt a saját kiközösítettségére és elnyomatására is reflektáló rendező mély keserűsége.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.