Film

Három nő

  • 2018. október 20.

Mikrofilm

A közismert film­sztár videóüzenetet kap egy színésznövendéktől, akit családja a falujában maradni, férjhez menni kényszerít. A felvételen a lány öngyilkosságot látszik elkövetni, így a lelkiismeret-furdalástól gyötört híresség (Benhaz Jafari) otthagyja az aktuális forgatást, Jafar Panahi filmrendező barátjával nekivág a távoli, elmaradott, török nyelvű (talán azeri) kisebbség lakta vidéknek, hogy megtalálja – legalább a lány holttestét. Az expozíció akkor is erőteljes, ha a néző kevésbé hiszékeny, mint a saját nevükön és egzisztenciájukkal szereplő hősök (hogy itt nem történhetett emberhalál, csak a szerep szerint nem nyilvánvaló). És akkor ott vagyunk az iráni művészfilmek kedves toposzánál, az elhagyatott és elmaradott, poros, kietlen és szegény vidéken kóborló értelmiséginél, aki különféle emberekkel találkozik, érdekes sorsokba nyer betekintést és sajátos gondolkodásmódokat ismer meg. Panahi és a színésznő nem csak a színpadra vágyó lányt találják meg, de az őt bujtató, idős dívát is, akit az ismeretlenségbe és nyomorba száműztek az egyik despotát (a sah) másikra (az ajatollah és utódai) cserélő, eufemisztikusan forradalomnak nevezett társadalmi átrendeződés után. Találnak továbbá egy tudatosan bezárkózó, patriarchális közösséget, amely védelmezi egyedül helyesnek tartott életformáját s elnyomja mindazt, ami abba nem illeszkedik. Mindebben nem nehéz napjaink Iránjának leképezését felfedezni, hisz a bukolikus jeleneteken rendre átüt a saját kiközösítettségére és elnyomatására is reflektáló rendező mély keserűsége.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.