Hollywood új császárt akar: célegyenesben a Lost alkotója

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 22.

Mikrofilm

Epekednek a stúdiók J.J. Abrams után, aki piszok jó üzletet köthet valamelyik stúdióval – vagy kiépítheti saját birodalmát.

Olyan sikerek után, mint az Alias és a Lost – Eltűntek a tévében, illetve a Star Trek és a Star Wars: Az ébredő erő a mozikban, nem csoda hogy J.J. Abrams Hollywood egyik legfelkapottabb alkotója – akiért a Deadline cikke szerint jelenleg is versenyt futnak a világ legnagyobb stúdiói.

Cége, a Bad Robot 2006 óta áll szerződésben a Paramount és a Warner Bros. stúdiókkal, Abrams pedig az első hét évbe három filmet is rendezett a biznisz részeként (Star Trek, Super 8, Sötétségben – Star Trek) – mindegyik masszív kritikai és pénzügyi siker volt.

Egy rivális sikeréért dolgozik

Az elmúlt években viszont inkább azzal volt elfoglalva, hogy a stúdiók egyik legnagyobb riválisának, a Disney-nek elkészítse minden idők egyik legnagyobb bevételű filmjét, a Star Wars: Az ébredő erőt.

Az ébredő erő forgatásán

Az ébredő erő forgatásán

 

 

Mindez érthetően nem tetszett a Paramountnak, hisz a cég továbbra is évi több tízmillió dollárt fizetett a Bad Robotnak, viszont nem igazán volt elégedett azzal, amit az utóbbi időbe cserébe kapott: az Overlord című akció-horror nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a The Cloverfield Paradox pedig olyan rosszul sikerült, hogy a stúdió azonnal továbbpasszolta a Netflixnek.

J.J. Abrams híres előadása a titokzatos dobozról, avagy hogyan kell sikerfilmet rendezni:

 

Abrams ráadásul ahelyett, hogy újra elkezdene sikereket gyártani a cégével szerződésben álló stúdiónak, jelenleg is a Star Wars IX. részének forgatásával van elfoglalva – azaz ismét egy rivális sikeréért dolgozik. Mindezek után a Paramount el is engedte őt.

Hogy ezután hova vezet a rendező-producer útja, azt jelenleg kérdéses. A hírek szerint Abrams továbbra is kizárólag nagyban hajlandó játszani, azaz csak a leghatalmasabb és leggazdagabb stúdiók jöhetnek szóba. Emellett szeretné kiterjeszteni kreativitását a videojátékokra, színházra, zenére és szórakoztató parkokra is, tehát következő munkahelye vélhetően olyan cég lesz, ahol rendelkezésre áll az ehhez megfelelő infrastruktúra, vagy épp elég pénz mindennek a létrehozására.

A Millenium Falcon pilotafülkéjében Kathleen Kennedy producerrel

A Millenium Falcon pilotafülkéjében Kathleen Kennedy producerrel

 

 

A legtöbben a Disney-t és a Warner Bros.-t tartják befutónak, hiszen Abrams egyébként is rendszeresen dolgozik velük. Versenyben van még a régi nagyok közül a Universal és a Sony, a feltörekvők közül pedig az Apple, a Netflix és az Amazon is.

Ki lesz a befutó?

A Disney jelenleg a világ leghatalmasabb médiaóriása, aki már így is egy rakás stúdióval dolgozik együtt a Pixartól kezdve a Lucasfilmen át a Marvelig – kérdés, beférne-e még a halomba a Bad Robot is. A Warner Bros. leginkább tévérészlegén keresztül ápol jó kapcsolatokat Abramsszal, azonban épp tavaly adott túl egyik legnagyobb értékén, a Six Flags vidámparkok tulajdonjogán – Abrams pedig olyan helyre vágyik, ahol ezen a téren is újat alkothat. A Warner egyik legnagyobb értéke a Harry Potter széria, amit épp a Universal vett kölcsön jó pénzért, hogy szórakoztatóparkot üzemeltessen a nevével.

A Mission: Impossible forgatását Tom Cruise-zal

A Mission: Impossible forgatását Tom Cruise-zal

 

 

Ami pedig a Universal ellen szólhat: neki is rég megvannak a partnerei (Illumination Entertainment, Blumhose), ráadásul Spielberg is itt aratta legnagyobb sikereit – Abrams pedig épp az ő árnyékából akar kilépni. Sokan tartják ugyanis új Steven Spielbergnek, vagy épp az új James Cameronnak – míg azonban ők számos új franchise-t indítottak és eredeti ötleteikkel még mindig Hollywood egyik fő hajtóerejét jelentik, addig Abrams filmek terén inkább abban jó, hogy új életet leheljen egy kifáradni látszó sorozatba.

Így tett a Mission: Impossible, a Star Trek és a Star Wars szériákkal is. Ha árcédulát szeretnénk tenni a neve mellé, a Deadline szerint a mozifilmes rendezők helyett érdemesebb inkább azt megnézni, mennyit érnek a legnagyobbra értékelt tévés alkotók: Shonda Rhimes (A Grace klinika), Ryan Murphy (American Horror Story, American Crime Story) és Greg Berlanti (A zöld íjász és társsorozatai) iparági hírek szerint 300 millió dolláros TV-ajánlatokkal büszkélkedhetnek.

A Star Trek bemutatóján

A Star Trek bemutatóján

 

 

Abrams náluk is többet, akár 500 millió dollárt is érhet. Mindezek alapján lehetséges, hogy nem is keres új stúdiót, ahová leszerződhet – inkább saját cégéből, a Bad Robotból építi ki saját birodalmát. Befektetőkből valószínűleg nem szenvedne hiányt, és karakterétől sem lenne idegen egy ilyen bátor lépés.

Tetszik neki az összehasonlítás vagy sem, Spielberg és Cameron is pont az ilyen merész húzásokkal ért fel a csúcsra.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?