Hollywood új császárt akar: célegyenesben a Lost alkotója

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 22.

Mikrofilm

Epekednek a stúdiók J.J. Abrams után, aki piszok jó üzletet köthet valamelyik stúdióval – vagy kiépítheti saját birodalmát.

Olyan sikerek után, mint az Alias és a Lost – Eltűntek a tévében, illetve a Star Trek és a Star Wars: Az ébredő erő a mozikban, nem csoda hogy J.J. Abrams Hollywood egyik legfelkapottabb alkotója – akiért a Deadline cikke szerint jelenleg is versenyt futnak a világ legnagyobb stúdiói.

Cége, a Bad Robot 2006 óta áll szerződésben a Paramount és a Warner Bros. stúdiókkal, Abrams pedig az első hét évbe három filmet is rendezett a biznisz részeként (Star Trek, Super 8, Sötétségben – Star Trek) – mindegyik masszív kritikai és pénzügyi siker volt.

Egy rivális sikeréért dolgozik

Az elmúlt években viszont inkább azzal volt elfoglalva, hogy a stúdiók egyik legnagyobb riválisának, a Disney-nek elkészítse minden idők egyik legnagyobb bevételű filmjét, a Star Wars: Az ébredő erőt.

Az ébredő erő forgatásán

Az ébredő erő forgatásán

 

 

Mindez érthetően nem tetszett a Paramountnak, hisz a cég továbbra is évi több tízmillió dollárt fizetett a Bad Robotnak, viszont nem igazán volt elégedett azzal, amit az utóbbi időbe cserébe kapott: az Overlord című akció-horror nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a The Cloverfield Paradox pedig olyan rosszul sikerült, hogy a stúdió azonnal továbbpasszolta a Netflixnek.

J.J. Abrams híres előadása a titokzatos dobozról, avagy hogyan kell sikerfilmet rendezni:

 

Abrams ráadásul ahelyett, hogy újra elkezdene sikereket gyártani a cégével szerződésben álló stúdiónak, jelenleg is a Star Wars IX. részének forgatásával van elfoglalva – azaz ismét egy rivális sikeréért dolgozik. Mindezek után a Paramount el is engedte őt.

Hogy ezután hova vezet a rendező-producer útja, azt jelenleg kérdéses. A hírek szerint Abrams továbbra is kizárólag nagyban hajlandó játszani, azaz csak a leghatalmasabb és leggazdagabb stúdiók jöhetnek szóba. Emellett szeretné kiterjeszteni kreativitását a videojátékokra, színházra, zenére és szórakoztató parkokra is, tehát következő munkahelye vélhetően olyan cég lesz, ahol rendelkezésre áll az ehhez megfelelő infrastruktúra, vagy épp elég pénz mindennek a létrehozására.

A Millenium Falcon pilotafülkéjében Kathleen Kennedy producerrel

A Millenium Falcon pilotafülkéjében Kathleen Kennedy producerrel

 

 

A legtöbben a Disney-t és a Warner Bros.-t tartják befutónak, hiszen Abrams egyébként is rendszeresen dolgozik velük. Versenyben van még a régi nagyok közül a Universal és a Sony, a feltörekvők közül pedig az Apple, a Netflix és az Amazon is.

Ki lesz a befutó?

A Disney jelenleg a világ leghatalmasabb médiaóriása, aki már így is egy rakás stúdióval dolgozik együtt a Pixartól kezdve a Lucasfilmen át a Marvelig – kérdés, beférne-e még a halomba a Bad Robot is. A Warner Bros. leginkább tévérészlegén keresztül ápol jó kapcsolatokat Abramsszal, azonban épp tavaly adott túl egyik legnagyobb értékén, a Six Flags vidámparkok tulajdonjogán – Abrams pedig olyan helyre vágyik, ahol ezen a téren is újat alkothat. A Warner egyik legnagyobb értéke a Harry Potter széria, amit épp a Universal vett kölcsön jó pénzért, hogy szórakoztatóparkot üzemeltessen a nevével.

A Mission: Impossible forgatását Tom Cruise-zal

A Mission: Impossible forgatását Tom Cruise-zal

 

 

Ami pedig a Universal ellen szólhat: neki is rég megvannak a partnerei (Illumination Entertainment, Blumhose), ráadásul Spielberg is itt aratta legnagyobb sikereit – Abrams pedig épp az ő árnyékából akar kilépni. Sokan tartják ugyanis új Steven Spielbergnek, vagy épp az új James Cameronnak – míg azonban ők számos új franchise-t indítottak és eredeti ötleteikkel még mindig Hollywood egyik fő hajtóerejét jelentik, addig Abrams filmek terén inkább abban jó, hogy új életet leheljen egy kifáradni látszó sorozatba.

Így tett a Mission: Impossible, a Star Trek és a Star Wars szériákkal is. Ha árcédulát szeretnénk tenni a neve mellé, a Deadline szerint a mozifilmes rendezők helyett érdemesebb inkább azt megnézni, mennyit érnek a legnagyobbra értékelt tévés alkotók: Shonda Rhimes (A Grace klinika), Ryan Murphy (American Horror Story, American Crime Story) és Greg Berlanti (A zöld íjász és társsorozatai) iparági hírek szerint 300 millió dolláros TV-ajánlatokkal büszkélkedhetnek.

A Star Trek bemutatóján

A Star Trek bemutatóján

 

 

Abrams náluk is többet, akár 500 millió dollárt is érhet. Mindezek alapján lehetséges, hogy nem is keres új stúdiót, ahová leszerződhet – inkább saját cégéből, a Bad Robotból építi ki saját birodalmát. Befektetőkből valószínűleg nem szenvedne hiányt, és karakterétől sem lenne idegen egy ilyen bátor lépés.

Tetszik neki az összehasonlítás vagy sem, Spielberg és Cameron is pont az ilyen merész húzásokkal ért fel a csúcsra.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.