Hollywood új császárt akar: célegyenesben a Lost alkotója

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 22.

Mikrofilm

Epekednek a stúdiók J.J. Abrams után, aki piszok jó üzletet köthet valamelyik stúdióval – vagy kiépítheti saját birodalmát.

Olyan sikerek után, mint az Alias és a Lost – Eltűntek a tévében, illetve a Star Trek és a Star Wars: Az ébredő erő a mozikban, nem csoda hogy J.J. Abrams Hollywood egyik legfelkapottabb alkotója – akiért a Deadline cikke szerint jelenleg is versenyt futnak a világ legnagyobb stúdiói.

Cége, a Bad Robot 2006 óta áll szerződésben a Paramount és a Warner Bros. stúdiókkal, Abrams pedig az első hét évbe három filmet is rendezett a biznisz részeként (Star Trek, Super 8, Sötétségben – Star Trek) – mindegyik masszív kritikai és pénzügyi siker volt.

Egy rivális sikeréért dolgozik

Az elmúlt években viszont inkább azzal volt elfoglalva, hogy a stúdiók egyik legnagyobb riválisának, a Disney-nek elkészítse minden idők egyik legnagyobb bevételű filmjét, a Star Wars: Az ébredő erőt.

Az ébredő erő forgatásán

Az ébredő erő forgatásán

 

 

Mindez érthetően nem tetszett a Paramountnak, hisz a cég továbbra is évi több tízmillió dollárt fizetett a Bad Robotnak, viszont nem igazán volt elégedett azzal, amit az utóbbi időbe cserébe kapott: az Overlord című akció-horror nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a The Cloverfield Paradox pedig olyan rosszul sikerült, hogy a stúdió azonnal továbbpasszolta a Netflixnek.

J.J. Abrams híres előadása a titokzatos dobozról, avagy hogyan kell sikerfilmet rendezni:

 

Abrams ráadásul ahelyett, hogy újra elkezdene sikereket gyártani a cégével szerződésben álló stúdiónak, jelenleg is a Star Wars IX. részének forgatásával van elfoglalva – azaz ismét egy rivális sikeréért dolgozik. Mindezek után a Paramount el is engedte őt.

Hogy ezután hova vezet a rendező-producer útja, azt jelenleg kérdéses. A hírek szerint Abrams továbbra is kizárólag nagyban hajlandó játszani, azaz csak a leghatalmasabb és leggazdagabb stúdiók jöhetnek szóba. Emellett szeretné kiterjeszteni kreativitását a videojátékokra, színházra, zenére és szórakoztató parkokra is, tehát következő munkahelye vélhetően olyan cég lesz, ahol rendelkezésre áll az ehhez megfelelő infrastruktúra, vagy épp elég pénz mindennek a létrehozására.

A Millenium Falcon pilotafülkéjében Kathleen Kennedy producerrel

A Millenium Falcon pilotafülkéjében Kathleen Kennedy producerrel

 

 

A legtöbben a Disney-t és a Warner Bros.-t tartják befutónak, hiszen Abrams egyébként is rendszeresen dolgozik velük. Versenyben van még a régi nagyok közül a Universal és a Sony, a feltörekvők közül pedig az Apple, a Netflix és az Amazon is.

Ki lesz a befutó?

A Disney jelenleg a világ leghatalmasabb médiaóriása, aki már így is egy rakás stúdióval dolgozik együtt a Pixartól kezdve a Lucasfilmen át a Marvelig – kérdés, beférne-e még a halomba a Bad Robot is. A Warner Bros. leginkább tévérészlegén keresztül ápol jó kapcsolatokat Abramsszal, azonban épp tavaly adott túl egyik legnagyobb értékén, a Six Flags vidámparkok tulajdonjogán – Abrams pedig olyan helyre vágyik, ahol ezen a téren is újat alkothat. A Warner egyik legnagyobb értéke a Harry Potter széria, amit épp a Universal vett kölcsön jó pénzért, hogy szórakoztatóparkot üzemeltessen a nevével.

A Mission: Impossible forgatását Tom Cruise-zal

A Mission: Impossible forgatását Tom Cruise-zal

 

 

Ami pedig a Universal ellen szólhat: neki is rég megvannak a partnerei (Illumination Entertainment, Blumhose), ráadásul Spielberg is itt aratta legnagyobb sikereit – Abrams pedig épp az ő árnyékából akar kilépni. Sokan tartják ugyanis új Steven Spielbergnek, vagy épp az új James Cameronnak – míg azonban ők számos új franchise-t indítottak és eredeti ötleteikkel még mindig Hollywood egyik fő hajtóerejét jelentik, addig Abrams filmek terén inkább abban jó, hogy új életet leheljen egy kifáradni látszó sorozatba.

Így tett a Mission: Impossible, a Star Trek és a Star Wars szériákkal is. Ha árcédulát szeretnénk tenni a neve mellé, a Deadline szerint a mozifilmes rendezők helyett érdemesebb inkább azt megnézni, mennyit érnek a legnagyobbra értékelt tévés alkotók: Shonda Rhimes (A Grace klinika), Ryan Murphy (American Horror Story, American Crime Story) és Greg Berlanti (A zöld íjász és társsorozatai) iparági hírek szerint 300 millió dolláros TV-ajánlatokkal büszkélkedhetnek.

A Star Trek bemutatóján

A Star Trek bemutatóján

 

 

Abrams náluk is többet, akár 500 millió dollárt is érhet. Mindezek alapján lehetséges, hogy nem is keres új stúdiót, ahová leszerződhet – inkább saját cégéből, a Bad Robotból építi ki saját birodalmát. Befektetőkből valószínűleg nem szenvedne hiányt, és karakterétől sem lenne idegen egy ilyen bátor lépés.

Tetszik neki az összehasonlítás vagy sem, Spielberg és Cameron is pont az ilyen merész húzásokkal ért fel a csúcsra.

Neked ajánljuk

Kártyaszámolás

A film felér egy szerencsejáték-mesterkurzussal, amennyiben nemcsak egy black jack- vagy egy pókerparti lefolyásának logikáját mutatja be és érteti meg már-már tudományos alapossággal, de a nagy tétekben folyó és nagy közönséget vonzó bajnokságok álságos világába is hasonlóan leleplező attitűddel avat be. Viszont a film nem erről szól.

Prága romokban

Lehet szó bármilyen titokban kiszivárgó kódról, nemzetközi összeesküvésről vagy világot fenyegető veszélyről, ha a főhőst nem James Bondnak hívják, a büdzsé aligha érheti el a több száz millió dollárt. 

Halandó érzékiség

A galériák nyári kiállításai sokszor az úgynevezett „könnyed” témákra fókuszálnak – a fő sláger a növényvilág. Az idén három ilyen kiállítással is találkozhattunk, de mind különböző módon közelítette meg a tárgyát.

Bartóki billentés

  • Csabai Máté

Ha volna időgépem, biztos visszamennék, hogy halljam Bach orgonajátékát, Beethovent és Lisztet a zongoránál, na meg Bartók Bélát. Utóbbi – ha nem is élőben való – meghallgatásához elég egy egyszerűbb masina is: a nevezetes „barna lemezeken” ugyanis bárki megismerkedhet azzal, hogyan billentett a mester: az 1982-ben megjelent tizenhárom korongon Scarlattitól Beethovenen át Kodályig és persze a saját műveiig végigzongorázza a zenetörténet tetemes részét.

Hajókórház a járványszigetnél

Szőcs Petra csaknem tíz éve megjelent első verseskötetét annak szürreális, groteszk, fantasztikumba hajló stílusa tette emlékezetessé. A Kétvízközben bármi megtörténhetett, különösebbnél különösebb családtagok bukkantak föl, és a beszélő, ha úgy tartotta kedve, kiugrott a harmadik emeletről a szemetes­zsákkal. 

Kint is, bent is

Hogyan egyeztethető össze a szépség- és divatipar túlszexualizált világa a feminista, kapitalizmuskritikus megnyilvánulásokkal? Mennyiben mutathat fel hiteles elbeszélői pozíciókat annak a szerzőnek az első kötete, akinek írói tevékenysége eddig legfeljebb Instagram-posztokban nyilvánult meg? 

Palackposta a porból

Izgalmasan telt a múlt hét: a magyar közélet jobbára az ország miniszterelnökének nagy pillanatával volt elfoglalva. E nagy pillanat pedig Dallas egén ragyogott fel, amikor is Orbán beszédet mondhatott a republikánosok idei nagy összeröffenésén. Fél Amerika hegyezte a fülét, hogy mit akarhat ez a furcsa idegen! A Hungarian cowboy! Vagy nem hegyezte, mármint nem a fél Amerika hegyezte, csak néhány ebédidőben arra lófráló bámész alak, akinek tényleg nem volt dolga.

Caligula lova

Lázár János miniszter korábbi sofőrje, a vasárnap megválasztott mártélyi polgármester, Ambrus István dolgozni is akar. „El kell kezdeni dolgozni. Van mit csinálni Mártélyon” – idézte az időközi választás győztesét a Promenad24 nevű kormánypárti híroldal.

A didergő király

A létező orbánizmusban embernek, állatnak sem egyszerű az élete, de most a fák is rá fognak baszni. Meg mindenki más. Mondjuk fának sosem volt jó lenni a hazában, de most, hogy Orbán Viktor pánikba esett a fenyegető energiakrízis miatt, vagy legalábbis úgy tett, mintha abba esett volna, tényleg elkezdhetnek rettegni.