Hollywood új császárt akar: célegyenesben a Lost alkotója

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 22.

Mikrofilm

Epekednek a stúdiók J.J. Abrams után, aki piszok jó üzletet köthet valamelyik stúdióval – vagy kiépítheti saját birodalmát.

Olyan sikerek után, mint az Alias és a Lost – Eltűntek a tévében, illetve a Star Trek és a Star Wars: Az ébredő erő a mozikban, nem csoda hogy J.J. Abrams Hollywood egyik legfelkapottabb alkotója – akiért a Deadline cikke szerint jelenleg is versenyt futnak a világ legnagyobb stúdiói.

Cége, a Bad Robot 2006 óta áll szerződésben a Paramount és a Warner Bros. stúdiókkal, Abrams pedig az első hét évbe három filmet is rendezett a biznisz részeként (Star Trek, Super 8, Sötétségben – Star Trek) – mindegyik masszív kritikai és pénzügyi siker volt.

Egy rivális sikeréért dolgozik

Az elmúlt években viszont inkább azzal volt elfoglalva, hogy a stúdiók egyik legnagyobb riválisának, a Disney-nek elkészítse minden idők egyik legnagyobb bevételű filmjét, a Star Wars: Az ébredő erőt.

Az ébredő erő forgatásán

Az ébredő erő forgatásán

 

 

Mindez érthetően nem tetszett a Paramountnak, hisz a cég továbbra is évi több tízmillió dollárt fizetett a Bad Robotnak, viszont nem igazán volt elégedett azzal, amit az utóbbi időbe cserébe kapott: az Overlord című akció-horror nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a The Cloverfield Paradox pedig olyan rosszul sikerült, hogy a stúdió azonnal továbbpasszolta a Netflixnek.

J.J. Abrams híres előadása a titokzatos dobozról, avagy hogyan kell sikerfilmet rendezni:

 

Abrams ráadásul ahelyett, hogy újra elkezdene sikereket gyártani a cégével szerződésben álló stúdiónak, jelenleg is a Star Wars IX. részének forgatásával van elfoglalva – azaz ismét egy rivális sikeréért dolgozik. Mindezek után a Paramount el is engedte őt.

Hogy ezután hova vezet a rendező-producer útja, azt jelenleg kérdéses. A hírek szerint Abrams továbbra is kizárólag nagyban hajlandó játszani, azaz csak a leghatalmasabb és leggazdagabb stúdiók jöhetnek szóba. Emellett szeretné kiterjeszteni kreativitását a videojátékokra, színházra, zenére és szórakoztató parkokra is, tehát következő munkahelye vélhetően olyan cég lesz, ahol rendelkezésre áll az ehhez megfelelő infrastruktúra, vagy épp elég pénz mindennek a létrehozására.

A Millenium Falcon pilotafülkéjében Kathleen Kennedy producerrel

A Millenium Falcon pilotafülkéjében Kathleen Kennedy producerrel

 

 

A legtöbben a Disney-t és a Warner Bros.-t tartják befutónak, hiszen Abrams egyébként is rendszeresen dolgozik velük. Versenyben van még a régi nagyok közül a Universal és a Sony, a feltörekvők közül pedig az Apple, a Netflix és az Amazon is.

Ki lesz a befutó?

A Disney jelenleg a világ leghatalmasabb médiaóriása, aki már így is egy rakás stúdióval dolgozik együtt a Pixartól kezdve a Lucasfilmen át a Marvelig – kérdés, beférne-e még a halomba a Bad Robot is. A Warner Bros. leginkább tévérészlegén keresztül ápol jó kapcsolatokat Abramsszal, azonban épp tavaly adott túl egyik legnagyobb értékén, a Six Flags vidámparkok tulajdonjogán – Abrams pedig olyan helyre vágyik, ahol ezen a téren is újat alkothat. A Warner egyik legnagyobb értéke a Harry Potter széria, amit épp a Universal vett kölcsön jó pénzért, hogy szórakoztatóparkot üzemeltessen a nevével.

A Mission: Impossible forgatását Tom Cruise-zal

A Mission: Impossible forgatását Tom Cruise-zal

 

 

Ami pedig a Universal ellen szólhat: neki is rég megvannak a partnerei (Illumination Entertainment, Blumhose), ráadásul Spielberg is itt aratta legnagyobb sikereit – Abrams pedig épp az ő árnyékából akar kilépni. Sokan tartják ugyanis új Steven Spielbergnek, vagy épp az új James Cameronnak – míg azonban ők számos új franchise-t indítottak és eredeti ötleteikkel még mindig Hollywood egyik fő hajtóerejét jelentik, addig Abrams filmek terén inkább abban jó, hogy új életet leheljen egy kifáradni látszó sorozatba.

Így tett a Mission: Impossible, a Star Trek és a Star Wars szériákkal is. Ha árcédulát szeretnénk tenni a neve mellé, a Deadline szerint a mozifilmes rendezők helyett érdemesebb inkább azt megnézni, mennyit érnek a legnagyobbra értékelt tévés alkotók: Shonda Rhimes (A Grace klinika), Ryan Murphy (American Horror Story, American Crime Story) és Greg Berlanti (A zöld íjász és társsorozatai) iparági hírek szerint 300 millió dolláros TV-ajánlatokkal büszkélkedhetnek.

A Star Trek bemutatóján

A Star Trek bemutatóján

 

 

Abrams náluk is többet, akár 500 millió dollárt is érhet. Mindezek alapján lehetséges, hogy nem is keres új stúdiót, ahová leszerződhet – inkább saját cégéből, a Bad Robotból építi ki saját birodalmát. Befektetőkből valószínűleg nem szenvedne hiányt, és karakterétől sem lenne idegen egy ilyen bátor lépés.

Tetszik neki az összehasonlítás vagy sem, Spielberg és Cameron is pont az ilyen merész húzásokkal ért fel a csúcsra.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.