Horrorral zárhatja karrierjét Tarantino: eddigi filmjeinek túlélői szegeznek pisztolyt egymásra

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 15.

Mikrofilm

Tele van meglepetésekkel és váratlan fordulatokkal.

A Magyarországon épp ma moziba érkező Volt egyszer egy Hollywood Tarantino kilencedik egész estés mozija (filmjeit ebben a cikkben rangsoroltuk), amire ő maga is úgy tekint, mint karrierje csúcsára: „Talán ez a film áll legközelebb a Ponyvaregényhez” – mondta a rendező az Esquire-nek a Volt egyszer… struktúrájára utalva. „Ez talán az eddigi legszemélyesebb alkotásom. Úgy tekintek rá, mint egy memóriakapszulára. Cuarónnak ott a Roma és az 1970-es Mexikóváros. Nekem itt van Los Angeles és 1969. Ez vagyok én. Ez az év formált engem a legjobban. Hat éves voltam akkor – ez az én világom. És ez az én szerelmi vallomásom Los Angeleshez” – tette hozzá.

A Volt egyszer… bemutatójakor ráadásul Tarantino megerősítette korábbi ígéretét, miszerint

tíz mozi után

visszavonul – hacsak nem tesz úgy, mint az évente visszavonuló, majd a semmiből újabb filmmel és sorozattal előbukkanó Steven Soderbergh, akkor egy alkotása maradt még hátra. Arra, hogy mi lesz az, egyelőre maga Tarantino is csak homályos utalásokat tesz. Egy interjúban például azt ígérte, nem egy hagyományos mozival akar visszavonulni, hanem valamiféle végszóval – hogy ez mit is jelent, az egyelőre rejtély. Az eddigi Tarantino-mozik is bővelkedtek kikacsintásokban és meta-jelenetekben, talán ezért vizionál az AV Club újságírója egy mexican standoffot, amelyben a rendező eddigi filmjeinek túlélői szegeznek pisztolyt egymásra egy Red Apple cigarettagyárban.

false

Maga a rendező két projektet is említett a közelmúltban, amelyek esélyesek lehetnek az utolsó mozi címére: egy 18-as karikás Star Trek-filmet és a Kill Bill harmadik felvonását. Előbbi forgatókönyvét A visszatérőt jegyző Mark L. Smith már meg is írta – amint lepörögnek a Volt egyszer…-rel kapcsolatos kötelező körök, Tarantino nekiesik a szkriptnek és ígéretéhez híven eldönti, ezt rendezi-e meg utoljára, vagy más formában vesz majd részt a mozi elkészültében. A Kill Billel kapcsolatban folyamatosan az egyeztetések a főszereplőt alakító Uma Thurmannel; Tarantino szerint, ha lesz olyan filmje, amit bármilyen formában folytatni fog, ez lesz az.

A Volt egyszer… sajtókörútján azonban már egy harmadik pályázóról értekezett: „Ha előjönnék egy zseniális horror-ötlettel, azt csinálnám meg utolsó filmemként. Imádom a horrorokat, nagyon szeretnék én is rendezni egyet” – nyilatkozta. Vérbeli

horrort valóban nem rendezett még,

ám legújabb filmjének egyik jelenete kacérkodik a műfajjal: a Brad Pitt alakította kaszkadőr ebben felkeresi a Manson-klán megszállta Spahn Ranch-et. Tarantino saját bevallása szerint maga is csak utólag jött rá, milyen félelmetesre sikerült az epizód: a vágó hívta fel a figyelmét, hogy ez a rész gyakorlatilag olyan, mint A texasi láncfűrészes mészárlás, csak nagyobb költségvetéssel. A jelenet persze valami egészen másba torkollik – ugyanis mint minden Tarantino-film, a Volt egyszer egy… Hollywood is tele van meglepetésekkel és váratlan fordulatokkal.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.