Horrorral zárhatja karrierjét Tarantino: eddigi filmjeinek túlélői szegeznek pisztolyt egymásra

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 15.

Mikrofilm

Tele van meglepetésekkel és váratlan fordulatokkal.

A Magyarországon épp ma moziba érkező Volt egyszer egy Hollywood Tarantino kilencedik egész estés mozija (filmjeit ebben a cikkben rangsoroltuk), amire ő maga is úgy tekint, mint karrierje csúcsára: „Talán ez a film áll legközelebb a Ponyvaregényhez” – mondta a rendező az Esquire-nek a Volt egyszer… struktúrájára utalva. „Ez talán az eddigi legszemélyesebb alkotásom. Úgy tekintek rá, mint egy memóriakapszulára. Cuarónnak ott a Roma és az 1970-es Mexikóváros. Nekem itt van Los Angeles és 1969. Ez vagyok én. Ez az év formált engem a legjobban. Hat éves voltam akkor – ez az én világom. És ez az én szerelmi vallomásom Los Angeleshez” – tette hozzá.

A Volt egyszer… bemutatójakor ráadásul Tarantino megerősítette korábbi ígéretét, miszerint

tíz mozi után

visszavonul – hacsak nem tesz úgy, mint az évente visszavonuló, majd a semmiből újabb filmmel és sorozattal előbukkanó Steven Soderbergh, akkor egy alkotása maradt még hátra. Arra, hogy mi lesz az, egyelőre maga Tarantino is csak homályos utalásokat tesz. Egy interjúban például azt ígérte, nem egy hagyományos mozival akar visszavonulni, hanem valamiféle végszóval – hogy ez mit is jelent, az egyelőre rejtély. Az eddigi Tarantino-mozik is bővelkedtek kikacsintásokban és meta-jelenetekben, talán ezért vizionál az AV Club újságírója egy mexican standoffot, amelyben a rendező eddigi filmjeinek túlélői szegeznek pisztolyt egymásra egy Red Apple cigarettagyárban.

false

Maga a rendező két projektet is említett a közelmúltban, amelyek esélyesek lehetnek az utolsó mozi címére: egy 18-as karikás Star Trek-filmet és a Kill Bill harmadik felvonását. Előbbi forgatókönyvét A visszatérőt jegyző Mark L. Smith már meg is írta – amint lepörögnek a Volt egyszer…-rel kapcsolatos kötelező körök, Tarantino nekiesik a szkriptnek és ígéretéhez híven eldönti, ezt rendezi-e meg utoljára, vagy más formában vesz majd részt a mozi elkészültében. A Kill Billel kapcsolatban folyamatosan az egyeztetések a főszereplőt alakító Uma Thurmannel; Tarantino szerint, ha lesz olyan filmje, amit bármilyen formában folytatni fog, ez lesz az.

A Volt egyszer… sajtókörútján azonban már egy harmadik pályázóról értekezett: „Ha előjönnék egy zseniális horror-ötlettel, azt csinálnám meg utolsó filmemként. Imádom a horrorokat, nagyon szeretnék én is rendezni egyet” – nyilatkozta. Vérbeli

horrort valóban nem rendezett még,

ám legújabb filmjének egyik jelenete kacérkodik a műfajjal: a Brad Pitt alakította kaszkadőr ebben felkeresi a Manson-klán megszállta Spahn Ranch-et. Tarantino saját bevallása szerint maga is csak utólag jött rá, milyen félelmetesre sikerült az epizód: a vágó hívta fel a figyelmét, hogy ez a rész gyakorlatilag olyan, mint A texasi láncfűrészes mészárlás, csak nagyobb költségvetéssel. A jelenet persze valami egészen másba torkollik – ugyanis mint minden Tarantino-film, a Volt egyszer egy… Hollywood is tele van meglepetésekkel és váratlan fordulatokkal.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.