Hasít az új Tarantino-film – csak a Bruce Lee-fanoknak nem jön be

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 10.

Mikrofilm

Pedig a rendező le is rövidítette a karatéka szenvedéseit.

Nagy feladat várt a Volt egyszer egy Hollywoodra: nem csak Tarantino, de az eredeti filmek becsületét is meg kellett mentenie.

A rendező előző filmje, az Aljas nyolcas ugyanis mindössze 57 millió dollárt szedett össze Amerikában; az idei nyári mozinaptár pedig ismét tömve van remake-ekkel és folytatásokkal – amíg pedig ezek sikeresek, egyre kevesebb stúdió fog pénzt áldozni eredeti mozikra. A Sony is nagyot kockáztatott a 90 milliós büdzséjű Volt egyszer…-rel, az eddigi eredmények azonban azt mutatják, bejött a dolog: a film első hétvégéjén 41 millió dollárt kasszírozott, ami 11 millióval több, mint amit az óvatos becslések vártak. Ezzel a Volt egyszer… vált

Tarantino legjobban nyitó filmjévé,

lenyomva a Becstelen Brigantyk 38 milliós debütját. Üröm az örömben, hogy a film még így is csak a hét második legjövedelmezőbb filmje tudott lenni legnagyobb ellenfele, Az oroszlánkirály mögött.

false

Ilyen számok után azonban mindenki azt várja, hogy a Brad Pitt-tel és Leonardo DiCaprióval felturbózott mozi a rendező legtöbb pénzt hozó filmjévé váljon – ehhez a Django elszabadul számait kell felülmúlnia, ami Amerikában 162, világszerte pedig összesen 425 millió dollárt hozott. A Volt egyszer… második hétvégéje sem volt gyenge: 20 millió dollárt jött össze, az 51 százalékos zuhanás pedig jobb, mint amit az elemzők vártak, főleg ha hozzátesszük, hogy a Hobbs & Shaw személyében erős konkurenciát is kapott. Mondanunk sem kell, ez is egy franchise-folytatás, a Halálos iramban-sorozat első spin-off-ja.

Nemcsak a közönséget nyerte meg magának Tarantino,

hanem a kritikusokat is. Bár Cannes-ból csalódást keltően, díj nélkül ment haza, a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon 85 százalékon áll a film, míg a Metacritic 84 pontra taksálja a százas skálán. Elismert, díjkedvenc rendező, közönség- és kritikai siker – bár még messze van, de máris megvan a film ajánlólevele a következő Oscarra. A legtöbben Brad Pitt esélyeiről suttognak, aki ugyan producerként elnyerte már az aranyszobrot, színészként azonban csak három jelölést tudott összegyűjteni. A filmben ő alakítja a megtört karrierű Leonardo DiCaprio barátját és kaszkadőrét – nem csodálkoznánk, ha végül mindkettőjüket nominálnák. DiCaprio régóta nem volt ilyen jó, hiszen végre megmutatta, hogy nincs szüksége egy medvére vagy a kegyetlen prérire ahhoz, hogy bemutassa, milyen is az igazi szenvedés. Pitt pedig soha nem volt még ilyen laza és megnyerő.

A film egyik sokat emlegetett jelenetében például magával Bruce Lee-vel különbözik össze – a Volt egyszer…-ben a 60-as évek Hollywoodjának számtalan ikonikus alakja feltűnik Steve McQueentől kezdve Roman Polanskiig, de senkivel nem bántak el úgy, mint a harcművészet mesterével. A nem épp kedvező ábrázolás nemcsak a rajongóknál húzta ki a gyufát: Bruce Lee lánya és a Lee-t alakító színész is tiltakozott, ráadásul magának Brad Pittnek sem tetszett, hogy így kell találkoznia A sárkány közbelép sztárjával – a hírek szerint neki köszönhetően Tarantino végül megkurtította a jelenetet.

A Volt egyszer egy Hollywood augusztus 15-én érkezik a magyar mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.