Hasít az új Tarantino-film – csak a Bruce Lee-fanoknak nem jön be

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 10.

Mikrofilm

Pedig a rendező le is rövidítette a karatéka szenvedéseit.

Nagy feladat várt a Volt egyszer egy Hollywoodra: nem csak Tarantino, de az eredeti filmek becsületét is meg kellett mentenie.

A rendező előző filmje, az Aljas nyolcas ugyanis mindössze 57 millió dollárt szedett össze Amerikában; az idei nyári mozinaptár pedig ismét tömve van remake-ekkel és folytatásokkal – amíg pedig ezek sikeresek, egyre kevesebb stúdió fog pénzt áldozni eredeti mozikra. A Sony is nagyot kockáztatott a 90 milliós büdzséjű Volt egyszer…-rel, az eddigi eredmények azonban azt mutatják, bejött a dolog: a film első hétvégéjén 41 millió dollárt kasszírozott, ami 11 millióval több, mint amit az óvatos becslések vártak. Ezzel a Volt egyszer… vált

Tarantino legjobban nyitó filmjévé,

lenyomva a Becstelen Brigantyk 38 milliós debütját. Üröm az örömben, hogy a film még így is csak a hét második legjövedelmezőbb filmje tudott lenni legnagyobb ellenfele, Az oroszlánkirály mögött.

false

Ilyen számok után azonban mindenki azt várja, hogy a Brad Pitt-tel és Leonardo DiCaprióval felturbózott mozi a rendező legtöbb pénzt hozó filmjévé váljon – ehhez a Django elszabadul számait kell felülmúlnia, ami Amerikában 162, világszerte pedig összesen 425 millió dollárt hozott. A Volt egyszer… második hétvégéje sem volt gyenge: 20 millió dollárt jött össze, az 51 százalékos zuhanás pedig jobb, mint amit az elemzők vártak, főleg ha hozzátesszük, hogy a Hobbs & Shaw személyében erős konkurenciát is kapott. Mondanunk sem kell, ez is egy franchise-folytatás, a Halálos iramban-sorozat első spin-off-ja.

Nemcsak a közönséget nyerte meg magának Tarantino,

hanem a kritikusokat is. Bár Cannes-ból csalódást keltően, díj nélkül ment haza, a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon 85 százalékon áll a film, míg a Metacritic 84 pontra taksálja a százas skálán. Elismert, díjkedvenc rendező, közönség- és kritikai siker – bár még messze van, de máris megvan a film ajánlólevele a következő Oscarra. A legtöbben Brad Pitt esélyeiről suttognak, aki ugyan producerként elnyerte már az aranyszobrot, színészként azonban csak három jelölést tudott összegyűjteni. A filmben ő alakítja a megtört karrierű Leonardo DiCaprio barátját és kaszkadőrét – nem csodálkoznánk, ha végül mindkettőjüket nominálnák. DiCaprio régóta nem volt ilyen jó, hiszen végre megmutatta, hogy nincs szüksége egy medvére vagy a kegyetlen prérire ahhoz, hogy bemutassa, milyen is az igazi szenvedés. Pitt pedig soha nem volt még ilyen laza és megnyerő.

A film egyik sokat emlegetett jelenetében például magával Bruce Lee-vel különbözik össze – a Volt egyszer…-ben a 60-as évek Hollywoodjának számtalan ikonikus alakja feltűnik Steve McQueentől kezdve Roman Polanskiig, de senkivel nem bántak el úgy, mint a harcművészet mesterével. A nem épp kedvező ábrázolás nemcsak a rajongóknál húzta ki a gyufát: Bruce Lee lánya és a Lee-t alakító színész is tiltakozott, ráadásul magának Brad Pittnek sem tetszett, hogy így kell találkoznia A sárkány közbelép sztárjával – a hírek szerint neki köszönhetően Tarantino végül megkurtította a jelenetet.

A Volt egyszer egy Hollywood augusztus 15-én érkezik a magyar mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.