Tévétorrent

Hosszú árnyék

The Looming Tower

  • Bori Erzsébet
  • 2018. október 13.

Mikrofilm

9/11 képeit még ma sem lehet megrendülés nélkül nézni. Az ilyen érzelmi sokkot kiváltó történelmi események – mint a Szent Bertalan-éj, a holokauszt, a Kennedy-gyilkosság, a jugoszláviai polgárháború – kapcsán a racionális „ki, mit, miért” helyett szinte mindig azt kérdezzük először: hogyan történhetett ez meg? És már jönnek is az összeesküvés-elméletek.

A Hulu 10 részes sorozata – The Looming Tower – is leginkább azt akarja tudni, hogyan volt lehetséges, és ennek nyomán hajlamos elcsúszni a konteós irányba, bár az alapját adó tényfeltáró könyv újra meg újra visszarántja. Lawrence Wright azonos című, Pulitzer-díjas oknyomozásának alcíme mindent elmond a tárgyáról: Az al-Káida és a 9/11-hez vezető út. A második világháború utáni Egyiptomig követi vissza a terrorszervezet ideológiáját, ami Szájjid Kut(u)b iszlám hittudós tanaiban gyökerezik, hogy aztán lépésről lépésre ledobja magáról az intellektualizmus, az erkölcsiség és a humánum minden gúzsát, és megérkezve a 800 évvel korábbi kereszténység hírhedt teológiai alapvetéséhez („Öljétek meg mind. Isten majd kiválasztja az övéit.”) a mérték és válogatás nélküli tömegpusztítás hirdetője legyen. Erről a hosszú, szerteágazó előtörténetről csak egy archívokkal megtámogatott, rövid összefoglalót kapunk a sorozat közepén.

Az al-Káida neve összeforrt Oszáma bin Láden személyével, pontosabban a róla szőtt legendával. A gazdag és népes Bin Láden család legkevésbé tanult és világlátott, 17. fiúsarját a szó mindkét értelmében vett együgyűsége tette alkalmassá a szerepre. Távolról sem volt harcedzett mudzsáhid Afganisztánban, nem ő tervelte ki az amerikai követségek, a Cole hadihajó, a tálibokkal szemben egyedül esélyes Északi Szövetség vezére és a WTC elleni öngyilkos merényleteket; a nemzetközi dzsihád pénzelésén kívül egy célkitűzés fűződik a nevéhez: Amerika ellen fordítani az addig jobbára egymással meg a saját kormányukkal harcoló iszlamista csoportokat. (Ennek érdekében még a szunnita–síita szembenállást is meghaladta volna, de ezt az elképzelését elég gyorsan leverték.) Bin Láden Amerika-ellenességét a kezdeti, bevettnek mondható Nyugat-gyalázás és hitetlenezés után paradox módon az váltotta ki, hogy az USA katonai segítséget nyújtott hazájának a Kuvaitot megszálló és Szaúd-Arábiát is fenyegető Irakkal szemben. Ő homokcsapdákkal és árkokkal már a határon megállította volna Szaddámot, és ha mindez nem elég, mudzsáhid veteránokat és munka nélküli szaúdi ifjakat toborzott volna a világ negyedik legnagyobb hadserege ellen. Mert a hit hegyeket mozgat. És pontosan ez a naivitás, kételyt és valóságot nem ismerő vakhit – az együgyűség – kellett ahhoz, hogy 9/11 grandiózus terve megvalósíthatónak lássék. De Amerika „közreműködése” nélkül nem tudták volna sikerre vinni.

Könnyű megérteni, micsoda táptalaja az a legvadabb elméleteknek, hogy a Nagy Sátán és a „keresztesek” ellen dzsihádot hirdető barlangi remete egy maroknyi öngyilkos merénylővel ekkora csapást bírt mérni a világ leghatalmasabb országára. Az összeesküvés-elméleteket nemcsak azért szeretjük, mert egyből zsigerre mennek, hanem azért is, mert sok munkát, időt és fejtörést spórolunk velük. De mindig vannak, akik veszik a fáradságot. Wright könyve, miközben megválaszolja a kik, mit, mikor, miért kérdéseket, végül arra is megfelel, hogyan történhetett ez meg.

A filmsorozat több tekintetben is köztes úton jár. Az alapanyag, a valóságos figurák és események, az archív felvételek dokumentarista jelleget adnak neki, miközben több lényeges ponton szabadon kezeli vagy megmásítja a tényeket, részben dramaturgiai kényszerből, a szórakoztatás és a suspense kedvéért – amiben tényleg nincs hiány, pedig előre tudjuk, mi lesz a vége. A leglényegesebb változtatás, hogy a CIA al-Káida munkacsoportjának – Alec Station – vezetője helyett felépítenek egy fiktív alakot, a lángeszű, de nettó szociopata Martin Smitht (Peter Sarsgaard játssza), és az ő személye köré font konteó segítségével a CIA-t teszik meg főbűnösnek. Régi és hálás toposz ez a tömegkultúrában, itt is szépen teljesít. Tom Clancy Jack Ryan-univerzuma az egyetlen számottevő kivétel, abban elmerülve már-már megszeretjük a Céget. Vele szemben az FBI
I-49 terrorellenes egysége a jó fiú, az élen Joe O’Neill-lel, Jeff Daniels elsöprő megszemélyesítésében. A hű fegyverhordozó szerepében az egy szál arabul értő ügynök, a libanoni származású Ali Soufan (Tahar Rahim). Pozitív hős még Richard Clarke, a tapasztalt nemzetbiztonsági összekötő, akinek a szolgálataira a Bush-kormányzat már nem tartott igényt.

Az FBI és a CIA rivalizálása a kezdetekig, Hoover és Dulles idejéig megy vissza. 2000 körül már számos szervezet óvta a nemzet biztonságát – és a saját territóriumát. Még az NSA is vonakodott megosztani az infóit, de az FBI két ága, a hírszerző és az igazságszolgáltató között sem működött a kommunikáció. Sok szervezet és szereplő sok kisebb-nagyobb hibája összeadódva vezetett a fiaskóhoz. Amit talán el lehetett volna kerülni, hiszen – a különböző szerveknél szétszórva – megvolt szinte minden adat, amelyekből napok alatt összeállt a kép. Utólag. Mert csak akkor derült ki, hogy a nyolcszáz fenyegetésből és tízezer hírszerzési információból melyiknek kellett volna utánamenni. Több vizsgálóbizottság száz és száz oldalakon sorolta ezeket, miközben a 9/11-et követő azonnali pánikreakciók mintha egyenesen az al-Káida nagy tervét kezdték volna megvalósítani: eszkalálódó, mind nagyobb anyagi és emberveszteséggel járó háborúkba hajszolni Amerikát, a dzsihád zászlaja alá hívni a világ muszlimjait, kalifátust alapítani – de ez már egy másik történet.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.