Íme A szer Oscar-díjra jelölt rendezőjének diákként forgatott Star Wars-filmje

  • narancs.hu
  • 2025. február 28.

Mikrofilm

Mindenkinek el kell kezdenie valahogy: Coralie Fargeat például 17 évesen, barátaival forgatott Star Wars-filmet.

A szer című film (kritikánk ide kattintva olvasható) már eddig is az idei díjszezon egyik sötét lovának számított, pár nap múlva pedig az Oscar-gálán akár komoly meglepetéseket is okozhat. Ez a hetedik horror, amelyet a legjobb film díjára jelöltek (az elődök: Az ördögűző, Cápa, A bárányok hallgatnak, Hatodik érzék, Fekete hattyú, Tűnj el!), győzni azonban csak A bárányok hallgatnak tudott 1992-ben. Nem valószínű, hogy A szer megismétli a sikert, más kategóriában azonban lehetnek még reményei. A legesélyesebb a díjra Demi Moore a női főszereplők között, akinek elsősorban Mikey Madisont (Anora) kell legyűrnie. A kettejük közötti versengés remekül rímel A szer sztorijára: az ugyanis egy középkorú fitnessinfluenszerről szól, aki mindent megtesz, hogy továbbra is képernyőn maradjon. Belemegy egy fura kísérletbe is, amelynek lényege, hogy egy anyagot befecskendezve létrehozza önmaga fiatalabb mását. Szintén eséllyel indul a film az eredeti forgatókönyvek között, ahol ugyancsak az Anorát, illetve a BAFTA-nyertes Rokonszenvedést kell lenyomnia Coralie Fargeatnek. Őt ráadásul jelölték a rendezők között is, mindössze kilencedik nőként; a szakértők szerint ez a verseny Brady Corbet (A brutalista) és Sean Baker (Anora) között dől majd el, Fargeat abban reménykedhet, hogy a kettejük közötti szavazatok olyannyira megoszlanak, hogy surranópályán előzhet. A legjobb smink és haj kategóriában azonban szinte borítékolható a film győzelme.

Maga Fargeat rövidfilmek és egy tévésorozat után A bosszú című, hasonlóan remek 2017-es feminista filmjével szerzett ismertséget, ezt követően egy epizódot rendezett a Sandman: Az álmok fejedelme című sorozatból a Netflixre, majd következett eddigi legnagyobb sikere, A szer. Ennek diadalútja tavaly indult Cannes-ban, majd a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál következett, ahol elnyerte a közönség díját a Midnight Madness szekcióban. Az Európai Filmdíjon az operatőri munkát és a vizuális effektusait díjazták, ezután pedig a kritikusszövetségi elismerések jöttek, majd Demi Moore Golden Globe-díja, amelyet az Oscarral koronázhat majd meg. A körülbelül 17 millió dollárból készült mozi bevételei világszinten már 77 millió dollárnál tartanak.

Fargeat a film promóciós körútján a Letterboxd-nak is nyilatkozott, mesélve egyik első szárnypróbálgatásáról a rendezés terén. "Harminc évvel ezelőtt, 17 éves koromban készítettem egy kis Star Wars-filmet. A családom videokameráját használva képkockáról képkockára animáltam a játékaimat, a barátaimat Ewoknak és rohamosztagosoknak álcáztam, és egy VHS videomagnóval vágtam (ami akkoriban csúcskészülék volt). Ez egy amatőr vállalkozás volt, de minden, amit a filmkészítésben szerettem, már benne volt... Akkoriban szabadnak és szenvedélyesnek éreztem magam, azt éreztem, hogy élek, és teljesen ki tudom magam fejezni. Miután elkészítettem ezt a kisfilmet, tudtam, hogy rendező szeretnék lenni...  Most, hogy legjobb rendező jelölést kaptam [az Oscaron], nem tudok nem emlékezni erre a kisfilmre... Kövesd az álmaidat!" – nyilatkozta a rendező.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”