Immár a klímatudatot is teszt méri a filmekben

Mikrofilm

Az idei Oscar-jelöltek közül mindössze három alkotás felelne meg a kritériumoknak.

Az Alison Bechdel amerikai képregényíróról elnevezett Bechdel-teszt (amit néha szabálynak és törvénynek is neveznek) az egyik leghíresebb, filmeket méricskélő lakmuszpapírnak számít, amely a genderkutatások, a MeToo és a hasonló társadalmi mozgalmak miatt az elmúlt években egyre szélesebb körben vált ismertté. A teszt azt méri, hogy egy fikciós műben (jelen esetben filmben) szerepel-e két, néven nevezett nő, beszélgetnek-e egymással, és a férfiakon kívül más is szóba kerül-e közöttük. Nem meglepő módon a filmek többsége elbukik a teszten, amelynek rengeteg oka van onnantól kezdve, hogy a filmkészítők túlnyomó többsége még mindig férfi, a hímsovinizmuson át odáig, hogy sok film egyszerűen a témája vagy a közege miatt eleve esélytelen hogy átmenjen a teszten (a közkeletű példa erre A rózsa neve, ami egy középkori kolostorban játszódik). A bechdeltest.com oldal egy csomó filmet listáz jelezve, átmentek-e a teszten – 2024-ből mindössze 6 cím szerepel az adatbázisban, de ebből 5 (köztük a Dűne második része és A méhész is) átment a próbán.

A Bechdel-teszt mintájára most elkészült a klímaváltozásteszt, vagyis a „klíma-valóság ellenőrzés” (Climate Reality Check), ami azt méri, a filmek és annak karakterei tudatában vannak-e a klímaváltozásnak.

A Good Energy nevű nonprofit szervezet kezdeményezésének célja, hogy a filmesek és forgatókönyvírók felülvizsgálják saját történeteiket és ellenőrizni tudják, valóban a valóságot reprezentálja-e – ami nem túl fényes, hiszen a klímaváltozás hatásait már ma is a bőrünkön érezhetjük. Direkt nem tesztnek, hanem ellenőrzésnek, vagy valóság-checknek hívják, ugyanis úgy gondolják, a napjainkban játszódó filmeknek tudomásul kellene venniük a klímakatasztrófát és annak hatásait, és valamilyen formában reflektálniuk kellene arra a valóságra, amelyben játszódnak.

Ahhoz, hogy egy film átmenjen a klímatudatossági ellenőrzésen, két dolgot kell teljesítenie:

  • demonstrálnia kell, hogy a klímaváltozás létezik,
  • valamint azt is, hogy ezzel a szereplői is tisztában vannak.

Utóbbi megvalósulhat dialógusok, a háttérben folyó híradós tudósítások, vagy klímaváltozással kapcsolatos események segítségével is. Az nem elég, ha egyszerűen rossz az időjárás egy filmben, hacsak a figurák nem adják tudtul, hogy manapság egyre több rendhagyó időjárási esemény történik. Ahhoz, hogy megugorják a lécet, a filmekben olyan kifejezéseknek kell megjelenniük, mint klímaváltozás, klímakrízis, globális felmelegedés, emelkedő vízszint vagy épp olvadó gleccserek. „Amikor a történetek eltörlik a klímaváltozást, látszólag egyre inkább elszakadnak a valóságtól. Minél inkább szerepet játszik ugyanis egy sztoriban a klíma, annál autentikusabbá, relevánsabbá válik, ennek segítségével pedig csak még jobban kapcsolódhat majd a közönséggel és az ő tapasztallataikkal, amelyet a mai, klímaváltozás által meghatározott korban szereznek” – fogalmazott a klíma-check mögött álló kutatás.

Egy felmérés szerint a 16-25 év közötti fiatalok 75 százaléka a klímaváltozás miatt szorong és aggasztja őket a jövő, a filmek azonban mindezt egyáltalán nem jelenítik meg. Mindez pedig a teszt mögött álló összefoglaló szerint a fosszilis energiában érdekelt cégek malmára hajtja a vizet, amelyek épp azt akarják, hogy a témát csend vegye körül és minél több legyen a klímakatasztrófa iránt szkeptikus ember.

Megvizsgálták, a 31 idén Oscarra jelölt film közül mennyi menne át a klímavalóság-ellenőrzésen. Közülük mindössze 13 volt napjainkban, vagy a közeli jövőben játszódó történet, ezek közül azonban

mindössze három ment át a teszten: a Barbie, a Mission: Impossible – Leszámolás: Első rész és a Nyad.

Nem ez az első alkalom, amikor felvetődik, hogy a kortárs műalkotásoknak komolyabban kellene foglalkozniunk napjaink és a közeljövő talán legfenyegetőbb jelenségével: ebben a cikkünkben mutattuk be, miért volna fontos, hogy a klímaváltozás az ifjúsági irodalomban is hangsúlyosabb szerepet kapjon. Az egyre több fiatalkorút érintő klímaszorongást pedig ebben a cikkünkben jártuk körül.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.