Immár a klímatudatot is teszt méri a filmekben

Mikrofilm

Az idei Oscar-jelöltek közül mindössze három alkotás felelne meg a kritériumoknak.

Az Alison Bechdel amerikai képregényíróról elnevezett Bechdel-teszt (amit néha szabálynak és törvénynek is neveznek) az egyik leghíresebb, filmeket méricskélő lakmuszpapírnak számít, amely a genderkutatások, a MeToo és a hasonló társadalmi mozgalmak miatt az elmúlt években egyre szélesebb körben vált ismertté. A teszt azt méri, hogy egy fikciós műben (jelen esetben filmben) szerepel-e két, néven nevezett nő, beszélgetnek-e egymással, és a férfiakon kívül más is szóba kerül-e közöttük. Nem meglepő módon a filmek többsége elbukik a teszten, amelynek rengeteg oka van onnantól kezdve, hogy a filmkészítők túlnyomó többsége még mindig férfi, a hímsovinizmuson át odáig, hogy sok film egyszerűen a témája vagy a közege miatt eleve esélytelen hogy átmenjen a teszten (a közkeletű példa erre A rózsa neve, ami egy középkori kolostorban játszódik). A bechdeltest.com oldal egy csomó filmet listáz jelezve, átmentek-e a teszten – 2024-ből mindössze 6 cím szerepel az adatbázisban, de ebből 5 (köztük a Dűne második része és A méhész is) átment a próbán.

A Bechdel-teszt mintájára most elkészült a klímaváltozásteszt, vagyis a „klíma-valóság ellenőrzés” (Climate Reality Check), ami azt méri, a filmek és annak karakterei tudatában vannak-e a klímaváltozásnak.

A Good Energy nevű nonprofit szervezet kezdeményezésének célja, hogy a filmesek és forgatókönyvírók felülvizsgálják saját történeteiket és ellenőrizni tudják, valóban a valóságot reprezentálja-e – ami nem túl fényes, hiszen a klímaváltozás hatásait már ma is a bőrünkön érezhetjük. Direkt nem tesztnek, hanem ellenőrzésnek, vagy valóság-checknek hívják, ugyanis úgy gondolják, a napjainkban játszódó filmeknek tudomásul kellene venniük a klímakatasztrófát és annak hatásait, és valamilyen formában reflektálniuk kellene arra a valóságra, amelyben játszódnak.

Ahhoz, hogy egy film átmenjen a klímatudatossági ellenőrzésen, két dolgot kell teljesítenie:

  • demonstrálnia kell, hogy a klímaváltozás létezik,
  • valamint azt is, hogy ezzel a szereplői is tisztában vannak.

Utóbbi megvalósulhat dialógusok, a háttérben folyó híradós tudósítások, vagy klímaváltozással kapcsolatos események segítségével is. Az nem elég, ha egyszerűen rossz az időjárás egy filmben, hacsak a figurák nem adják tudtul, hogy manapság egyre több rendhagyó időjárási esemény történik. Ahhoz, hogy megugorják a lécet, a filmekben olyan kifejezéseknek kell megjelenniük, mint klímaváltozás, klímakrízis, globális felmelegedés, emelkedő vízszint vagy épp olvadó gleccserek. „Amikor a történetek eltörlik a klímaváltozást, látszólag egyre inkább elszakadnak a valóságtól. Minél inkább szerepet játszik ugyanis egy sztoriban a klíma, annál autentikusabbá, relevánsabbá válik, ennek segítségével pedig csak még jobban kapcsolódhat majd a közönséggel és az ő tapasztallataikkal, amelyet a mai, klímaváltozás által meghatározott korban szereznek” – fogalmazott a klíma-check mögött álló kutatás.

Egy felmérés szerint a 16-25 év közötti fiatalok 75 százaléka a klímaváltozás miatt szorong és aggasztja őket a jövő, a filmek azonban mindezt egyáltalán nem jelenítik meg. Mindez pedig a teszt mögött álló összefoglaló szerint a fosszilis energiában érdekelt cégek malmára hajtja a vizet, amelyek épp azt akarják, hogy a témát csend vegye körül és minél több legyen a klímakatasztrófa iránt szkeptikus ember.

Megvizsgálták, a 31 idén Oscarra jelölt film közül mennyi menne át a klímavalóság-ellenőrzésen. Közülük mindössze 13 volt napjainkban, vagy a közeli jövőben játszódó történet, ezek közül azonban

mindössze három ment át a teszten: a Barbie, a Mission: Impossible – Leszámolás: Első rész és a Nyad.

Nem ez az első alkalom, amikor felvetődik, hogy a kortárs műalkotásoknak komolyabban kellene foglalkozniunk napjaink és a közeljövő talán legfenyegetőbb jelenségével: ebben a cikkünkben mutattuk be, miért volna fontos, hogy a klímaváltozás az ifjúsági irodalomban is hangsúlyosabb szerepet kapjon. Az egyre több fiatalkorút érintő klímaszorongást pedig ebben a cikkünkben jártuk körül.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?