A vírusnak köszönheti az Avatar újabb sikerét

  • narancs.hu
  • 2021. március 17.

Mikrofilm

A koronavírus segítségével lenyomták a Marvel szuperhőseit, és visszavették a trónt James Cameron kék lényei.

Tavaly júniusban a Bosszúállók: Végjáték az Avatart lenyomva vált minden idők világszerte legnagyobb bevételt elérő filmjévé. James Cameron fantasyja 9 év után vesztette el elsőbbségét – akkor a rendező egy korábbi filmjét, a Titanicot nyomta le, mely 1997-ben hosszú ideig megdönthetetlennek hitt bevétellel állt a csúcsra.

A pandémia miatt a tavalyi év legnagyobb részében világszerte zárva tartottak a mozik, Kínában viszont már a múlt év első felében óvatos nyitásba kezdtek, mikor úgy tűnt, legyűrték a koronavírust. Harry Potterrel és más korábbi sikerfilmekkel igyekeztek visszacsábítani a mozikba az embereket, de mikor a fertőzés újra felütötte a fejét az országban, a filmszínházakat ismét bezárták.

Nemrég azonban megint óvatos nyitás kezdődött, a módszer pedig ugyanaz: új filmek híján régi blockbustereket vetítenek. Nem fogytak eszeveszett módon a jegyek, de így is szemmel látható bevétel keletkezett:

az újra moziba küldött Avatar két nap alatt több mint 12 millió dollárnak megfelelő összeget szedett össze.

Csak összehasonlításként: a szintén most éledező amerikai piacon az elmúlt hétvégén a teljes mozis bevétel kb. 25 millió dollár körül alakult.

A fantasynak nemcsak egy hazai sikerfilmet, a kínai Hi Mom-ot sikerült lenyomnia, de utolérte a Marvel szuperhőseit is: a Deadline szerint jelenleg egészen pontosan $2,798,579,794 áll az Avatar, $2,797,501,328 a Végjáték.

Ne tekintsük viszont lefutottnak a játszmát: annak idején a Bosszúállóknak is csak második nekifutásra jött össze a trónfosztás, és simán benne van a pakliban, hogy a Disney akár még idén visszapaterolja a vászonra Vasemberéket – vagy ha nem most, akkor valamilyen kerek évforduló, vagy közelítő Marvel-mozi okán. Ugyanakkor az Avatarnál is csöröghet még a kassza: a film második részét 2022-re, a harmadikat 2024-re, a negyediket 2026-ra, az ötödiket pedig 2028-ra tervezik, ízelítő gyanánt pedig tuti hogy még párszor levetítik itt-ott.

A Marvel és a Végjáték alkotói mindenesetre máris gratuláltak Cameronnak.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.