Keményfiúk, ha összecsapnak: Mickey Rourke nekiment Robert De Nirónak
Angel-Heart-Mickey-Rourke-Robert-De-Niro_top_story_lead.jpg
Angyalszív

Keményfiúk, ha összecsapnak: Mickey Rourke nekiment Robert De Nirónak

Mikrofilm

Kevesen mernék De Niró-t kib*szott bőgőmasinának nevezni – Rourke megtette.

Mickey Rourke a 80-as években még kultikus rosszfiú, egy évtizeddel később pedig romantikus szépfiú volt, ám az ezredfordulóra a töménytelen plasztikai műtét miatt eltűnt a bája, és mintha a szavatossága is lejárt volna. Aztán jött 2008-ban Darren Aronofsky A panktárora, amelyben a gyakorlatilag magát alakító Rourke az évtized alakítását hozta össze. Ritka az ekkora visszatérés Hollywoodban: a színészt Oscarra jelölték, és végre nagyobb produkciókban is szerepet kapott – ő volt a főgonosz a Vasember 2-ben és szerepelt a The Expendables – A feláldozhatókban is. Ennek is azonban lassan 10 éve már, vagyis nagyon úgy néz ki, Rourke hosszabb távon nem tudott élni a lehetőségekkel.

A pletykák szerint azonban valaki ismét mentőövet dobott volna neki: nem más, mint Martin Scorsese, aki a Netflix történetének legnagyobb büdzséjét gründolta Az írhez; a három és fél órás eposz óriási sikert aratott, ott van a streamingplatform nézettségi listáinak élén, ráadásul 10 Oscarra jelölték. Hogy Mickey Rourke nem vett részt a diadalmenetben, annak a színész szerint egyedül De Niro volt az oka.

 

Az Indiewire utánajárt a kacifántos cicaharcnak, ami Rourke múlt heti Insta-bejegyzése nyomán tört ki. "Hé Robert De Niro, igen, hozzád beszélek te kibaszott bőgőmasina. Egy barátom mondta, hogy pár hónapja azt nyilatkoztad egy újságnak, hogy Mickey Rourke egy hazug és baromságokat beszél. Figyelj, Mr. Keményfiú – legalábbis a filmekben. Te vagy az első, aki hazugnak nevez, ráadásul egy újságban" – írja Rourke bejegyzésében, amelyben megesküszik a nagyanyjára, a testvérére és a kutyáira, hogy visszaadja az alázást De Nironak, jelentsen is ez bármit.

Rourke még tavaly novemberben nyilatkozta azt egy olasz tévének, hogy hogy Scorsese fontolóra vette az ő szerepeltetését is Az ír-ben Al Pacino, Joe Pesci és Robert De Niro mellé, ám a film castingosa azt mondta Rourke menedzserének, hogy De Niro kikötötte, nem hajlandó egy filmben szerepelni vele. Később a film producerei és castingfőnöke is cáfolta mindezt.

A két színész együtt játszott Alan Parker 1987-es Angyalszív című thrillerében. Rourke szerint annak idején De Niro a forgatás előtt odament hozzá és azt mondta neki: "Szerintem az lenne a legjobb, ha a filmbeli karaktereink miatt nem beszélnénk". A jelek szerint azóta se kötöttek szorosabb barátságot.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.