Scorsese ide vagy oda, Adam Sandler mindenkit lenyomott

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 3.

Mikrofilm

A színész nem tud elég bugyuta vígjátékot gyártani a Netflixnek.

A Netflix év közben általában csak akkor hozza nyilvánosságra nézőszámait, ha dicsekedni akar, év végén azonban rendszerint előállnak saját nézettségi toplistáikkal. Arról, hogy itthon mit szeretnek tőlük az emberek, továbbra sincsenek adatok, hiszen a cég egyedül az Egyesült Államokban elért eredményeit publikálta.

Ezek szerint minden műfajt és megjelenést tekintve Adam Sandler bűnügyi vígjátékát, a Gyagyás gyilkosságot nézték meg legtöbben az emberek. A film, amely pontosan olyan, mint amit a címe sugall, egy rendőrről és feleségéről szól, akik Európába utaznak vakációzni, ám bajba kerülnek, mert megvádolják őket egy milliomos meggyilkolásával.

A Netflix 2017-ben kötött négy filmes szerződést a színész Happy Madison nevű produkciós vállalkozásával. A biznisz keretében elkészülő mozik (Nevetséges hatos, Az újrakezdés, Sandy Wexler) az ezen a téren amúgy sem elkényeztetett Sandler legrosszabb kritikákat kapó filmjei közé tartoztak – a nézők viszont odáig voltak értük. Így 2017-ben meghosszabbították az együttműködést. Egy részről tehát várhatóan továbbra is futószalagon érkeznek majd a borzalmas vígjátékai, ezzel párhuzamosan azonban Sandler az utóbbi időben igyekszik komoly színészként pozicionálni magát: 2017-ben jelent meg Noah Baumbach The Meyerowitz Stories (New and Selected) című keserédes mozija (a forgalmazási jogokat szintén a Netflix vásárolta meg), amiért a színész is remek kritikákat kapott. 2019-ben pedig kijött az Uncut Gems, melyben egy simlis ékszerkereskedőt játszik; mindenki színészi pályája csúcsaként emlegeti a mozit, akár még egy Oscar-jelölés is kijárhat érte.

Ami a sorozatokat illeti, a Stranger Things harmadik évada vitte a prímet tavaly, megelőzve olyan kedvenceket, mint a The Witcher, a Sex Education vagy a többszörös Emmy-győztes When They See Us. Az egyéb műsorokat tekintve a legnépszerűbb a Tidying Up With Marie Kondo című takarítós reality lett.

A Netflix a nézettséget a premiert követő 28 nap alapján számolja; nézőnek számít mindenki, aki legalább két percet látott az adott műsorból. A listákon (itt lehet böngészni őket) egyeduralkodóak a Netflix saját produkciói – a filmek között például A hihetetlen család 2 az egyetlen, ami nem a cég terméke, csak bérlik a vetítési jogokat. Mindez hatalmas eredmény, főleg úgy, hogy 5 éve mindössze egyetlen saját mozifilmmel rendelkeztek, a Hontalan fenevadak című háborús drámával.

Martin Scorsese gengsztereposza, Az ír, melyet a Netflixen kívül egyetlen stúdió sem volt hajlandó finanszírozni, a negyedik legnépszerűbb mozifilm volt tavaly – két Sandler-vígjáték és a A hihetetlen család 2 előzte meg. Mindezt persze a többihez hasonlóan a már emlegetett két perces nézőidőkkel érte el, azt nem tudni, mennyien voltak, akik végig is nézték a három és fél órás mozit.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.