Scorsese ide vagy oda, Adam Sandler mindenkit lenyomott

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 3.

Mikrofilm

A színész nem tud elég bugyuta vígjátékot gyártani a Netflixnek.

A Netflix év közben általában csak akkor hozza nyilvánosságra nézőszámait, ha dicsekedni akar, év végén azonban rendszerint előállnak saját nézettségi toplistáikkal. Arról, hogy itthon mit szeretnek tőlük az emberek, továbbra sincsenek adatok, hiszen a cég egyedül az Egyesült Államokban elért eredményeit publikálta.

Ezek szerint minden műfajt és megjelenést tekintve Adam Sandler bűnügyi vígjátékát, a Gyagyás gyilkosságot nézték meg legtöbben az emberek. A film, amely pontosan olyan, mint amit a címe sugall, egy rendőrről és feleségéről szól, akik Európába utaznak vakációzni, ám bajba kerülnek, mert megvádolják őket egy milliomos meggyilkolásával.

A Netflix 2017-ben kötött négy filmes szerződést a színész Happy Madison nevű produkciós vállalkozásával. A biznisz keretében elkészülő mozik (Nevetséges hatos, Az újrakezdés, Sandy Wexler) az ezen a téren amúgy sem elkényeztetett Sandler legrosszabb kritikákat kapó filmjei közé tartoztak – a nézők viszont odáig voltak értük. Így 2017-ben meghosszabbították az együttműködést. Egy részről tehát várhatóan továbbra is futószalagon érkeznek majd a borzalmas vígjátékai, ezzel párhuzamosan azonban Sandler az utóbbi időben igyekszik komoly színészként pozicionálni magát: 2017-ben jelent meg Noah Baumbach The Meyerowitz Stories (New and Selected) című keserédes mozija (a forgalmazási jogokat szintén a Netflix vásárolta meg), amiért a színész is remek kritikákat kapott. 2019-ben pedig kijött az Uncut Gems, melyben egy simlis ékszerkereskedőt játszik; mindenki színészi pályája csúcsaként emlegeti a mozit, akár még egy Oscar-jelölés is kijárhat érte.

Ami a sorozatokat illeti, a Stranger Things harmadik évada vitte a prímet tavaly, megelőzve olyan kedvenceket, mint a The Witcher, a Sex Education vagy a többszörös Emmy-győztes When They See Us. Az egyéb műsorokat tekintve a legnépszerűbb a Tidying Up With Marie Kondo című takarítós reality lett.

A Netflix a nézettséget a premiert követő 28 nap alapján számolja; nézőnek számít mindenki, aki legalább két percet látott az adott műsorból. A listákon (itt lehet böngészni őket) egyeduralkodóak a Netflix saját produkciói – a filmek között például A hihetetlen család 2 az egyetlen, ami nem a cég terméke, csak bérlik a vetítési jogokat. Mindez hatalmas eredmény, főleg úgy, hogy 5 éve mindössze egyetlen saját mozifilmmel rendelkeztek, a Hontalan fenevadak című háborús drámával.

Martin Scorsese gengsztereposza, Az ír, melyet a Netflixen kívül egyetlen stúdió sem volt hajlandó finanszírozni, a negyedik legnépszerűbb mozifilm volt tavaly – két Sandler-vígjáték és a A hihetetlen család 2 előzte meg. Mindezt persze a többihez hasonlóan a már emlegetett két perces nézőidőkkel érte el, azt nem tudni, mennyien voltak, akik végig is nézték a három és fél órás mozit.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.