Scorsese ide vagy oda, Adam Sandler mindenkit lenyomott

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 3.

Mikrofilm

A színész nem tud elég bugyuta vígjátékot gyártani a Netflixnek.

A Netflix év közben általában csak akkor hozza nyilvánosságra nézőszámait, ha dicsekedni akar, év végén azonban rendszerint előállnak saját nézettségi toplistáikkal. Arról, hogy itthon mit szeretnek tőlük az emberek, továbbra sincsenek adatok, hiszen a cég egyedül az Egyesült Államokban elért eredményeit publikálta.

Ezek szerint minden műfajt és megjelenést tekintve Adam Sandler bűnügyi vígjátékát, a Gyagyás gyilkosságot nézték meg legtöbben az emberek. A film, amely pontosan olyan, mint amit a címe sugall, egy rendőrről és feleségéről szól, akik Európába utaznak vakációzni, ám bajba kerülnek, mert megvádolják őket egy milliomos meggyilkolásával.

A Netflix 2017-ben kötött négy filmes szerződést a színész Happy Madison nevű produkciós vállalkozásával. A biznisz keretében elkészülő mozik (Nevetséges hatos, Az újrakezdés, Sandy Wexler) az ezen a téren amúgy sem elkényeztetett Sandler legrosszabb kritikákat kapó filmjei közé tartoztak – a nézők viszont odáig voltak értük. Így 2017-ben meghosszabbították az együttműködést. Egy részről tehát várhatóan továbbra is futószalagon érkeznek majd a borzalmas vígjátékai, ezzel párhuzamosan azonban Sandler az utóbbi időben igyekszik komoly színészként pozicionálni magát: 2017-ben jelent meg Noah Baumbach The Meyerowitz Stories (New and Selected) című keserédes mozija (a forgalmazási jogokat szintén a Netflix vásárolta meg), amiért a színész is remek kritikákat kapott. 2019-ben pedig kijött az Uncut Gems, melyben egy simlis ékszerkereskedőt játszik; mindenki színészi pályája csúcsaként emlegeti a mozit, akár még egy Oscar-jelölés is kijárhat érte.

Ami a sorozatokat illeti, a Stranger Things harmadik évada vitte a prímet tavaly, megelőzve olyan kedvenceket, mint a The Witcher, a Sex Education vagy a többszörös Emmy-győztes When They See Us. Az egyéb műsorokat tekintve a legnépszerűbb a Tidying Up With Marie Kondo című takarítós reality lett.

A Netflix a nézettséget a premiert követő 28 nap alapján számolja; nézőnek számít mindenki, aki legalább két percet látott az adott műsorból. A listákon (itt lehet böngészni őket) egyeduralkodóak a Netflix saját produkciói – a filmek között például A hihetetlen család 2 az egyetlen, ami nem a cég terméke, csak bérlik a vetítési jogokat. Mindez hatalmas eredmény, főleg úgy, hogy 5 éve mindössze egyetlen saját mozifilmmel rendelkeztek, a Hontalan fenevadak című háborús drámával.

Martin Scorsese gengsztereposza, Az ír, melyet a Netflixen kívül egyetlen stúdió sem volt hajlandó finanszírozni, a negyedik legnépszerűbb mozifilm volt tavaly – két Sandler-vígjáték és a A hihetetlen család 2 előzte meg. Mindezt persze a többihez hasonlóan a már emlegetett két perces nézőidőkkel érte el, azt nem tudni, mennyien voltak, akik végig is nézték a három és fél órás mozit.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.