A Nemzeti Filmintézet tette közzé csütörtökön, hogy két magyar rendező, Nagy Dénes és Fliegauf Bence filmje is versenyre kel a berlini Arany Medvéért. Mint írják, legutóbb 2017-ben, a Testről és lélekről szerepelt magyar filmként a világ egyik legrangosabb fesztiváljának számító Berlinálé versenyprogramjában. Akkor Enyedi Ildikó rendezése elhozta a legjobb filmnek járó fődíjat, az Arany Medvét. Arra ugyanakkor nem volt még példa, hogy két magyar alkotás világpremierjére is a versenyprogramban kerüljön sor.
Az NFI támogatásával, magyar-lett-francia-német koprodukcióban Závada Pál azonos című regénye alapján készült Természetes fény a második világháborúban, a Szovjetunió megszállt vidékein játszódik, egy kiismerhetetlen, mocsaras erdőségben. A keleti fronton harcoló alakulatok mellett csaknem százezer magyar katona teljesített szolgálatot a front mögötti területeken. Semetka István, egy magyar földműves, szakaszvezetőként teljesít szolgálatot az egyik gyalogos honvéd alakulatnál, amely a vidéket járva eldugott orosz falvakban illegális partizáncsoportok után kutat. A történet a katonák mindennapjait mutatja be Semetka szemszögén keresztül, aki parancsnokának váratlan halála miatt súlyos terhet kap a vállára.
Závada Pál regényéről – amely a Minimum tizenegyes! kritikuslistán is az élen végzett - a Magyar Narancsban olvashattak korábban alapos kritikát, illetve interjút is a szerzővel.
Nagy Dénes, akinek a Természetes fény az első nagyjátékfilmje, ezúttal is együtt dolgozott állandó alkotótársával, Dobos Tamás operatőrrel (Apaföld, Genezis, Fűzfa), illetve Ágh Márton (Tegnap, Drakulics elvtárs, Szelíd teremtés – A Frankenstein terv) látvány- és jelmeztervezővel, akik a produkció nagyszabású és hiteles képi világának megteremtéséért feleltek, míg történész szakértőként Ungváry Krisztián működött közre. A forgatás 2019 őszén volt részben Magyarországon és Lettország Oroszországgal határos keleti tájain.
Carlo Chatrian, a Berlinale művészeti igazgatója Fliegauf Bence munkájáról kiemelte, hogy előzményfilmje, a Rengeteg a legnagyobb felfedezések egyike volt a 2004-es Berlinale Forum nevű szekciójában, és a rendező csaknem két évtized után egy még inkább lenyűgöző folytatással tér vissza.