Film

Kishúgom esküvői

  • - kg -
  • 2020. július 4.

Mikrofilm

Britek menni esküvő Olaszba. Ha a kilencvenes években mennek, talán Hugh Grant is velük tart, ám fájdalom, Hugh rég kiöregedett az esküvői csetlés-botlásból, az új Hugh (Sam Claflin a becsületes neve) viszont sehogyan sem ér fel a nagy elődhöz: angolos zavara, ahogy a kívánt nő közelében mindig más szavak jönnek ki a száján, mint amelyek átsegítenék a csók előtti állapotból a csók utániba, távol esnek a granti idők hasonló helyzetgyakorlataitól. Úgy tűnik, negyed századnak kellett eltelnie, hogy igazán értékelni tudjuk azt a teljesítményt, amit e méltatlanul alulértékelt színész a 100 méteres brit rezerváltság és romantikus teszetoszaság versenyszámában felmutatott. Igaz, Grantet a legjobb brit vígjátéki erők segítették, hogy bevigye végül a döntő csókot, a Kishúgom esküvői azonban semmiképp sem nevezhető a brit romkom reneszánsz új kezdetének. Persze a péniszes vicceknek és a skót szoknyás-herevakarós poénoknak is van helyük a műfaji palettán, de a gyenge péniszviccekkel és skót szoknyás-herevakarós poénokkal azért jó vigyázni: sokszori elismételgetésük inkább elvesz a komikus hatásból, mintsem hozzáadna, egy idő után pedig kifejezetten gyűlöltté teheti az adott előadót. Érdekes jelenség viszont, hogy az esküvői bohózatdíszletek közé szorulva mivel szórakoztatják magukat a talán jobb sorsra érdemes színészek: a narrátor Judi Dench hangján beszél, a skót szoknyás fickó Ricky Gervais orgánumát utánozza. Közben bezárnak valakit a szekrénybe, más meg összekeni magát tortával – hát nem vicces, ahogy britek menni esküvő Olaszba? Hát, nem.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.