Film

Kishúgom esküvői

  • - kg -
  • 2020. július 4.

Mikrofilm

Britek menni esküvő Olaszba. Ha a kilencvenes években mennek, talán Hugh Grant is velük tart, ám fájdalom, Hugh rég kiöregedett az esküvői csetlés-botlásból, az új Hugh (Sam Claflin a becsületes neve) viszont sehogyan sem ér fel a nagy elődhöz: angolos zavara, ahogy a kívánt nő közelében mindig más szavak jönnek ki a száján, mint amelyek átsegítenék a csók előtti állapotból a csók utániba, távol esnek a granti idők hasonló helyzetgyakorlataitól. Úgy tűnik, negyed századnak kellett eltelnie, hogy igazán értékelni tudjuk azt a teljesítményt, amit e méltatlanul alulértékelt színész a 100 méteres brit rezerváltság és romantikus teszetoszaság versenyszámában felmutatott. Igaz, Grantet a legjobb brit vígjátéki erők segítették, hogy bevigye végül a döntő csókot, a Kishúgom esküvői azonban semmiképp sem nevezhető a brit romkom reneszánsz új kezdetének. Persze a péniszes vicceknek és a skót szoknyás-herevakarós poénoknak is van helyük a műfaji palettán, de a gyenge péniszviccekkel és skót szoknyás-herevakarós poénokkal azért jó vigyázni: sokszori elismételgetésük inkább elvesz a komikus hatásból, mintsem hozzáadna, egy idő után pedig kifejezetten gyűlöltté teheti az adott előadót. Érdekes jelenség viszont, hogy az esküvői bohózatdíszletek közé szorulva mivel szórakoztatják magukat a talán jobb sorsra érdemes színészek: a narrátor Judi Dench hangján beszél, a skót szoknyás fickó Ricky Gervais orgánumát utánozza. Közben bezárnak valakit a szekrénybe, más meg összekeni magát tortával – hát nem vicces, ahogy britek menni esküvő Olaszba? Hát, nem.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.