Film

Kishúgom esküvői

  • - kg -
  • 2020. július 4.

Mikrofilm

Britek menni esküvő Olaszba. Ha a kilencvenes években mennek, talán Hugh Grant is velük tart, ám fájdalom, Hugh rég kiöregedett az esküvői csetlés-botlásból, az új Hugh (Sam Claflin a becsületes neve) viszont sehogyan sem ér fel a nagy elődhöz: angolos zavara, ahogy a kívánt nő közelében mindig más szavak jönnek ki a száján, mint amelyek átsegítenék a csók előtti állapotból a csók utániba, távol esnek a granti idők hasonló helyzetgyakorlataitól. Úgy tűnik, negyed századnak kellett eltelnie, hogy igazán értékelni tudjuk azt a teljesítményt, amit e méltatlanul alulértékelt színész a 100 méteres brit rezerváltság és romantikus teszetoszaság versenyszámában felmutatott. Igaz, Grantet a legjobb brit vígjátéki erők segítették, hogy bevigye végül a döntő csókot, a Kishúgom esküvői azonban semmiképp sem nevezhető a brit romkom reneszánsz új kezdetének. Persze a péniszes vicceknek és a skót szoknyás-herevakarós poénoknak is van helyük a műfaji palettán, de a gyenge péniszviccekkel és skót szoknyás-herevakarós poénokkal azért jó vigyázni: sokszori elismételgetésük inkább elvesz a komikus hatásból, mintsem hozzáadna, egy idő után pedig kifejezetten gyűlöltté teheti az adott előadót. Érdekes jelenség viszont, hogy az esküvői bohózatdíszletek közé szorulva mivel szórakoztatják magukat a talán jobb sorsra érdemes színészek: a narrátor Judi Dench hangján beszél, a skót szoknyás fickó Ricky Gervais orgánumát utánozza. Közben bezárnak valakit a szekrénybe, más meg összekeni magát tortával – hát nem vicces, ahogy britek menni esküvő Olaszba? Hát, nem.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.