Kommerszebbé válik az amerikai csodastúdió

Mikrofilm

Az A24 művészfilmek és a gyöngyszemek után a jövőben inkább a piacképesebb mozikra koncentrál majd.

Holdfény, A szoba, Örökség, Lady Bird, A homár – csak pár cím az A24 palettájából, melyek véletlenül ott vannak az elmúlt évek legjobbjai között is. A cég, mely egy olasz autópályáról kapta a nevét, annak idején filmforgalmazó vállalatként kezdte, majd szép lassan átnyergeltek a filmgyártásra is. A stúdiót ebben a cikkünkben mutattuk be részletesen.

A vállalat a Holdfény után idén a Minden, mindenhol, mindenkorral ismét felért a csúcsra és elhódította a legjobb film Oscarját. Ráadásul a különös harcművészeti sci-fibe ágyazott családtörténet a kasszáknál is jól teljesített, világszinten több mint 140 millió dollárt kaszált. Ennek ellenére az A24 a hírek szerint most mégis úgy döntött, stratégiát vált: a különleges gyöngyszemek és művészfilmek helyett inkább a biztosabb pénzügyi sikerre koncentrálnak majd.

A cég egyik vezetője, Noah Sacco az elmúlt nyarat azzal töltötte, hogy izgalmas akciófilmek és ismert szellemi tulajdonok után kutatott, amiből aztán adaptációt készíthetnek. Vagyis pont azt csinálta, amit a nagy stúdiók többsége tesz, mióta Hollywood létezik: olyan befektetést keresett, ami a lehető legkevesebb kockázattal a lehető legtöbb hasznot hozza. Csakhogy az A24 körül épp azért épült akkora kultstátusz, mert a cég nem félt kockázatot vállalni: gondoljunk csak Ari Aster eposzi hosszúságú „folk horrorjára” , a Fehér éjszakákra, a Csiszolatlan gyémántra, amelyben Adam Sandler végre nem csinál magából hülyét, vagy épp A világítótorony című balladai, fekete-fehér horrorra. Sacco azonban most megerősítette, hogy a stúdió eltávolodik majd a hagyományos karakter vezérelte és szerzői filmektől, hogy olyan projektekre koncentráljon, melyek nagyobb közönséget is meg tudnak szólítani. „A függetlenfilmes közegben mindenki tisztában van azzal, hogy az A24-nek el kell kezdenie a művészfilmes irányból a kommerszebb filmek felé mozognia” – mondta a producer, hozzátéve: a céget 2,5 milliárd dollárra értékelik, azaz túl nagy halnak számít már ahhoz, hogy rétegfilmekben utazzon.

Az A24 valóban több már, mint egy aprócska stúdió, ez pedig az elmúlt években bemutatott filmjein is meglátszik: szemmel látható összegeket fektettek tehetséges, vagy korábbi munkáikkal már bizonyító rendezőkbe, akiknek filmjei nem mindig hálálták meg a bizalmat. Ott van például Ari Aster, aki két sikeres mozi után (Örökség, Fehér éjszakák) minden pénzt, paripát és fegyvert megkapott a cégtől álomprojektjére, az Amitől félünkre, ami aztán az idei év egyik legnagyobb bukásának bizonyult, közel 35 millió dolláros mínuszt eredményezve a stúdiónak. Egészen hasonlóan járt David Robert Mitchell is, akinek 2015-ös horrorja, a Valami követ nagy sikert aratott, aminek köszönhetően következő filmjét már jóval nagyobb büdzséből készíthette. A Kaliforniai rémálom azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. De szintén besült Alex Garland, az Ex Machina rendezőjének próbálkozása (Ők), ahogy hiába kedveltük Trey Edward Shults tinifilmjét, a Hullámokat is, mivel hasonlóan buktának bizonyult. De a kedvező kritikák ellenére mínuszos lett J.C. Chandor Egy durva év című bünügyi filmje, Jeremy Saulnier Green Room című horrorja, vagy az Oscarra is jelölt animáció, a Marcel, a lábbelis csiga is. És bár tavaly a Minden, mindenhol, mindenkor rekordokat döntögetett, sajnos ebből van kevesebb; az olyan relatív sikeres, kisebb filmjeik pedig, mint Az élet habzsolva jó, vagy Jonah Hill rendezői bemutatkozása, A gördeszkások, egyszerűen nem hoznak annyit a konyhára, ami ellensúlyozhatná a bukásokat. Az A24-hez hasonlóan más kisebb cégeknek is beletört már a bicskája abba, hogy mertek nagyot álmodni: P.T. Anderson Vérző olaját és Alexander Payne Nebraskáját is imádták a kritikusok, több Oscar-jelölést is begyűjtöttek, de a nézők nem özönlötték értük a mozikba, így a mögöttük álló független stúdiók majdnem beleroppantak a befektetésükbe.

Az A24 összesen 120 film felett bábáskodott eddig, mégis mindössze 16 filmjük akad, ami 20 millió dollárnál több bevételt ért el, ebből csak 6 lépte át az 50 milliót, és egyedül a Minden, mindenhol, mindenkor hozott többet 100 milliónál.

Ennek fényében máris érthetőbb, miért igyekeznek stratégiát váltani. Az irányváltás jelei pedig máris szemmel láthatóak: ők állnak az idei év egyik nagy horrorsikere, a Beszélj hozzám! mögött, melyet egy ausztrál ikerpár, a Youtube-on már sikeresnek számító RackaRacka páros készített. És máris zöld utat kaptak a folytatáshoz! De a stúdió elkezdett dolgozni egy Péntek 13-on alapuló tévésorozaton is Crystal Lake címen, emellett pedig már méregdrága replikákat is árulnak filmjeikhez. De készül már egy Steph Curry-dokumentumfilm is az Apple-nek, ahogy Paris Hilton új valóságshowja is.

A rajongók azonban még reménykedhetnek benne, hogy mindezek mellett megmaradnak a művészfilmek is, csak legfeljebb kevesebb lesz belőlük. Hollywood története tele van az A24-hez hasonló függetlenekkel – Miramax, The Weinstein Company, Annapurna, Paramount Vantage –, közülük csak azok tudtak talpon maradni, amelyek szintén elkezdtek biztosabb lovakra fogadni. Ahogy egy bennfentes fogalmazott: „A szerzői filmek terepe zajos, nagy kockázatú üzlet, ami nem sok vevőt vonz. Ez pedig nagy baj, ha el akarsz adni valamit, vagy befektetőket akarsz magadhoz csábítani.”

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.