Koreaiak készítették el az elmúlt évek legerősebb zombifilmjét

  • Gera Márton
  • 2018. március 1.

Mikrofilm

A világnak azon a felén régóta tudják: nem a zombik az igazán veszélyesek.

Az értelmes, netán elgondolkodtató zombifilm ritka madár. Sokkal ritkább, mint a zombipornó (ami például Marc Forsternek nagyon ment), az indokolatlanul hosszúra nyújtott zombis sorozat vagy csak a szimpla zombulás. Ám amikor a szokásos látványon, a vánszorgó élőhalottakon és a vérrel teli túlélőkön túl valami mást is kap a néző, nos, arról valóban érdemes szót ejteni. A dél-koreaiaknak például sikerült e kisebb csodát létrehozniuk, bár ez sokaknak valószínűleg nem újdonság, elvégre a Vonat Busanba 2016-os film... Még a miskolci CineFesten is levetítették, ám hazai forgalmazást csak most kapott. De legalább kapott, így még többen láthatják, hogy a világnak azon a felén tökéletesen tisztában vannak azzal, hogyan is kell összerakni egy pompás (!!!) zombifilmet.

#1 Teaser: VONAT BUSANBA - ZOMBI EXPRESSZ - (18) - Márciustól a mozikban!

Vonat Busanba - A zombiexpressz színes, feliratos dél-koreai akció-horror-dráma, 118 perc, 2016 Az elfoglalt befektetési tanácsadó, Seok-Woo elhatározza, hogy születésnapi ajándék gyanánt elviszi elhidegült kislányát a volt feleségéhez Busanba. Már a vonaton ülnek, amikor az utaskísérő mögött felugrik egy menekülő, sebesült nő, aki nem sokkal később szörnyű kínok között meghal - ám néhány pillanattal később vérszomjas szörnyetegként tér magához, és őrjöngve ugrik rá a neki segíteni próbáló másik utaskísérőre.

Persze, Sang-ho Yeon is hozott alapanyagból dolgozik: zombijai majdnem úgy néznek ki, mint a The Walking Dead címszereplői, aki pedig nem fertőződött meg, elmondhatatlanul fél – a film minden jelenete azt üzeni, hogy senki sincs biztonságban. Csakhogy ez most nem mellébeszélés, elvégre a busani/puszani vonat utasai tényleg szar helyzetben vannak, mivel feljutott az expresszre egy fertőzött, és ahogy az lenni szokott, szinte rögtön elkezdi szedni áldozatait. Aggódik is a néző, ha egy zombi már a huszadik percben lecsap, mi marad a hátralévő másfél órára, de ezzel Sang-ho Yeon is számolt. A Vonat Busanba egyfelől ugyanis már-már szolgaian követi a zombifilmek receptjét (egyre kevesebben maradnak életben, egyre több zombi lesz, de némi rafinériával túl lehet élni), de közben új vizekre evez, és a zombikat csupán háttérként kezdi el használni. Hiszen mi lehet annál izgalmasabb, mint hogy a közelgő vész teljesen kicsinálja az embert, egymás ellen fordítja a családtagokat, és úgy őrül meg majdnem mindenki, mintha ő maga lenne zombi?

via GIPHY

Ott állnak ezek az életükért küzdő emberek a vonaton, és egy idő után már nem is az foglalkoztat minket, hogy előjön-e az újabb zombi a vécéből, hanem az, hogy ki lesz, aki szemét módon viselkedik. És elfogadható-e, ha kizárják a többiket a kocsikból, mert ők talán fertőzöttek? Tudunk-e szurkolni valakinek, aki csak a saját életét akarja menteni? Csupa olyan kérdés, ami alapesetben elő sem kerül egy zombifilmben. De a Vonat Busanba pont attól üdítően jó, hogy mer más lenni. Ez azt is jelenti, hogy nem a szokásos dramaturgiával van dolgunk, nem kapunk egzakt válaszokat arra, miért lepte el hirtelen milliónyi zombi Dél-Koreát, elvégre ez másodlagos kérdés, és kicsit sem befolyásolná azt, hogy mi történik a vonaton menekülőkkel. Ha valami, akkor a helyenként túltolt érzelgősség lehet inkább zavaró, de ez alighanem a dél-koreai mozira egyébként is jellemző.

Vonat Busanba – Zombi expressz. Dél-koreai horror, 118 perc, 2016. Forgalmazza a Pannonia Entertainment. A filmet limitált vetítéssorozatban vetítik a magyar mozik.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.