Koreaiak készítették el az elmúlt évek legerősebb zombifilmjét

  • Gera Márton
  • 2018. március 1.

Mikrofilm

A világnak azon a felén régóta tudják: nem a zombik az igazán veszélyesek.

Az értelmes, netán elgondolkodtató zombifilm ritka madár. Sokkal ritkább, mint a zombipornó (ami például Marc Forsternek nagyon ment), az indokolatlanul hosszúra nyújtott zombis sorozat vagy csak a szimpla zombulás. Ám amikor a szokásos látványon, a vánszorgó élőhalottakon és a vérrel teli túlélőkön túl valami mást is kap a néző, nos, arról valóban érdemes szót ejteni. A dél-koreaiaknak például sikerült e kisebb csodát létrehozniuk, bár ez sokaknak valószínűleg nem újdonság, elvégre a Vonat Busanba 2016-os film... Még a miskolci CineFesten is levetítették, ám hazai forgalmazást csak most kapott. De legalább kapott, így még többen láthatják, hogy a világnak azon a felén tökéletesen tisztában vannak azzal, hogyan is kell összerakni egy pompás (!!!) zombifilmet.

#1 Teaser: VONAT BUSANBA - ZOMBI EXPRESSZ - (18) - Márciustól a mozikban!

Vonat Busanba - A zombiexpressz színes, feliratos dél-koreai akció-horror-dráma, 118 perc, 2016 Az elfoglalt befektetési tanácsadó, Seok-Woo elhatározza, hogy születésnapi ajándék gyanánt elviszi elhidegült kislányát a volt feleségéhez Busanba. Már a vonaton ülnek, amikor az utaskísérő mögött felugrik egy menekülő, sebesült nő, aki nem sokkal később szörnyű kínok között meghal - ám néhány pillanattal később vérszomjas szörnyetegként tér magához, és őrjöngve ugrik rá a neki segíteni próbáló másik utaskísérőre.

Persze, Sang-ho Yeon is hozott alapanyagból dolgozik: zombijai majdnem úgy néznek ki, mint a The Walking Dead címszereplői, aki pedig nem fertőződött meg, elmondhatatlanul fél – a film minden jelenete azt üzeni, hogy senki sincs biztonságban. Csakhogy ez most nem mellébeszélés, elvégre a busani/puszani vonat utasai tényleg szar helyzetben vannak, mivel feljutott az expresszre egy fertőzött, és ahogy az lenni szokott, szinte rögtön elkezdi szedni áldozatait. Aggódik is a néző, ha egy zombi már a huszadik percben lecsap, mi marad a hátralévő másfél órára, de ezzel Sang-ho Yeon is számolt. A Vonat Busanba egyfelől ugyanis már-már szolgaian követi a zombifilmek receptjét (egyre kevesebben maradnak életben, egyre több zombi lesz, de némi rafinériával túl lehet élni), de közben új vizekre evez, és a zombikat csupán háttérként kezdi el használni. Hiszen mi lehet annál izgalmasabb, mint hogy a közelgő vész teljesen kicsinálja az embert, egymás ellen fordítja a családtagokat, és úgy őrül meg majdnem mindenki, mintha ő maga lenne zombi?

via GIPHY

Ott állnak ezek az életükért küzdő emberek a vonaton, és egy idő után már nem is az foglalkoztat minket, hogy előjön-e az újabb zombi a vécéből, hanem az, hogy ki lesz, aki szemét módon viselkedik. És elfogadható-e, ha kizárják a többiket a kocsikból, mert ők talán fertőzöttek? Tudunk-e szurkolni valakinek, aki csak a saját életét akarja menteni? Csupa olyan kérdés, ami alapesetben elő sem kerül egy zombifilmben. De a Vonat Busanba pont attól üdítően jó, hogy mer más lenni. Ez azt is jelenti, hogy nem a szokásos dramaturgiával van dolgunk, nem kapunk egzakt válaszokat arra, miért lepte el hirtelen milliónyi zombi Dél-Koreát, elvégre ez másodlagos kérdés, és kicsit sem befolyásolná azt, hogy mi történik a vonaton menekülőkkel. Ha valami, akkor a helyenként túltolt érzelgősség lehet inkább zavaró, de ez alighanem a dél-koreai mozira egyébként is jellemző.

Vonat Busanba – Zombi expressz. Dél-koreai horror, 118 perc, 2016. Forgalmazza a Pannonia Entertainment. A filmet limitált vetítéssorozatban vetítik a magyar mozik.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.