Magyar animáció is szerepel a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. január 18.

Mikrofilm

A Szemem sarka Erhardt Domonkos diplomamunkája, egy Ikarus-buszon játszódik.

Erhardt Domonkos Szemem sarka című animációs rövidfilmjének világpremierje a február 16-án kezdődő 73. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon lesz. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Animáció szakán a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával készült alkotást a világ egyik legrangosabb filmes seregszemléjének Generation 14+ programjában vetítik - tájékoztatta a MOME és az NFI szerdán az MTI-t.

A magyar főváros hangulatát tükröző rövidfilm, melyben a budapesti panoráma is megjelenik, azt a pillanatot mutatja be, amikor két, addig egymás számára ismeretlen ember élete összetalálkozik egy pillantás erejéig. A rövidfilm története szerint a barátnőjéhez hazafelé buszozó fiú és egy, a szemközti oldalon ülő lány tekintete az ablak tükröződésében találkozik. A fiú csak gondolatban, de enged a csábításnak és elképzeli, milyen lenne, ha a buszon ülő lánnyal lehetne.

Erhardt Domonkos a diplomamunkájáról azt mondta, szeretett volna végre úgy történetet mesélni, hogy ne a szituáció vagy a környezet megértése vegye el az időt a filmből.

„A film egy régi Ikarus-buszon játszódó kamaradarab, így a hétköznapiság ábrázolása nagy szerepet tölt be. Emellett szeretek játszani a filmben az elmondott és a nem elmondott arányával, hogy a nem bemutatott üres rész invitálja a nézőt, hogy saját gondolataival és élményeivel töltse ki a fennmaradó teret, még személyesebbé téve a történetet” – fogalmazott a film alkotója.

„Szereplésünk a Berlinalén nem csak a fiatal alkotó, de a magyar animáció számára is nagy jelentőségű siker. A Nemzeti Filmintézet támogatásának is köszönhetően, évről évre nagy sikerrel szerepelnek diplomafilmjeink a világ legrangosabb fesztiváljain, ami mutatja, hogy a MOME animációs közössége az egyik legerősebb alkotó műhely a régióban” – mondta Fülöp József rektor és animációsfilm-rendező.

A MOME animáció szakán 2023 őszétől angol nyelven, további szakirányokkal kiegészülve folytatódik a képzés. A filmrendezői mellett a Videojáték (Game Design) vagy az Immerzív történetmesélés (Immersive Storytelling) specializációt is választhatják a hallgatók.  

A Berlinale rövidfilmes versenyprogramjában legutóbb 2019-ben szerepelt olyan animációs alkotás, amely a MOME-hoz kötődik: akkor Buda Flóra Anna Entropia című diplomafilmje a Teddy Awardot nyerte el. Először 2017-ben szerepelt magyar alkotás a Generations ifjúsági és gyerekfilmeket bemutató válogatásában, akkor szintén a MOME Animról kikerült Vulkánsziget című 9 perces digitális rajzanimáció, amelyet Lovrity Anna Katalin készített.

A Szemem sarka című film zenéjét Nóvé Soma jegyzi, vágója Czakó Judit, producere Fülöp József .

Szintén a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, a Berlinale Classics válogatásában mutatják be Fehér György 1989-ben készült, frissen restaurált Szürkület című filmjét. A Haumann Péter főszereplésével készült alkotás Friedrich Dürrenmatt Az ígéret című regényének motívumain alapszik. A restaurálás a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum és Filmlabor hosszú távú filmfelújítási és digitalizálási programjának részeként készült el 2022-ben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.