Interjú

„Horrorfilm lesz a szerelemről”

Buda Flóra Anna animációs filmrendező

Mikrofilm

Tízperces MOME Anim diplomafilmjével nyert az idei Berlinalén Teddy-díjat. Az Entropia egy fiatal nő belső univerzumába kalauzol.

Magyar Narancs: Számít az neked, hogy a Teddy-díj a hagyományos nemi identitástól eltérő alkotásoknak szól?

Buda Flóra Anna: Az Entropia nem queer filmnek íródott, bár van egy ilyen olvasata is. Az motivált, hogy az öntudatra ébredésről beszéljek, ami szexuális beállítottságtól függetlenül bárkit érint.

MN: A film egy nő három arcát mutatja fel a szexualitáson keresztül.

BFA: Életkori sajátosság, hogy harminc környékén az ember elveszettnek érzi magát. Huszonöt évesen engem is elért a „quarter life crisis”. Az egyetem és az életben való elhelyezkedés közötti időszakban bizonytalan voltam, nem láttam, mire vagyok képes, milyen lehetőségeim lesznek. Magamat sem tudtam igazán definiálni, még nem alakultak ki azok a határok, amelyek a továbblépéshez segítenek. Ezt szerettem volna megfogalmazni egy nem lineáris sztoriban. Alapvetően egy álom inspirált. A film szupermarketben játszódó részét szinte teljesen megálmodtam. Az egész történet onnan indult, hogy megnéztem Michel Gondry Noam Chomskyval készített interjúfilmjét. Van benne egy mondat, hogy mit csinálnál, ha elromlana az időgép, és találkoznál önmagaddal. Ez nagyon megragadott.

MN: Háromféle nőtípusra vetítetted ki az identitáskeresést, egyikük plázajáró, másikuk állatiasan természetközeli, a harmadik egy futurisztikus rendszer foglya.

BFA: Egy ember három aspektusáról van szó, ami éppúgy lehet a test, a lélek, a szellem. Az első próbál megfelelni a társadalmi elvárásoknak, de nem tud beilleszkedni, mint ahogy én sem tudtam. A női szerepekben sem érzem magam komfortosan. A másik teljesen elszigetelten, magányosan, egy szobába zárva él. A forgatókönyv legelső verziójában ez a két alak az erdőben találkozott. Akkor jöttem rá, hogy az énnek ez az állatias része, az ösztönlény sem elhanyagolható tényező. Így született meg a harmadik alak. Nagyon nehéz volt ezt a három világot összehozni úgy, hogy ne legyen köztük egy alá-fölé rendeltség, illetve hogy ne ismételjem önmagam.

Buda Flóra Anna

Buda Flóra Anna

Fotó: Bankó Gábor

MN: Az elmúlásra, a szétbomlásra, a személyiség újrarendeződésére utal a cím?

BFA: Az entrópiának nem kifejezetten a fizikai definíciója érdekelt, hanem az, ahogy a művészettörténetben használják a rohadásra, lebomló folyamatokra való utalásként.

MN: David Lynch hatása szembeötlő.

BFA: Az álmok és a psziché vizsgálata miatt; engem is foglalkoztat a tudatalatti.

MN: Festményekből is merítesz inspirációt?

BFA: Inspirált például Cézanne optikai színkeverése. Cézanne komplementer színeket rak egymás mellé, ami a térhatást erősíti. A fényeknek is nagyon fontos a szerepe. Az inspirál, ha kimegyek a természetbe, és megpróbálom visszaadni a saját szűrőmön keresztül az ott látottakat.

MN: A festészet vitt az animáció felé?

BFA: Mindig is szerettem festeni, de nem terveztem, hogy festő leszek. Kiskorom óta filmrendező akartam lenni. Egy időben divattal is foglalkoztam és zenét tanultam. Az összes komponens, ami érdekelt, egyszer csak összeállt az animációban.

ENTROPIA_TRAILER from flora anna buda on Vimeo.

MN: Nemzetközi projektekben is részt veszel, milyen eltéréseket tapasztalsz a MOME-s és a külföldi animációs képzés között?

BFA: A MOME-n az Anim tanszék kifejezetten a rendezésre specializálódik. Elképesztő mennyiségű film készül már bachelor szinten is, gyakorlatilag az első év végén lehetőséget kapunk néhány perces szerzői filmekre. A németeknél nagyon erős a 3D és a VR tartalomgyártás. A dánok az animációs filmek technikai előkészítésében és gyártásában profik többek között, a MIYU-nál pedig megtapasztalhattam, milyen profi körülmények között dolgozni egy jól felépített rendszerben. A franciáknál az animációs szakma nagyon erős érdekképviselettel rendelkezik, így talán kevésbé darálja be az embert a szabadúszó élet kiszámíthatatlansága.

MN: Most min dolgozol?

BFA: Egy új ötlet kibontásán, egy rövidfilm treatmentjét írom éppen. Kísérleti horrorfilm lesz a szerelemről. S tervezem, hogy pár évre külföldre megyek, és valamelyik alkotói műhelyben dolgozom Dániában vagy Franciaországban.

A cikk eredetileg a Magyar Narancs április 18-i számában jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.