Magyar Bálint írása Nemes Jeles László Napszállta című filmjéről

  • Magyar Bálint
  • 2018. október 2.

Mikrofilm

Mikor tisztul ki a nagytotál?

Szeretnénk, ha lenne történetünk. Szeretnénk, ha tudnánk, hogy ki kicsoda, hogy mit és miért. Ha mi irányítanánk az életünket, s nem csak megesnének velünk a dolgok. S ha elbukunk, legalább értsük, hogy miért. Jobb híján, a bukásban felmagasztosulva, jöjjön a katarzis, az érzés, hogy nem volt hiábavaló az áldozat. Hogy volt értelme.

Erre jön Nemes Jeles László, és nem képes a kedvünkért még egy kis katarzist sem belehazudni a szétmállásba, pusztulásba, lezüllésbe.

Mert hát nincs katarzis, ha nincs tragikus vég. A tragédiához viszont határozott morális státuszú karakterek kellenek, jóravalók és elvetemültek, elesettek és akarnokok, mert azok konfliktusa nélkül nincs történet. S ha ezek megvannak, akkor jöhet a néző számára a morális küzdelem pályáját éles kontúrokkal bemutató nagytotál.

Még megnyugodnánk abban, ha a dramaturgiai vonalvezetésben nem rögtön tiszták a karakterek, a helyzetek, ha rejtélyek lebegik be a mozaikszerű történetet. De a végén azért jöjjön a drámai keresztrejtvény megfejtése. De hiába, a rendező ezt a lelki megkönnyebbülést sem adhatja nekünk meg. Ennek feltételei ugyanis nem a filmből, hanem az életünkből hiányoznak.

Leiter Írisz (Jakab Juli) talán maga sem tudja, hogy miért jött Budapestre: hogy szülei egykori kalapszalonjában dolgozzon, vagy hogy kiderítse, miért haltak meg szülei a tűzvészben. Baleset vagy gyilkosság? Nem tudja meg. Szülei egykori kalapszalonjának új tulajdonosa, Brill Oszkár (Vlad Ivanov) szüleinek gyilkosa-e, vagy szellemi örökségük ápolója? Nem tudja meg. A szalon csak mellékesen, a körülmények kényszere alatt közvetít ki kalaposlányokat az előkelő vevőkörnek, vagy ellenkezőleg: egy leánykereskedő szervezet fedőszerve? Nem tudja meg. Fivére él-e még, vagy halott? Nem tudja meg. Ha él, akkor a felbukkanó figurák közül melyik lehet ő? Nem tudja meg. És miért ölte meg Kálmán grófot? Nem tudja meg. S végül a kalaposszalont felégető, vezetőjét megölő éjszakai fáklyások rendszerellenes anarchisták-e, vagy csak fosztogatók? Nem tudja meg.

Leiter Írisz filmbéli „története” nem más, mint hogy reménytelenül próbálja kontextusba helyezni magát. Tisztázni a szerepek koordináta-rendszerét. Felállítani a drámai helyzetet, hogy legyen kivel-mivel megbirkóznia. De nincs drámai helyzet, nincsenek tiszta szerepek. Hiába próbál a történések láncolatából saját történetet teremteni. Nincs történet. Csak történés. Megmentői és erőszaktevői ugyanazok. Ha egyáltalán számít a személye. Így aztán főhős sincs, csak kényszeresen kereső-kutató, riadt-konok szempár.

De drámai helyzet nélkül e szempár nem láthat – s így mi sem – kontúros, rendezett nagytotált. S a homályos nagytotálból csak Leiter Írisz értetlensége éles. A hangok sem lehetnek mások, mint elmosódottak, fókuszálatlanok. Majd ha tudjuk, hogy kik vagyunk, kitisztul a nagytotál.

 

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.