Magyar Bálint írása Nemes Jeles László Napszállta című filmjéről

  • Magyar Bálint
  • 2018. október 2.

Mikrofilm

Mikor tisztul ki a nagytotál?

Szeretnénk, ha lenne történetünk. Szeretnénk, ha tudnánk, hogy ki kicsoda, hogy mit és miért. Ha mi irányítanánk az életünket, s nem csak megesnének velünk a dolgok. S ha elbukunk, legalább értsük, hogy miért. Jobb híján, a bukásban felmagasztosulva, jöjjön a katarzis, az érzés, hogy nem volt hiábavaló az áldozat. Hogy volt értelme.

Erre jön Nemes Jeles László, és nem képes a kedvünkért még egy kis katarzist sem belehazudni a szétmállásba, pusztulásba, lezüllésbe.

Mert hát nincs katarzis, ha nincs tragikus vég. A tragédiához viszont határozott morális státuszú karakterek kellenek, jóravalók és elvetemültek, elesettek és akarnokok, mert azok konfliktusa nélkül nincs történet. S ha ezek megvannak, akkor jöhet a néző számára a morális küzdelem pályáját éles kontúrokkal bemutató nagytotál.

Még megnyugodnánk abban, ha a dramaturgiai vonalvezetésben nem rögtön tiszták a karakterek, a helyzetek, ha rejtélyek lebegik be a mozaikszerű történetet. De a végén azért jöjjön a drámai keresztrejtvény megfejtése. De hiába, a rendező ezt a lelki megkönnyebbülést sem adhatja nekünk meg. Ennek feltételei ugyanis nem a filmből, hanem az életünkből hiányoznak.

Leiter Írisz (Jakab Juli) talán maga sem tudja, hogy miért jött Budapestre: hogy szülei egykori kalapszalonjában dolgozzon, vagy hogy kiderítse, miért haltak meg szülei a tűzvészben. Baleset vagy gyilkosság? Nem tudja meg. Szülei egykori kalapszalonjának új tulajdonosa, Brill Oszkár (Vlad Ivanov) szüleinek gyilkosa-e, vagy szellemi örökségük ápolója? Nem tudja meg. A szalon csak mellékesen, a körülmények kényszere alatt közvetít ki kalaposlányokat az előkelő vevőkörnek, vagy ellenkezőleg: egy leánykereskedő szervezet fedőszerve? Nem tudja meg. Fivére él-e még, vagy halott? Nem tudja meg. Ha él, akkor a felbukkanó figurák közül melyik lehet ő? Nem tudja meg. És miért ölte meg Kálmán grófot? Nem tudja meg. S végül a kalaposszalont felégető, vezetőjét megölő éjszakai fáklyások rendszerellenes anarchisták-e, vagy csak fosztogatók? Nem tudja meg.

Leiter Írisz filmbéli „története” nem más, mint hogy reménytelenül próbálja kontextusba helyezni magát. Tisztázni a szerepek koordináta-rendszerét. Felállítani a drámai helyzetet, hogy legyen kivel-mivel megbirkóznia. De nincs drámai helyzet, nincsenek tiszta szerepek. Hiába próbál a történések láncolatából saját történetet teremteni. Nincs történet. Csak történés. Megmentői és erőszaktevői ugyanazok. Ha egyáltalán számít a személye. Így aztán főhős sincs, csak kényszeresen kereső-kutató, riadt-konok szempár.

De drámai helyzet nélkül e szempár nem láthat – s így mi sem – kontúros, rendezett nagytotált. S a homályos nagytotálból csak Leiter Írisz értetlensége éles. A hangok sem lehetnek mások, mint elmosódottak, fókuszálatlanok. Majd ha tudjuk, hogy kik vagyunk, kitisztul a nagytotál.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.