Magyar Bálint írása Nemes Jeles László Napszállta című filmjéről

  • Magyar Bálint
  • 2018. október 2.

Mikrofilm

Mikor tisztul ki a nagytotál?

Szeretnénk, ha lenne történetünk. Szeretnénk, ha tudnánk, hogy ki kicsoda, hogy mit és miért. Ha mi irányítanánk az életünket, s nem csak megesnének velünk a dolgok. S ha elbukunk, legalább értsük, hogy miért. Jobb híján, a bukásban felmagasztosulva, jöjjön a katarzis, az érzés, hogy nem volt hiábavaló az áldozat. Hogy volt értelme.

Erre jön Nemes Jeles László, és nem képes a kedvünkért még egy kis katarzist sem belehazudni a szétmállásba, pusztulásba, lezüllésbe.

Mert hát nincs katarzis, ha nincs tragikus vég. A tragédiához viszont határozott morális státuszú karakterek kellenek, jóravalók és elvetemültek, elesettek és akarnokok, mert azok konfliktusa nélkül nincs történet. S ha ezek megvannak, akkor jöhet a néző számára a morális küzdelem pályáját éles kontúrokkal bemutató nagytotál.

Még megnyugodnánk abban, ha a dramaturgiai vonalvezetésben nem rögtön tiszták a karakterek, a helyzetek, ha rejtélyek lebegik be a mozaikszerű történetet. De a végén azért jöjjön a drámai keresztrejtvény megfejtése. De hiába, a rendező ezt a lelki megkönnyebbülést sem adhatja nekünk meg. Ennek feltételei ugyanis nem a filmből, hanem az életünkből hiányoznak.

Leiter Írisz (Jakab Juli) talán maga sem tudja, hogy miért jött Budapestre: hogy szülei egykori kalapszalonjában dolgozzon, vagy hogy kiderítse, miért haltak meg szülei a tűzvészben. Baleset vagy gyilkosság? Nem tudja meg. Szülei egykori kalapszalonjának új tulajdonosa, Brill Oszkár (Vlad Ivanov) szüleinek gyilkosa-e, vagy szellemi örökségük ápolója? Nem tudja meg. A szalon csak mellékesen, a körülmények kényszere alatt közvetít ki kalaposlányokat az előkelő vevőkörnek, vagy ellenkezőleg: egy leánykereskedő szervezet fedőszerve? Nem tudja meg. Fivére él-e még, vagy halott? Nem tudja meg. Ha él, akkor a felbukkanó figurák közül melyik lehet ő? Nem tudja meg. És miért ölte meg Kálmán grófot? Nem tudja meg. S végül a kalaposszalont felégető, vezetőjét megölő éjszakai fáklyások rendszerellenes anarchisták-e, vagy csak fosztogatók? Nem tudja meg.

Leiter Írisz filmbéli „története” nem más, mint hogy reménytelenül próbálja kontextusba helyezni magát. Tisztázni a szerepek koordináta-rendszerét. Felállítani a drámai helyzetet, hogy legyen kivel-mivel megbirkóznia. De nincs drámai helyzet, nincsenek tiszta szerepek. Hiába próbál a történések láncolatából saját történetet teremteni. Nincs történet. Csak történés. Megmentői és erőszaktevői ugyanazok. Ha egyáltalán számít a személye. Így aztán főhős sincs, csak kényszeresen kereső-kutató, riadt-konok szempár.

De drámai helyzet nélkül e szempár nem láthat – s így mi sem – kontúros, rendezett nagytotált. S a homályos nagytotálból csak Leiter Írisz értetlensége éles. A hangok sem lehetnek mások, mint elmosódottak, fókuszálatlanok. Majd ha tudjuk, hogy kik vagyunk, kitisztul a nagytotál.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.