Megreformálta az Akadémia az Oscar-kampányolás szabályait

  • narancs.hu
  • 2023. május 2.

Mikrofilm

Nincs több szenvtelen lobbi, promóciós vetítés vagy álságos panelbeszélgetés.

Az idei Oscar egyik legnagyobb meglepetése Andrea Riseborough jelölése volt a legjobb női főszereplők között. Filmje, a To Lestlie egy mindössze egymillió dollárból készült független mozi volt, amit ugyan szerettek a kritikusok, de nem kápráztatta el közönségét. Sőt, igazából alig lehetett hallani róla – egészen az Oscar-kampányig. Ekkor hirtelen Charlize Therontól kezdve Gwyneth Paltrow-ig színészek sora állt ki Riseborough alakítását méltatva; a Twitter és a Facebook megtelt a To Leslie-t promózó sztárokkal. A trükk pedig bejött. A film méregdrága kampány, hatalmas plakátok és drága fogadások nélkül jutott Oscar-jelöléshez, többek között olyanokat beelőzve, mint Viola Davis (The Woman King – A harcos) vagy Danielle Deadwyler (Till – Igazságot a fiamnak). Az Oscar a felháborodás hatására vizsgálatot rendelt el, de ahogy az várható volt, nem vették el a jelölést Riseborough-tól – a botrányról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

A díjat odaítélő Akadémia azonban nem hagyta annyiban a dolgot: szabályváltoztatást jelentettek be, ami már a következő évi ceremóniát is érinti. Ugyan a korábbi vizsgálatban úgy ítélték meg, a To Leslie online kampánya nem sértette meg irányelveiket, most kicsit szorítottak a gyeplőn:

a most bevezetett változások szerint az Akadémia szavazói ezentúl nem lobbizhatnak bizonyos filmek vagy alakítások mellett, vagy agitálhatják szavazásra a többi tagot.

A lényeg a lobbizás mértékén van: az Akadémia szabályai szerint az már normát sért, ha valaki azt írja mondjuk Twitteren, hogy „Szavazz erre a filmre!” – épp ezért a kampányok egyik bevett fordulata a „For your consideration”-szöveg, melynek jelentése a sokkal finomabb „Figyelmébe ajánljuk”.

Szintén vitákat váltott ki a To Leslie esetében, hogy a hírességek promóciós vetítéseket rendeztek a filmnek. Most ennek a gyakorlatnak is igyekszik gátat szabni az Akadémia: ezentúl Gwyneth Paltrow is maximum négy ilyen vetítést rendezhet a jelölés kihirdetése előtt egy mozinak, utána pedig egyet sem. Ezeket a For Your Consideration (FYC)-vetítéseket pedig nem fizetheti egy harmadik fél, szponzor vagy márka. Kibúvót jelenthetnek a szabályok alól a privát események: azaz Paltrow nyugodtan rendezhet vetítést egy filmnek, ha azt nem az Akadémia levelezőlistáján hirdeti meg, és nem egy stúdió vagy cég, hanem ő maga állja a cechet. A kérdezz-felelek-eseményeket (Q&A) és panelbeszélgetéseket is megreformálták, ezek ugyanis szintén bevett kampányelemeknek számítanak: az Akadémia tagjai nem szervezhetnek ilyet vagy vehetnek részt ezek lebonyolításában.

A díjátadók előtt a tengerentúlon bevett fogás a névtelen akadémiai szavazók megkérdezése: ezekben a cikkekben a meg nem nevezett szavazók őszintén és kendőzetlenül beszélnek arról, melyik jelöltet látták és melyiket nem, kire szavaznak és ki az, aki szerintük a jelölést sem érdemelte meg. A Variety-től kezdve az Indiewire-ön át a GoldDerbyig többen közöltek ilyen cikket az idén, de könnyen lehet, hogy ez a tradíció is megszűnik: az Akadémia ugyanis ezentúl megtiltja a tagjainak, hogy beszámoljanak szavazási preferenciáikról, akár anonim módon is. Az persze más kérdés, mindezt hányan fogják be is tartani.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.