Megreformálta az Akadémia az Oscar-kampányolás szabályait

  • narancs.hu
  • 2023. május 2.

Mikrofilm

Nincs több szenvtelen lobbi, promóciós vetítés vagy álságos panelbeszélgetés.

Az idei Oscar egyik legnagyobb meglepetése Andrea Riseborough jelölése volt a legjobb női főszereplők között. Filmje, a To Lestlie egy mindössze egymillió dollárból készült független mozi volt, amit ugyan szerettek a kritikusok, de nem kápráztatta el közönségét. Sőt, igazából alig lehetett hallani róla – egészen az Oscar-kampányig. Ekkor hirtelen Charlize Therontól kezdve Gwyneth Paltrow-ig színészek sora állt ki Riseborough alakítását méltatva; a Twitter és a Facebook megtelt a To Leslie-t promózó sztárokkal. A trükk pedig bejött. A film méregdrága kampány, hatalmas plakátok és drága fogadások nélkül jutott Oscar-jelöléshez, többek között olyanokat beelőzve, mint Viola Davis (The Woman King – A harcos) vagy Danielle Deadwyler (Till – Igazságot a fiamnak). Az Oscar a felháborodás hatására vizsgálatot rendelt el, de ahogy az várható volt, nem vették el a jelölést Riseborough-tól – a botrányról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

A díjat odaítélő Akadémia azonban nem hagyta annyiban a dolgot: szabályváltoztatást jelentettek be, ami már a következő évi ceremóniát is érinti. Ugyan a korábbi vizsgálatban úgy ítélték meg, a To Leslie online kampánya nem sértette meg irányelveiket, most kicsit szorítottak a gyeplőn:

a most bevezetett változások szerint az Akadémia szavazói ezentúl nem lobbizhatnak bizonyos filmek vagy alakítások mellett, vagy agitálhatják szavazásra a többi tagot.

A lényeg a lobbizás mértékén van: az Akadémia szabályai szerint az már normát sért, ha valaki azt írja mondjuk Twitteren, hogy „Szavazz erre a filmre!” – épp ezért a kampányok egyik bevett fordulata a „For your consideration”-szöveg, melynek jelentése a sokkal finomabb „Figyelmébe ajánljuk”.

Szintén vitákat váltott ki a To Leslie esetében, hogy a hírességek promóciós vetítéseket rendeztek a filmnek. Most ennek a gyakorlatnak is igyekszik gátat szabni az Akadémia: ezentúl Gwyneth Paltrow is maximum négy ilyen vetítést rendezhet a jelölés kihirdetése előtt egy mozinak, utána pedig egyet sem. Ezeket a For Your Consideration (FYC)-vetítéseket pedig nem fizetheti egy harmadik fél, szponzor vagy márka. Kibúvót jelenthetnek a szabályok alól a privát események: azaz Paltrow nyugodtan rendezhet vetítést egy filmnek, ha azt nem az Akadémia levelezőlistáján hirdeti meg, és nem egy stúdió vagy cég, hanem ő maga állja a cechet. A kérdezz-felelek-eseményeket (Q&A) és panelbeszélgetéseket is megreformálták, ezek ugyanis szintén bevett kampányelemeknek számítanak: az Akadémia tagjai nem szervezhetnek ilyet vagy vehetnek részt ezek lebonyolításában.

A díjátadók előtt a tengerentúlon bevett fogás a névtelen akadémiai szavazók megkérdezése: ezekben a cikkekben a meg nem nevezett szavazók őszintén és kendőzetlenül beszélnek arról, melyik jelöltet látták és melyiket nem, kire szavaznak és ki az, aki szerintük a jelölést sem érdemelte meg. A Variety-től kezdve az Indiewire-ön át a GoldDerbyig többen közöltek ilyen cikket az idén, de könnyen lehet, hogy ez a tradíció is megszűnik: az Akadémia ugyanis ezentúl megtiltja a tagjainak, hogy beszámoljanak szavazási preferenciáikról, akár anonim módon is. Az persze más kérdés, mindezt hányan fogják be is tartani.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."