Megreformálta az Akadémia az Oscar-kampányolás szabályait

  • narancs.hu
  • 2023. május 2.

Mikrofilm

Nincs több szenvtelen lobbi, promóciós vetítés vagy álságos panelbeszélgetés.

Az idei Oscar egyik legnagyobb meglepetése Andrea Riseborough jelölése volt a legjobb női főszereplők között. Filmje, a To Lestlie egy mindössze egymillió dollárból készült független mozi volt, amit ugyan szerettek a kritikusok, de nem kápráztatta el közönségét. Sőt, igazából alig lehetett hallani róla – egészen az Oscar-kampányig. Ekkor hirtelen Charlize Therontól kezdve Gwyneth Paltrow-ig színészek sora állt ki Riseborough alakítását méltatva; a Twitter és a Facebook megtelt a To Leslie-t promózó sztárokkal. A trükk pedig bejött. A film méregdrága kampány, hatalmas plakátok és drága fogadások nélkül jutott Oscar-jelöléshez, többek között olyanokat beelőzve, mint Viola Davis (The Woman King – A harcos) vagy Danielle Deadwyler (Till – Igazságot a fiamnak). Az Oscar a felháborodás hatására vizsgálatot rendelt el, de ahogy az várható volt, nem vették el a jelölést Riseborough-tól – a botrányról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

A díjat odaítélő Akadémia azonban nem hagyta annyiban a dolgot: szabályváltoztatást jelentettek be, ami már a következő évi ceremóniát is érinti. Ugyan a korábbi vizsgálatban úgy ítélték meg, a To Leslie online kampánya nem sértette meg irányelveiket, most kicsit szorítottak a gyeplőn:

a most bevezetett változások szerint az Akadémia szavazói ezentúl nem lobbizhatnak bizonyos filmek vagy alakítások mellett, vagy agitálhatják szavazásra a többi tagot.

A lényeg a lobbizás mértékén van: az Akadémia szabályai szerint az már normát sért, ha valaki azt írja mondjuk Twitteren, hogy „Szavazz erre a filmre!” – épp ezért a kampányok egyik bevett fordulata a „For your consideration”-szöveg, melynek jelentése a sokkal finomabb „Figyelmébe ajánljuk”.

Szintén vitákat váltott ki a To Leslie esetében, hogy a hírességek promóciós vetítéseket rendeztek a filmnek. Most ennek a gyakorlatnak is igyekszik gátat szabni az Akadémia: ezentúl Gwyneth Paltrow is maximum négy ilyen vetítést rendezhet a jelölés kihirdetése előtt egy mozinak, utána pedig egyet sem. Ezeket a For Your Consideration (FYC)-vetítéseket pedig nem fizetheti egy harmadik fél, szponzor vagy márka. Kibúvót jelenthetnek a szabályok alól a privát események: azaz Paltrow nyugodtan rendezhet vetítést egy filmnek, ha azt nem az Akadémia levelezőlistáján hirdeti meg, és nem egy stúdió vagy cég, hanem ő maga állja a cechet. A kérdezz-felelek-eseményeket (Q&A) és panelbeszélgetéseket is megreformálták, ezek ugyanis szintén bevett kampányelemeknek számítanak: az Akadémia tagjai nem szervezhetnek ilyet vagy vehetnek részt ezek lebonyolításában.

A díjátadók előtt a tengerentúlon bevett fogás a névtelen akadémiai szavazók megkérdezése: ezekben a cikkekben a meg nem nevezett szavazók őszintén és kendőzetlenül beszélnek arról, melyik jelöltet látták és melyiket nem, kire szavaznak és ki az, aki szerintük a jelölést sem érdemelte meg. A Variety-től kezdve az Indiewire-ön át a GoldDerbyig többen közöltek ilyen cikket az idén, de könnyen lehet, hogy ez a tradíció is megszűnik: az Akadémia ugyanis ezentúl megtiltja a tagjainak, hogy beszámoljanak szavazási preferenciáikról, akár anonim módon is. Az persze más kérdés, mindezt hányan fogják be is tartani.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”