Megreformálta az Akadémia az Oscar-kampányolás szabályait

  • narancs.hu
  • 2023. május 2.

Mikrofilm

Nincs több szenvtelen lobbi, promóciós vetítés vagy álságos panelbeszélgetés.

Az idei Oscar egyik legnagyobb meglepetése Andrea Riseborough jelölése volt a legjobb női főszereplők között. Filmje, a To Lestlie egy mindössze egymillió dollárból készült független mozi volt, amit ugyan szerettek a kritikusok, de nem kápráztatta el közönségét. Sőt, igazából alig lehetett hallani róla – egészen az Oscar-kampányig. Ekkor hirtelen Charlize Therontól kezdve Gwyneth Paltrow-ig színészek sora állt ki Riseborough alakítását méltatva; a Twitter és a Facebook megtelt a To Leslie-t promózó sztárokkal. A trükk pedig bejött. A film méregdrága kampány, hatalmas plakátok és drága fogadások nélkül jutott Oscar-jelöléshez, többek között olyanokat beelőzve, mint Viola Davis (The Woman King – A harcos) vagy Danielle Deadwyler (Till – Igazságot a fiamnak). Az Oscar a felháborodás hatására vizsgálatot rendelt el, de ahogy az várható volt, nem vették el a jelölést Riseborough-tól – a botrányról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

A díjat odaítélő Akadémia azonban nem hagyta annyiban a dolgot: szabályváltoztatást jelentettek be, ami már a következő évi ceremóniát is érinti. Ugyan a korábbi vizsgálatban úgy ítélték meg, a To Leslie online kampánya nem sértette meg irányelveiket, most kicsit szorítottak a gyeplőn:

a most bevezetett változások szerint az Akadémia szavazói ezentúl nem lobbizhatnak bizonyos filmek vagy alakítások mellett, vagy agitálhatják szavazásra a többi tagot.

A lényeg a lobbizás mértékén van: az Akadémia szabályai szerint az már normát sért, ha valaki azt írja mondjuk Twitteren, hogy „Szavazz erre a filmre!” – épp ezért a kampányok egyik bevett fordulata a „For your consideration”-szöveg, melynek jelentése a sokkal finomabb „Figyelmébe ajánljuk”.

Szintén vitákat váltott ki a To Leslie esetében, hogy a hírességek promóciós vetítéseket rendeztek a filmnek. Most ennek a gyakorlatnak is igyekszik gátat szabni az Akadémia: ezentúl Gwyneth Paltrow is maximum négy ilyen vetítést rendezhet a jelölés kihirdetése előtt egy mozinak, utána pedig egyet sem. Ezeket a For Your Consideration (FYC)-vetítéseket pedig nem fizetheti egy harmadik fél, szponzor vagy márka. Kibúvót jelenthetnek a szabályok alól a privát események: azaz Paltrow nyugodtan rendezhet vetítést egy filmnek, ha azt nem az Akadémia levelezőlistáján hirdeti meg, és nem egy stúdió vagy cég, hanem ő maga állja a cechet. A kérdezz-felelek-eseményeket (Q&A) és panelbeszélgetéseket is megreformálták, ezek ugyanis szintén bevett kampányelemeknek számítanak: az Akadémia tagjai nem szervezhetnek ilyet vagy vehetnek részt ezek lebonyolításában.

A díjátadók előtt a tengerentúlon bevett fogás a névtelen akadémiai szavazók megkérdezése: ezekben a cikkekben a meg nem nevezett szavazók őszintén és kendőzetlenül beszélnek arról, melyik jelöltet látták és melyiket nem, kire szavaznak és ki az, aki szerintük a jelölést sem érdemelte meg. A Variety-től kezdve az Indiewire-ön át a GoldDerbyig többen közöltek ilyen cikket az idén, de könnyen lehet, hogy ez a tradíció is megszűnik: az Akadémia ugyanis ezentúl megtiltja a tagjainak, hogy beszámoljanak szavazási preferenciáikról, akár anonim módon is. Az persze más kérdés, mindezt hányan fogják be is tartani.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.