Mindjárt indul az év egyik legjobb filmfesztiválja, ahol Fritz Langról kiderül, hogy szerette-e a kokaint és az örömlányokat

  • - gm -
  • 2017. szeptember 17.

Mikrofilm

Jön a Szemrevaló: gyerünk mozizni!

Hosszú évek tapasztalata alapján mondjuk, hogy az ősz kevés örömei közé tartozik, hogy ilyenkor indul a Szemrevaló Filmfesztivál. Vagyis ilyenkor jönnek az új filmek Németországból, Ausztriából és Svájcból, így aki német nyelvterületről érkező alkotásokkal szeretne töltekezni, annak bőven megvan a lehetősége: a fesztivál szeptember 21. és 30. között zajlik, tehát több mint egy héten keresztül járhatunk a Művész moziba, és olyan filmeket nézhetünk, amelyek egyébként nem biztos, hogy eljutnának hozzánk. Idén például elmehetünk egy gyökereit kereső svájci nővel Kurdisztánba (A fecske), megnézhetjük, hogyan tengődik egyik napról a másikra a Dortmundban élő ukrán bevándorló (Marija), de azt is átélhetjük, milyen is az első szexuális élmény Alsó-Ausztriában (Tizenhét).

SZEMREVALÓ / SEHENSWERT 2017 – Előzetes (hosszú) / Trailer (lang)

2017. szeptember 21. és 30. között rendezik idén a budapesti Művész moziban a SZEMREVALÓ / SEHENSWERT FILMFESZTIVÁLT. A Goethe Intézet, az Osztrák Kulturális Fórum és a Svájci Nagykövetség közös rendezvénye immár hatodik alkalommal hozza el a német nyelvterület új filmjeinek legjavát, eredeti nyelven, magyar felirattal vagy tolmácsolással.

Ez persze csak egy kis ízelítő, a fesztiválon ugyanis összesen 18 filmet fognak vetíteni, és ezeket négy tematikus blokkba szervezik. Lesz például egy a nagy németről, Fritz Langról, és ebben egyebek mellett le is vetítik az M-et meg a Liliomot is, ami után csak az lesz a kérdés, melyik is a jobb Lang-film. Aki az M keletkezésére kíváncsi, annak leginkább a Szemrevaló nyitófilmjét (premier csütörtökön, 19.30-kor), a Fritz Langot érdemes megnézni, ami nem valami doksi, hanem thriller, és egyszerre szól Langról, az első hangosfilmjéről meg egy sorozatgyilkosról. De nem spoilerezünk többet: minden információ ott van a programfüzetben, egy-egy filmre kicsivel több mint 1100 forintért ülhetünk be, ha viszont egyszerre veszünk négy jegyet, még kedvezményt is kapunk. Szeptember végétől, október elejétől pedig a filmek eljutnak más városokba is: kis Szemrevaló lesz Debrecenben, Szegeden és Pécsett is.

Szemrevaló ǀ Sehenswert Filmfesztivál 2017 Budapest

null

Mielőtt azonban beköltöznénk a Művészbe, még érdemes megvenni a csütörtökön érkező Magyar Narancsot, amelyben egy pompás Szemrevaló-melléklet is lesz, benne interjúval és kritikákkal, és ezek alapján simán el lehet dönteni, mely filmekre is érdemes beülni.

Interjúztunk például a fent már említett Fritz Lang rendezőjével, Gordian Mauggal, akitől Köves Gábor azt is megkérdezte, mi is a helyzet a kurvázó-kokainozó Langgal:

MN: A filmjében Langot kurvázó-kokainozó alakként láthatjuk. Hiteles az ábrázolás?

GM: A húszas-harmincas években minden fogorvosnál lehetett kapni kokaint, fájdalomcsillapító gyanánt. Ami a prostituáltakat illeti, ugyancsak Lotte Eisner írja, hogy Lang már a hatvanas évei vége felé közeledett, de gyakran látogatták kurvák Los Angelesben.

via GIPHY

De szó lesz a Caligaritól Hitlerig című dokumentumfilmről, amelyben a weimari köztársaság moziját mutatják be részletesen. László Ferenc kritikájából idézünk:

A két emblematikus rendező, F. W. Murnau és Fritz Lang filmes látomásai mellett olyan kisebb, de váltig az érdeklődésünkre méltó rendezők munkáit is érdemben tárgyalja Suchsland áttekintése, mint a magyar származású Paul Czinner vagy Ernő Metzner.

via GIPHY

Írunk egy izgalmas svájci drámáról, a Napfogyatkozásról is, amelyben egy autóbalesetet túlélő kisfiú és egy pszichológus között alakul ki mély kötelék. Elöljáróban csak annyit, hogy Köves Gábornak eléggé tetszett a film:

Stefan Haupt rendező kamerája viszont sok mindenre képes, például a manapság oly ritka visszafogottságra: nincs semmi trükk, semmi hivalkodás, tiszta, rendes, tágas, élményszerűen karbantartott zürichi szobabelsőkben karbantartásra szoruló lelkek ütköznek meg egymással az előállt drámai helyzetben.

via GIPHY

Olvashatnak még kritikát egy „politikailag inkorrekt vígjátékról”, az Ideges idegenekről is Barotányi Zoltán tollából, amely:

Erős empátiával, vérbő humorral, kisrealista érzékenységgel tud mesélni a Közép-Európa „boldogabbik” felébe szakadt bevándorlók mindennapjairól, s ez nem kevés.

via GIPHY

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.