Mint egy blues dal: Oscart is hozhat a fekete zenészek fülledt drámája

Mikrofilm

A Ma Rainey – A blues nagyasszonya látszólag csak egy lemezfelvétel története, valójában azonban egyszerre beszél rasszizmusról, hatalomról és a fekete kultúra ellentmondásos helyzetéről.

Egy forró chicagói napon zenészek érkeznek a lemezstúdióba – a jazzbanda három „munkás” tagja a megbeszélt időben ott van, el is foglalják helyüket a pincében, a nekik fenntartott próbateremben/öltözőben. Hamarosan megérkezik az excentrikus fiatal trombitás, Levee is, aki csatlakozik hozzájuk a dohos, rosszul szellőző szobában. Se a hely nem tetszik neki, se az, hogy az unalmas, ezerszer előadott dalokat újra el akarják próbálni a társai. Nemsokára befut az énekes, Ma Rainey is – ő a földszinti, tágas helyiségben kap helyet szeretőjével együtt. A fehér producer és a menedzser egy szinttel feljebb, a stúdióban foglalnak helyet. Hamarosan el is kezdődhetne a felvétel. Valami azonban mindig közbejön.

Gyakorlatilag ennyiről szól az idei díjszezon egyik legnagyobb szenzációja, a Ma Rainey: A blues nagyasszonya: egy úgynevezett faji lemez elkészítéséről. A filmre hatalmas figyelem irányult azután, hogy a főszereplő, Chadwick Boseman tavaly augusztusi halála után kiderült: ez az utolsó befejezett filmje.

A mozi pedig valóban Boseman, valamint a vele szembenálló, a címszereplőt alakító Viola Davis jutalomjátéka, párviadal egy díva és a háttérből a rivaldafénybe vágyó trombitás között. Ám ennél sokkal több is: hatástanulmány a hatalom és az elnyomás természetéről, egy fejezet a rasszizmus és a fekete kultúra történelméből.

Boseman Oscarja gyakorlatilag már zsákban van – egyedül az jelent kérdést és egyben zavart is, melyik kategóriában jelöljék majd, a fő- vagy mellékszereplők között. Viola Davis is jó esélyekkel indul a szobrocskáért, az elmúlt hetekben azonban maga a film ázsiója is az egekbe szökött, ma már ott lohol a régóta a díj fő esélyesének kikiáltott Nomadland nyakában.

A Ma Rainey egyetlen délután alatt, gyakorlatilag egy helyszínen, egy hanglemezstúdióban játszódik – a sűrítés egyik oka, hogy a film August Wilson drámájának adaptációja. Wilsont a fekete Amerika színházi hangjának is nevezik, kétszer nyerte el a Pulitzert és a Tonyt is, legismertebb darabja a Kerítések, melyből 2016-ban Denzel Washington készített Oscar-díjas drámát.

A Ma Rainey filmadaptációját a Kerítésekkel együtt, 2013-ban jelentették be Washington tíz filmre szóló, HBO-val kötött megegyezésének részeként, ám a blues nagyasszonyát bemutató mozi végül a Netflixhez került. Washington producerként maradt a projektnél, a rendezői feladatokat pedig átadta George C. Wolfe-nak. Az ő nevét jóval kevesebben ismerik, eddigi legismertebb mozija az Éjjel a parton című Richard Gere-dráma, ezen kívül főleg sorozatepizódokat és tévéfilmeket rendezett. Nem tartozik tehát a legismertebb rendezők közé, de hogy milyen fontos szerepet is játszik a film sikerében, az főleg akkor derül ki, ha összevetjük a Ma Rainey-t a Washington rendezte Kerítésekkel: a minimális kameramunka és a szinte teljesen hiányzó direktori szemlélet miatt az inkább tűnt színházi felvételnek, mint filmnek.

A Ma Rainey-vel más a helyzet: Wolfe a cselekményt télből egy forró nyári napba helyezte át, a hőség, az izzadó homlokok és a stúdió fojtogató levegője pedig remek háttérül szolgálnak a filmben látható feszültségekhez. Ahogy azt a rendező a film mellé készült félórás dokumentumfilmben kifejtette, az eget áthatolhatatlan, szürke felhőréteg fedi – csak a meleget érezni, az azt okozót napot ugyanakkor tudatosan egy pillanatra sem láthatjuk. Mindez szépen leképezi azt, ahogy a film a rasszizmust bemutatja.

A Ma Rainey-ben ugyanis nincsen explicit négerezés, vagy olyan hatásvadász jelenetek, amelyekkel a „jó fehér megmentő”-toposzt bemutató, Zöld könyv-szerű filmek élnek. Csak néhány rövid jelenet játszódik a stúdión kívül, azok azonban épp azt mutatják be, milyen világban voltak kénytelenek boldogulni a feketék a 30-as évek Amerikájában: Ma Rainey, az ünnepelt énekes a színpadon kívül a többség számára nem a blues nagyasszonya, hanem ugyanolyan fekete, mint azok az emberek, akik ebben az időben tömegesen áramlottak Chicagóba és a többi nagyvárosba egy jobb élet reményében. Mikor autója egy másikkal ütközik, kérdés nélkül gyanúsítottá válik, amikor pedig a maga pompájában végigvonul a szállodán, ítélkező tekintetek sorát kell kiállnia.

Ma Rainey ugyanakkor pont az ellentéte azoknak a szegény, nehéz sorsú fekete figuráknak, amelyeket egy rakás – jellemzően fehérek rendezte – filmben láthattunk. Nagyszájú, pimasz, kérkedő és ellentmondásos, vagyis pont úgy viselkedik, ahogy egy különc sztár. Mivel azonban fekete, akarva-akaratlanul egyfajta szerénységet várnának tőle az emberek: mintha meg kellene alázkodnia, vagy hálásnak lennie azért, hogy a bőrszíne ellenére lehetőséget kap a szakmában. Ma Rainey pont ezek ellen a sztereotípiák ellen kel ki: megdolgozott azért, ahol tart, és elvárja, hogy tiszteljék és becsüljék.

Sőt, direkt tovább is megy ennél, és folyamatosan a határokat feszegeti. Az, hogy felháborodik, amiért lemezfelvétel közben nem kap üdítőt, még abszolút érthető – később azonban ragaszkodik hozzá, hogy a számok közötti átvezetőt dadogással küszködő rokona mondja fel. Mivel alapesetben nem kapja meg a neki kijáró tiszteletet, kénytelen ilyen lépésekkel utat törni tekintélyének. A film egyik legfőbb mondanivalója ugyanis a rasszizmus mellett a hatalom és a tekintély természetéről szól – arról, hogyan küszködnek érte az egyes szereplők.

29ma-rainey3-mobileMasterAt3x-v2_top_story_lead.jpg

Jelenet a filmből
 
 

Mindezt Wolfe remekül szemlélteti a térbeli viszonyokkal is: a pincében próbáló session-zenészeknek nincs szavuk még a stúdión belül sem, ők abszolút Ma Rainey alá vannak rendelve, miközben az énekes állandó harcban áll a fizikailag is felette trónoló fehér producerrel és menedzserrel. A viszonyokat a Boseman által alakított Levee borítja meg: nem akar beállni a sorba, és csak a háttérben zenélni, ő is hírnévre és elismertségre vágyik. Szólójával elhalványítja Ma Rainey éneklését is, egyes daloknak saját, izgalmasabb és kreatívabb változatot kreál. Nem fél harcba szállni a minden tekintetben felette álló Ma Rainey-vel sem, aki egyre inkább szétforgácsolódik abban, hogy nemcsak a fehér stúdiósokkal, de már a saját zenészeivel is küzdenie kell.

A film olyan, mint egy blues dal: a szereplők egyszerre játszanak tökéletes harmóniában (hiszen az alá-fölé rendeltségük egyértelmű), és harcolnak egymással minden pillanatban. Levee folyamatosan a zenésztársaivel perlekedik, néha vígjátékokba illő szócsépléssel, máskor drámai monológokban, vagy épp ökölharcban, de a trombitás ugyanúgy harcban áll Ma Rainey-vel is, ugyanis mindketten igyekeznek saját körüket tágítani, centiméterről centiméterre hatalmat nyerni a többiek felett. Néhány rövid jelenetre viszont ők is a háttérbe szorulnak, és a muzsikusok veszik át a szerepet: a többiek árnyékában a banda tagjai, Toledo, Cutler és Slow Drag is megkapják néhány percnyi hírnevüket, történeteik népmese-szerű példázatok.

Jellemző, hogy a legnagyobb konfliktusok nem az abszolút hatalmat gyakorló fehér fejesek és a fekete zenészek között robbannak ki, hanem az egytől egyig alárendelt szerepet játszó feketék között. Ilyen a hatalom természete: általában nem azon éljük ki dühünket, aki, vagy ami okozta a frusztráltságunkat, hanem a tőlünk nem messze álló, ugyancsak kiszolgáltatott helyzetben lévőkön. Nem ők tehetnek a gazdasági helyzetről, arról, hogy elvesztettem az állásom, vagy a rossz életkörülményekről – de ők azok, akikbe legalább bele tudok rúgni. Ugyanez játszódik le a filmben: Levee nem tudja máson levezetni feszültségét, ezért elkeseredésében saját zenésztársai ellen fordul.

Wolfe a nyitó- és zárójelenettel ráadásul nemcsak keretbe foglalja a filmet, de tágabb kontextusba is helyezi a lemezstúdióban zajló drámát. Ma Rainey azért is viselkedik olyan ellenségesen a felvétellel szemben, mert tudja, hogy hatalmát egyedül a hangja képviseli: azzal, hogy azt lemezbe zárva elválasztják tőle, gyakorlatilag megfosztják erejétől. A színpadon ugyan ő a blues nagyasszonya, ám amint felvétel készül róla, rá már semmi szükség nincs: a stúdió a jelenléte nélkül is képes lesz profitálni belőle.

A fekete zenészek – de akár beszélhetünk a fekete kultúra egészéről is – munkáját azonban nemcsak azzal használták ki, hogy a pénz nagy részét a stúdiók tették zsebre: a rocktól kezdve a jazzen át a soulig és a rapig gyakorlatilag az összes tradicionális fekete műfaj története arról szól, hogy mosták fehérre őket az elmúlt évtizedekben. Nemcsak klasszikus whitewashingra kell gondolni, amikor egy afro-amerikai szerző művét fehér előadó vitte sikerre: a többségi (fehér) kultúra természetének része, hogy bekebelezi a feltörekvő kisebbségi műfajokat és irányzatokat, majd saját képére formálva teremti meg saját idoljait. A rock királyaként a fehér Elvis Presley-t emlegetjük; a rap pedig azután kezdett szubkultúrából mindent átható, mindenütt jelen lévő műfajjá válni, hogy a Beastie Boys és Eminem learatta a babérokat. Ma Rainey hiába számított annak idején a blues nagyasszonyának, már saját korában meg kellett harcolnia a hírnévért Bessie Smith-szel – mára pedig szinte teljesen elfelejtették a nevét, miközben az örökségére építkező olyan fehér zenészek, mint például Janis Joplin világhírűvé váltak.

Elérhető a Netflixen.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."