Muhi András: Mi sem volt természetesebb, mint kimondani, hogy rendezünk egy filmszemlét

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2025. január 20.

Mikrofilm

Február 3. és 9. között a Corvin moziban tartják a 44. Magyar Filmszemlét, amelyen több mint 150 film versenyez. A tizenkét év után felélesztett mustra szervezéséről beszélgettünk Muhi András producerrel, a szemle igazgatójával.

magyarnarancs.hu: Váratlanul érte a hír a mozirajongókat, hogy lesz újra magyar filmszemle? A szakma számára nyilván nem volt titok. Mi a története az újjáélesztésnek?

Muhi András: Múlt év májusában, amikor Tarr Bélának lejárt a mandátuma, engem választottak meg a Magyar Filmművészek Szövetsége új elnökének. Ott álltam a tagság előtt, és valamit mondani kellett.

magyarnarancs.hu: Bemondtad a tutit?

MA: A szívem vágyát mondtam be, amivel azt a hiányt gondoltam pótolni, hogy már tizenöt éve nem látjuk egymást, nincs valós szakmai közélet, nincsenek találkozási pontok. (A mostani előtti utolsó, 43. Magyar Filmszemlét 2012-ben tartották – a szerk.) Ezért mi sem volt természetesebb, mint kimondani, hogy rendezünk egy filmszemlét. Illetve: felélesztjük a Magyar Filmszemlét. Nekem személyesen is nagyon sokat jelentett a Filmszemle, aminek a hetvenes évek végétől folyamatosan más-más státuszban voltam a résztvevője.

magyarnarancs.hu: Először mint közönség?

MA: Először mint közönség, aztán mint Muhi Klára filmkritikus párja, férje. Utána Hartai Lacival meg Klárival készítettünk dokumentumfilmeket, és egyszer csak versenyben voltunk. Kezdetben a Balázs Béla Stúdióban gyártott a filmjeinkkel, később az általam vezetett Inforg Stúdióban készültekkel.

magyarnarancs.hu: Azóta vagy producer?

MA: Amíg a saját filmjeinket készítettük, nem tekintettem magam producernek: Hartai Lacival meg Muhi Klárával hárman voltunk egy stáb, egy alkotócsapat. A 90-es évek még így teltek el, aztán a saját filmemmel is neveztem. Nagyon más érzés, hogy közönség vagy, vagy egy labdarúgó-feleség, vagy alkotó. Utána az egész kiteljesedett, mikor elkezdtem mások filmjeit gyártani. 2000-től 2010-ig kétszázötven film született az Infrorg Stúdióban. De 2010-ben gyakorlatilag a teljes magyar filmgyártás leállt, abban a pillanatban, ahogy a Magyar Mozgókép Közalapítvány megszűnt. Így megszűnt a filmszemle valós támogatása is, ami mintegy 150 milliót jelentett, tehát nagyon nagy summáról beszélünk. Elfogadnám most annak az összegnek akár a negyedét is, holott azóta eltelt tizenöt év. Ebből a pénzből többek közt meghívtak a nemzetközi filmszakma valós szereplői közül száz-százötven vendéget is.

magyarnarancs.hu: Hogyan folytatjátok idén ezt a hagyományt ?

MA: Pénz híján hivatalosan nem tudunk meghívni külföldieket. Úgyhogy megkértem a filmszövetségi tagokat, mozgassák meg a személyes ismeretségi kapcsolataikat.

magyarnarancs.hu: A hagyomány részeként rendezitek meg idén is február első hetében a szemlét?

MA: Nagyon jól kitalálták az eleink ezt az időpontot, ami közvetlenül a Berlinale, a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál előtt volt. Gyakorlatilag az európai filmszakmai elit egy része idejött Budapestre, megnézni a magyar filmeket. Akkor még nagyon érdekesnek számítottunk, az öreg mesterek, Jancsó Miklós, Makk Károly is éltek, érdekes volt a Simó-osztály, vagy akár az Inforg, sorolhatnám. A szemle után meg felkerekedett a nemzetközi csapat, és innen mentek Berlinbe, az egy vagy két vagy akár öt magyar film alkotóival együtt, akiket meghívtak az ottani filmfesztiválra. Rengeteg magyar filmessel találkozhattál kinn: a szakmában „az létezett”, aki Berlinben is megjelent. A Magyar Mozgókép Közalapítvány megszűntével tulajdonképpen kiment a támogatás a Filmszemle mögül minden értelemben. Illetve akkor, mikor a filmművész szövetséggel szemben létrehozták a Magyar Filmakadémiát.

magyarnarancs.hu: Nekik köszönhetően indult el a Magyar Filmhét, a saját megfogalmazásuk szerint a Magyar Filmszemle hiánypótlásaként is.

MA: Pedig teljesen mások voltak az elképzelések… A Filmhét, ami még Andy Vajna alatt indult, részben egyfajta Oscar-díj jellegű esemény akart lenni. A Filmszemle viszont, és én azt szeretném, ha ez újraéledne, nemcsak a szakmai elitnek szólt, hanem mivel bemutató filmfesztivál volt, mindig eljöttek a teljes stábok is. Mindenki ismert mindenkit műfajokon át, és nemcsak a rendezőket meg a producereket, hanem a világosítókat meg fókusz pullert is. E mellett a Filmszemle mustra is: mi most a benevezett 382 filmből, amennyit csak lehet, azaz kétszáz-kétszázharmincat bemutatunk, ha nem is feltétlenül versenyben.

magyarnarancs.hu: Kié a név?

MA: A brand? A Magyar Filmművészek Szövetségéé, amely a negyvennégy év folyamán markánsan jelen volt a filmszemlék szervezésében.

magyarnarancs.hu: Több helyszínt is terveztetek a Corvin mozin túl?

MA: Nem, nem tudtunk további mozikkal tervezni, nincs pénzünk.

magyarnarancs.hu: Ez a függetlenség ára?

MA: A 44. Magyar Filmszemlére ugyan állami pénzt nem kapunk, sem a Nemzeti Filmintézettől, sem a minisztériumtól, de a főváros mögénk állt: ingyen adják oda a Corvin mozit egy hétre, és némi pénzt is kapunk, amit kiegészít a szakma, főleg producerek, szakmai szervezetek. De mellénk állt a MagNet Bank is, az RTL Klub, meg a Magyar Mozi TV is. Abban teljesen megfelelünk a hagyományoknak, hogy minden mozgókép számára nyitott a szemle. Az igazi támogatottságot abban érzékelem, hogy 382 film nevezett, de a szemle sikeressége a nézőszámon is múlik, nyilván. Jó lenne, ha jó sokan lennénk.

magyarnarancs.hu: Hogy állítottátok fel a stábot, ami megszervezte a seregszemlét?

MA: Mint a Hét mesterlövészben a kopasz: elindultam megtalálni a társakat, mert gyakorlatilag társadalmi munkában kellett dolgozni közel egy éven át.

magyarnarancs.hu: Producerként ráláttál a szakmára, gondolom.

MA: Szerencsére, de azokat kellett megtalálni, akik effektíve és tevőlegesen részt vesznek a szervezésben. Igy jött létre a Szemletanács. Elsősorban producerek, produceri irodák kerültek bele, Pataki Ági és Kovács Gábor produceri párosa mellett mások is, például Csutak Tamás, akinek a cége a legnagyobb hazai és külföldi produkciókat is könyveli. Liszka Tamás pedig a Budapest Film vezérigazgatójaként a fővárost is képviseli a szemlén.

magyarnarancs.hu: Mit vár a szakma a 44. Magyar Filmszemlétől a hosszú ideig tartó hiány betöltésén túl?

MA: Valós szakmai visszajelzéseket. Korábban már önmagában az jó visszajelzést jelentett, ha valamelyik filmet elvitte egy-egy nemzetközi fesztivál, például a cannes-i vagy a berlini. De, mint most látszik, elkészült 382 film, amelyek többségről nem nagyon tudunk, főleg, ha nem játékfilmről vagy hosszú dokumentumfilmről van szó.

magyarnarancs.hu: Ez a 382 film hány év termése?

MA: Az összes benevezett film 2023. január 1-től készült, vagy mutatták be, tehát az utóbbi két évben. Ebből negyvenöten jelentkeztek nagyjátékfilmmel.

magyarnarancs.hu: Ki nevezhetett?

MA: Aki akart. De, mivel "csak" hat terme van a Corvinnak, létezik korlát, még úgy is, hogy egy héten keresztül folyamatosan vetítünk. Ezért is kértünk fel előzsűrit minden kategóriában. Az általuk legminőségibbnek tartott alkotások lettek a versenyfilmek, a többi pedig, ami még belefért, az információs vetítésbe került.

magyarnarancs.hu: Az is külön szekció lesz?

MA: Igen, ilyen az egész világon létezik. Azok a filmek kerülnek oda, amiket nem választanak be a versenybe, de a fesztivál rendezői fontosnak tartják, hogy informálják róluk a közönséget, azaz bemutassák őket. Mindent levetítünk, ami fizikailag belefér, hiszen a játékfilmekről még úgy-ahogy tud az, aki igazán érdeklődik irántuk, de hol látod a dokumentumfilmeket, és hol látod a rövidfilmeket meg az animációkat? Azokra már tényleg vadászni kell. A filmszemle pont erre jó. Tizenöt éve éve nem volt olyan seregszemle, ahol kiderülhetett volna, hogy na, most ez egy selymes rét, vagy pedig egy tar pusztaság.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.