S nem mentes az ilyen hozzáállástól a filmkészítés sem. Ráadásul nemcsak a játékfilmek hajlamosak nagyvonalúan kezelni a munka szerepét az ember életében, de a non fiction műfaj szórakoztató igénnyel tető alá hozott darabjai sem riadnak vissza a felületes megközelítéstől. A legismertebb példája mindennek a Mocskos melók X. Y.-nal jellegű filmek, melyben egy sokak által joggal – de másért! – szeretett celebritást tesznek sós kútba, kerék alá s más rémes helyekre, aztán lehet izgulni, hogy hogyan állja meg a helyét Buga Jakab vécépucolóként. Ugyanakkor a munka világa furcsa hely, még a legsűrűbben használt kliséket is képes tartalommal feltölteni. Hisz az idei Verzió talán legizgalmasabb válogatásának egyik versenyműve, Apolena Rychlíková Végkimerülésig című filmje pont ezen a jól kitaposott ösvényen indul el, amikor hősét nekiindítja a cseh munkaerőpiac legsötétebb bugyrainak. De már az alaphelyzet is húz egy merészet az eddigiekhez képest, hiszen egy nő száll alá oda, ahova eddig csak hősies férfiak mertek. Irány a kórházi mosoda, a csirkefarm, a pénztárfülke és a hrabali magasságokat és mélységet hátborzongatóan felidéző szemétválogatás. S persze az összeállítás többi filmje sem a király fő-fő ételkóstolójának nagy kockázatokkal járó, de olykor élvezetes fáradozásaiba nyújt betekintést, hanem hasonlóan kellemetlen helyek és szituációk nagyon is valóságos hőseit igyekszik közel hozni a nézőkhöz szinte minden esetben több mint kevesebb sikerrel. S amikor nézzük az ukrán szénbányász, az indonéz kéngyári munkás vagy éppenséggel a kikötői dolgozók, s hogy egy hozzánk lélekben közelebbi példát hozzunk, a stadionépítők erőfeszítéseit tárgyazó munkákat, az a legkevesebb, hogy az élmény bizony számos fogalmunk felülvizsgálatára késztet. És itt nem csak a „szerencsére” kell gondolnunk, hogy tudniillik, jaj, milyen szerencsések vagyunk, mert az ilyesmi adott esetben elkerül minket. Sokkal többről van itt szó: az egész világról.
Figyelmébe ajánljuk
A kutya mellett
A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.
Iszony
Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).
Elvis gyémánt félkrajcárja
- - turcsányi -
Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.
Saját magány
A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.
Az én bilincsei
A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.
Kihaltunk volna
Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.