VERZIÓ - Interjú

„A szellemek várhatnak, de a háború nem”

Csuja László filmrendező

  • Bori Erzsébet
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Az idei fesztivált egy magyar rendező munkája nyitja meg. A Kilenc hónap háború című magyar–ukrán–orosz koprodukcióban készült 71 perces dokumentumfilm egy kárpátaljai magyar fiatalember, a 24 éves Jani útját követi – az otthontól a behívón át egészen a frontig – az ukrán–orosz háborúban. Ha úgy nézzük, háborús látlelet, ha meg úgy, akkor fejlődésregény, de inkább egyszerre mind a kettő.

Magyar Narancs: A filmnek nem kívánt aktualitást ad, hogy most kaptuk a hírt: egy orvlövész megölt egy magyar katonát az orosz–ukrán fronton. Ő volt a tizedik ukrajnai magyar áldozata ennek a háborúnak. Hogyan döntötte el, hogy erről a témáról forgat filmet?

Csuja László: Eredetileg a szellemhitről akartam forgatni kárpátaljai falvakban. Odautaztam, hogy ezzel a témával kapcsolatban kutassak. A falusiak máig erősen hisznek a babonákban, szellemekben. Például az egyik iskolába azért nem adták be a gyerekeiket a szülők, mert a diákok asztalt táncoltattak, és elterjedt a faluban, hogy szellemek kísértenek az iskolában. Ilyen és ehhez hasonló történetek kezdtek el érdekelni. De akkoriban tört ki a háború, és érzékeltem, milyen azonnali és erőteljes hatást gyakorol az emberek életére, ami egyértelművé tette számomra, hogy a szellemek várhatnak, de a háború nem. Mindenki rettegett a jövőtől, eltűntek a férfiak, külföldre menekültek vagy besorozták őket. Miközben elkezdtem a háborúhoz kapcsolható történeteket keresni, beszállt a közös munkába Horváth-Szabó Ágnes és Muhi András Pires producer, akik fontosnak érezték ezt az ügyet, és mindvégig nagy energiákkal segítették a filmet.

MN: Hogyan talált rá a film hősére, Janira?

CSL: Janit és családját a beregszászi önkormányzat önkéntese ajánlotta, aki a katonák ügyeit intézi. Megtudtuk, hogy a fiú nemsokára el fog menni a háborúba, és úgy éreztük, ez egy fontos dramaturgiai pont, akár a film kezdődhetne is ezzel. Édesanyjával, Erzsikével személyesen találkoztunk, majd Janit telefonon hívtuk, éppen a kiképzéséről utazott haza. Mindketten beleegyeztek a forgatásba. Az első forgatási napon Jani megkérte a barátnője, Zsani kezét, és megígérte a család előtt, hogy ha visszatér élve a frontról, elveszi feleségül. Ezt sikerült rögzítenünk, nagyon erős felütésnek éreztem, úgyhogy innentől kezdve biztos voltam benne, hogy velük folytatjuk a forgatást.

MN: A frontról, a lövészárkokból, a bunkerekből is látunk felvételeket a filmben. Nehéz volt-e forgatási engedélyt kapni a fronton, vagy ezek gerillafelvételek?

CSL: Ezek mobiltelefonos felvételek, amelyeket Jani készített, mintha egy videonapló lenne. Nincs olyan snitt a filmben, amit mi készítettünk volna a fronton. A katonák között bevett szokás mobiltelefonnal mindenfélét rögzíteni, ami éppen történik velük, ahogy otthon is, ez már a hétköznapok része. Tudtuk, hogy forgat Jani, beszélgettünk is róla, de ezeket a felvételeket csak akkor kaptuk meg, miután leszerelt. Az operatőr, Nagy Zágon tanácsára döntöttem úgy, hogy legyen egy ilyen pillére is a filmnek.

MN: Az erős, kimondatlan érzelmek többször is szinte „átütik” a filmvásznat, illetve kép­ernyőt. Bár a stáb végig a háttérben marad, és minden interakció szigorúan családon belüli, utólag mit gondol, mennyire fogta vissza magát Jani, mennyire fojtotta el a félelmeit, szorongását, frusztrációját, hogy a filmben és a nézők előtt jobb színben, bátrabbnak, vagányabbnak tűnjön fel?

CSL: Jani nem előttünk akart bátrabbnak mutatkozni, vagy nem előttünk fojtotta el az érzelmeit, hanem ezt akarta mutatni az anyja felé. A filmben kulcsfontosságúak azok a mondatok, ahol arról beszél az anya, hogy Jani nem tudja kimutatni az érzelmeit. A család rendkívül természetesen létezett a kamera előtt, szerintem a jelenlétünk ilyen módon nem befolyásolta a viselkedésüket, ezért is tudtunk sok intim pillanatot megragadni.

Névjegy

Csuja László (34) a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett forgatókönyvíró szakon. Foszforcímű kisjátékfilmje Tampere, Cork és Edinburgh mellett több rangos nemzetközi filmfesztiválon is versenyzett. Első nagyjátékfilmje, a Virágvölgy a Karlovy Vary-i filmfesztiválon debütált, ahol az East of the West szekcióban elnyerte a Zsűri Díját. Első dokumentumfilmje, a Kilenc hónap háborúSzarajevóban mutatkozott be, és a zsűri különdíjában részesült.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.