VERZIÓ - Interjú

„A szellemek várhatnak, de a háború nem”

Csuja László filmrendező

  • Bori Erzsébet
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Az idei fesztivált egy magyar rendező munkája nyitja meg. A Kilenc hónap háború című magyar–ukrán–orosz koprodukcióban készült 71 perces dokumentumfilm egy kárpátaljai magyar fiatalember, a 24 éves Jani útját követi – az otthontól a behívón át egészen a frontig – az ukrán–orosz háborúban. Ha úgy nézzük, háborús látlelet, ha meg úgy, akkor fejlődésregény, de inkább egyszerre mind a kettő.

Magyar Narancs: A filmnek nem kívánt aktualitást ad, hogy most kaptuk a hírt: egy orvlövész megölt egy magyar katonát az orosz–ukrán fronton. Ő volt a tizedik ukrajnai magyar áldozata ennek a háborúnak. Hogyan döntötte el, hogy erről a témáról forgat filmet?

Csuja László: Eredetileg a szellemhitről akartam forgatni kárpátaljai falvakban. Odautaztam, hogy ezzel a témával kapcsolatban kutassak. A falusiak máig erősen hisznek a babonákban, szellemekben. Például az egyik iskolába azért nem adták be a gyerekeiket a szülők, mert a diákok asztalt táncoltattak, és elterjedt a faluban, hogy szellemek kísértenek az iskolában. Ilyen és ehhez hasonló történetek kezdtek el érdekelni. De akkoriban tört ki a háború, és érzékeltem, milyen azonnali és erőteljes hatást gyakorol az emberek életére, ami egyértelművé tette számomra, hogy a szellemek várhatnak, de a háború nem. Mindenki rettegett a jövőtől, eltűntek a férfiak, külföldre menekültek vagy besorozták őket. Miközben elkezdtem a háborúhoz kapcsolható történeteket keresni, beszállt a közös munkába Horváth-Szabó Ágnes és Muhi András Pires producer, akik fontosnak érezték ezt az ügyet, és mindvégig nagy energiákkal segítették a filmet.

MN: Hogyan talált rá a film hősére, Janira?

CSL: Janit és családját a beregszászi önkormányzat önkéntese ajánlotta, aki a katonák ügyeit intézi. Megtudtuk, hogy a fiú nemsokára el fog menni a háborúba, és úgy éreztük, ez egy fontos dramaturgiai pont, akár a film kezdődhetne is ezzel. Édesanyjával, Erzsikével személyesen találkoztunk, majd Janit telefonon hívtuk, éppen a kiképzéséről utazott haza. Mindketten beleegyeztek a forgatásba. Az első forgatási napon Jani megkérte a barátnője, Zsani kezét, és megígérte a család előtt, hogy ha visszatér élve a frontról, elveszi feleségül. Ezt sikerült rögzítenünk, nagyon erős felütésnek éreztem, úgyhogy innentől kezdve biztos voltam benne, hogy velük folytatjuk a forgatást.

MN: A frontról, a lövészárkokból, a bunkerekből is látunk felvételeket a filmben. Nehéz volt-e forgatási engedélyt kapni a fronton, vagy ezek gerillafelvételek?

CSL: Ezek mobiltelefonos felvételek, amelyeket Jani készített, mintha egy videonapló lenne. Nincs olyan snitt a filmben, amit mi készítettünk volna a fronton. A katonák között bevett szokás mobiltelefonnal mindenfélét rögzíteni, ami éppen történik velük, ahogy otthon is, ez már a hétköznapok része. Tudtuk, hogy forgat Jani, beszélgettünk is róla, de ezeket a felvételeket csak akkor kaptuk meg, miután leszerelt. Az operatőr, Nagy Zágon tanácsára döntöttem úgy, hogy legyen egy ilyen pillére is a filmnek.

MN: Az erős, kimondatlan érzelmek többször is szinte „átütik” a filmvásznat, illetve kép­ernyőt. Bár a stáb végig a háttérben marad, és minden interakció szigorúan családon belüli, utólag mit gondol, mennyire fogta vissza magát Jani, mennyire fojtotta el a félelmeit, szorongását, frusztrációját, hogy a filmben és a nézők előtt jobb színben, bátrabbnak, vagányabbnak tűnjön fel?

CSL: Jani nem előttünk akart bátrabbnak mutatkozni, vagy nem előttünk fojtotta el az érzelmeit, hanem ezt akarta mutatni az anyja felé. A filmben kulcsfontosságúak azok a mondatok, ahol arról beszél az anya, hogy Jani nem tudja kimutatni az érzelmeit. A család rendkívül természetesen létezett a kamera előtt, szerintem a jelenlétünk ilyen módon nem befolyásolta a viselkedésüket, ezért is tudtunk sok intim pillanatot megragadni.

Névjegy

Csuja László (34) a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett forgatókönyvíró szakon. Foszforcímű kisjátékfilmje Tampere, Cork és Edinburgh mellett több rangos nemzetközi filmfesztiválon is versenyzett. Első nagyjátékfilmje, a Virágvölgy a Karlovy Vary-i filmfesztiválon debütált, ahol az East of the West szekcióban elnyerte a Zsűri Díját. Első dokumentumfilmje, a Kilenc hónap háborúSzarajevóban mutatkozott be, és a zsűri különdíjában részesült.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.