VERZIÓ - Interjú

„A szellemek várhatnak, de a háború nem”

Csuja László filmrendező

  • Bori Erzsébet
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Az idei fesztivált egy magyar rendező munkája nyitja meg. A Kilenc hónap háború című magyar–ukrán–orosz koprodukcióban készült 71 perces dokumentumfilm egy kárpátaljai magyar fiatalember, a 24 éves Jani útját követi – az otthontól a behívón át egészen a frontig – az ukrán–orosz háborúban. Ha úgy nézzük, háborús látlelet, ha meg úgy, akkor fejlődésregény, de inkább egyszerre mind a kettő.

Magyar Narancs: A filmnek nem kívánt aktualitást ad, hogy most kaptuk a hírt: egy orvlövész megölt egy magyar katonát az orosz–ukrán fronton. Ő volt a tizedik ukrajnai magyar áldozata ennek a háborúnak. Hogyan döntötte el, hogy erről a témáról forgat filmet?

Csuja László: Eredetileg a szellemhitről akartam forgatni kárpátaljai falvakban. Odautaztam, hogy ezzel a témával kapcsolatban kutassak. A falusiak máig erősen hisznek a babonákban, szellemekben. Például az egyik iskolába azért nem adták be a gyerekeiket a szülők, mert a diákok asztalt táncoltattak, és elterjedt a faluban, hogy szellemek kísértenek az iskolában. Ilyen és ehhez hasonló történetek kezdtek el érdekelni. De akkoriban tört ki a háború, és érzékeltem, milyen azonnali és erőteljes hatást gyakorol az emberek életére, ami egyértelművé tette számomra, hogy a szellemek várhatnak, de a háború nem. Mindenki rettegett a jövőtől, eltűntek a férfiak, külföldre menekültek vagy besorozták őket. Miközben elkezdtem a háborúhoz kapcsolható történeteket keresni, beszállt a közös munkába Horváth-Szabó Ágnes és Muhi András Pires producer, akik fontosnak érezték ezt az ügyet, és mindvégig nagy energiákkal segítették a filmet.

MN: Hogyan talált rá a film hősére, Janira?

CSL: Janit és családját a beregszászi önkormányzat önkéntese ajánlotta, aki a katonák ügyeit intézi. Megtudtuk, hogy a fiú nemsokára el fog menni a háborúba, és úgy éreztük, ez egy fontos dramaturgiai pont, akár a film kezdődhetne is ezzel. Édesanyjával, Erzsikével személyesen találkoztunk, majd Janit telefonon hívtuk, éppen a kiképzéséről utazott haza. Mindketten beleegyeztek a forgatásba. Az első forgatási napon Jani megkérte a barátnője, Zsani kezét, és megígérte a család előtt, hogy ha visszatér élve a frontról, elveszi feleségül. Ezt sikerült rögzítenünk, nagyon erős felütésnek éreztem, úgyhogy innentől kezdve biztos voltam benne, hogy velük folytatjuk a forgatást.

MN: A frontról, a lövészárkokból, a bunkerekből is látunk felvételeket a filmben. Nehéz volt-e forgatási engedélyt kapni a fronton, vagy ezek gerillafelvételek?

CSL: Ezek mobiltelefonos felvételek, amelyeket Jani készített, mintha egy videonapló lenne. Nincs olyan snitt a filmben, amit mi készítettünk volna a fronton. A katonák között bevett szokás mobiltelefonnal mindenfélét rögzíteni, ami éppen történik velük, ahogy otthon is, ez már a hétköznapok része. Tudtuk, hogy forgat Jani, beszélgettünk is róla, de ezeket a felvételeket csak akkor kaptuk meg, miután leszerelt. Az operatőr, Nagy Zágon tanácsára döntöttem úgy, hogy legyen egy ilyen pillére is a filmnek.

MN: Az erős, kimondatlan érzelmek többször is szinte „átütik” a filmvásznat, illetve kép­ernyőt. Bár a stáb végig a háttérben marad, és minden interakció szigorúan családon belüli, utólag mit gondol, mennyire fogta vissza magát Jani, mennyire fojtotta el a félelmeit, szorongását, frusztrációját, hogy a filmben és a nézők előtt jobb színben, bátrabbnak, vagányabbnak tűnjön fel?

CSL: Jani nem előttünk akart bátrabbnak mutatkozni, vagy nem előttünk fojtotta el az érzelmeit, hanem ezt akarta mutatni az anyja felé. A filmben kulcsfontosságúak azok a mondatok, ahol arról beszél az anya, hogy Jani nem tudja kimutatni az érzelmeit. A család rendkívül természetesen létezett a kamera előtt, szerintem a jelenlétünk ilyen módon nem befolyásolta a viselkedésüket, ezért is tudtunk sok intim pillanatot megragadni.

Névjegy

Csuja László (34) a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett forgatókönyvíró szakon. Foszforcímű kisjátékfilmje Tampere, Cork és Edinburgh mellett több rangos nemzetközi filmfesztiválon is versenyzett. Első nagyjátékfilmje, a Virágvölgy a Karlovy Vary-i filmfesztiválon debütált, ahol az East of the West szekcióban elnyerte a Zsűri Díját. Első dokumentumfilmje, a Kilenc hónap háborúSzarajevóban mutatkozott be, és a zsűri különdíjában részesült.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."