VERZIÓ - Interjú

„A szellemek várhatnak, de a háború nem”

Csuja László filmrendező

  • Bori Erzsébet
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Az idei fesztivált egy magyar rendező munkája nyitja meg. A Kilenc hónap háború című magyar–ukrán–orosz koprodukcióban készült 71 perces dokumentumfilm egy kárpátaljai magyar fiatalember, a 24 éves Jani útját követi – az otthontól a behívón át egészen a frontig – az ukrán–orosz háborúban. Ha úgy nézzük, háborús látlelet, ha meg úgy, akkor fejlődésregény, de inkább egyszerre mind a kettő.

Magyar Narancs: A filmnek nem kívánt aktualitást ad, hogy most kaptuk a hírt: egy orvlövész megölt egy magyar katonát az orosz–ukrán fronton. Ő volt a tizedik ukrajnai magyar áldozata ennek a háborúnak. Hogyan döntötte el, hogy erről a témáról forgat filmet?

Csuja László: Eredetileg a szellemhitről akartam forgatni kárpátaljai falvakban. Odautaztam, hogy ezzel a témával kapcsolatban kutassak. A falusiak máig erősen hisznek a babonákban, szellemekben. Például az egyik iskolába azért nem adták be a gyerekeiket a szülők, mert a diákok asztalt táncoltattak, és elterjedt a faluban, hogy szellemek kísértenek az iskolában. Ilyen és ehhez hasonló történetek kezdtek el érdekelni. De akkoriban tört ki a háború, és érzékeltem, milyen azonnali és erőteljes hatást gyakorol az emberek életére, ami egyértelművé tette számomra, hogy a szellemek várhatnak, de a háború nem. Mindenki rettegett a jövőtől, eltűntek a férfiak, külföldre menekültek vagy besorozták őket. Miközben elkezdtem a háborúhoz kapcsolható történeteket keresni, beszállt a közös munkába Horváth-Szabó Ágnes és Muhi András Pires producer, akik fontosnak érezték ezt az ügyet, és mindvégig nagy energiákkal segítették a filmet.

MN: Hogyan talált rá a film hősére, Janira?

CSL: Janit és családját a beregszászi önkormányzat önkéntese ajánlotta, aki a katonák ügyeit intézi. Megtudtuk, hogy a fiú nemsokára el fog menni a háborúba, és úgy éreztük, ez egy fontos dramaturgiai pont, akár a film kezdődhetne is ezzel. Édesanyjával, Erzsikével személyesen találkoztunk, majd Janit telefonon hívtuk, éppen a kiképzéséről utazott haza. Mindketten beleegyeztek a forgatásba. Az első forgatási napon Jani megkérte a barátnője, Zsani kezét, és megígérte a család előtt, hogy ha visszatér élve a frontról, elveszi feleségül. Ezt sikerült rögzítenünk, nagyon erős felütésnek éreztem, úgyhogy innentől kezdve biztos voltam benne, hogy velük folytatjuk a forgatást.

MN: A frontról, a lövészárkokból, a bunkerekből is látunk felvételeket a filmben. Nehéz volt-e forgatási engedélyt kapni a fronton, vagy ezek gerillafelvételek?

CSL: Ezek mobiltelefonos felvételek, amelyeket Jani készített, mintha egy videonapló lenne. Nincs olyan snitt a filmben, amit mi készítettünk volna a fronton. A katonák között bevett szokás mobiltelefonnal mindenfélét rögzíteni, ami éppen történik velük, ahogy otthon is, ez már a hétköznapok része. Tudtuk, hogy forgat Jani, beszélgettünk is róla, de ezeket a felvételeket csak akkor kaptuk meg, miután leszerelt. Az operatőr, Nagy Zágon tanácsára döntöttem úgy, hogy legyen egy ilyen pillére is a filmnek.

MN: Az erős, kimondatlan érzelmek többször is szinte „átütik” a filmvásznat, illetve kép­ernyőt. Bár a stáb végig a háttérben marad, és minden interakció szigorúan családon belüli, utólag mit gondol, mennyire fogta vissza magát Jani, mennyire fojtotta el a félelmeit, szorongását, frusztrációját, hogy a filmben és a nézők előtt jobb színben, bátrabbnak, vagányabbnak tűnjön fel?

CSL: Jani nem előttünk akart bátrabbnak mutatkozni, vagy nem előttünk fojtotta el az érzelmeit, hanem ezt akarta mutatni az anyja felé. A filmben kulcsfontosságúak azok a mondatok, ahol arról beszél az anya, hogy Jani nem tudja kimutatni az érzelmeit. A család rendkívül természetesen létezett a kamera előtt, szerintem a jelenlétünk ilyen módon nem befolyásolta a viselkedésüket, ezért is tudtunk sok intim pillanatot megragadni.

Névjegy

Csuja László (34) a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett forgatókönyvíró szakon. Foszforcímű kisjátékfilmje Tampere, Cork és Edinburgh mellett több rangos nemzetközi filmfesztiválon is versenyzett. Első nagyjátékfilmje, a Virágvölgy a Karlovy Vary-i filmfesztiválon debütált, ahol az East of the West szekcióban elnyerte a Zsűri Díját. Első dokumentumfilmje, a Kilenc hónap háborúSzarajevóban mutatkozott be, és a zsűri különdíjában részesült.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.