VERZIÓ - Magyar Panoráma

Ártók és ártatlanok

Mikrofilm

A fesztivál szervezői szerint az időhiány, és nem a nívó az oka, hogy csak hét filmet vetítenek idén a Magyar Panoráma szekcióban. A kínálatot elnézve nincs okunk kételkedni mindebben.

Az alkotók közül a legismertebb minden bizonnyal az On the Spot párosa. Cseke Esztertől és S. Takács Andrástól Az ellenség gyermekei című sorozatuk Edith Egert bemutató epizódját láthatjuk – a megrázó portréfilmben a ma is praktizáló 90 éves pszichológus meséli el, hogyan vezetett az útja Kassáról Auschwitzba, majd az Egyesült Államokba; hogyan próbálta feldolgozni ezt a traumát; hogyan volt képes szembenézni félelmeivel.

Révész Bálint Nagyi projekt című filmjének a főszereplői közös csavargásukra a nagymamájukat is magukkal viszik – az egyik angol kém volt, a másik táncosnő a náci Németországban, a harmadik egy magyar kommunista holokauszttúlélő…

Zurbó Dorottya Könnyű leckék című filmje rendhagyó történet egy menekült lányról, aki Szomáliából érkezett Magyarországra.

A Ne bámuljanak már! – In­kluzív színház születik Balla Dávid filmje egy olyan színház produkcióról, amelyben nemcsak együtt játszanak sérült és ép emberek, de a szerepek „nehézségében” sincs köztük különbség.

Chilton Flóra Pest megyei cigánytelepeken forgatta Karma/Bagázs című filmjét az önkéntesekből álló BAGázs közhasznú egyesület tevékenységéről, munkájuk hatékonyságáról.

Ugyancsak önkéntesekről szól Domokos János Te neved című filmje is, amely a Szent Egyed katolikus közösség tevékenységét mutatja be. Főszereplői mégsem ők, hanem a hajléktalanok, akiket élelmiszerrel és ruhával segítenek, de ennél is sokkal fontosabb, hogy szóba állnak velük, emberként kezelik őket, és ha meghalnak, tisztességes búcsút vesznek tőlük. A film tavaly készült a jobb jövő reményében, de ehelyett megszületett a hírhedt rendelet… Valójában erre is rímel a filmben elhangzó gyászbeszéd, amelyből ezt a mondatot emelnénk ki: „Ezek az emberek nem ártanak senkinek, életük további nehezítése fölösleges, értelmetlen gonoszság.”

Az On the Spot alkotóival lapunk 43. számában, Zurbó Dorottyával a 41.-ben olvasható hosszú interjú

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.